معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: احکام وقف احکام دقیق و متنوعی است و نیاز به ترویج و توسعه دارد.

ترویج وقف قرآنی از برنامه‌های سازمان اوقاف است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل در برنامه گفتگوی قرآنی با موضوع سنت حسنه وقف در سبک زندگی اسلامی افزود: فکر نکنم در کشور ما کسی باشد که با وقف سروکار پیدا نکرده باشد و در واقع موضوعات وقفی بسیاری در کشور وجود دارد که هر کسی بالاخره با آن سروکار پیدا کرده است.

وی گفت: اکنون بیش از هزار موقوفه درمانی اعم از بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و بسیاری از درمانگاه‌ها در کشور وقفی هستند و یا در بحث مساجد و مدارس که اغلب وقف شده اند و مردم با همه آن‌ها سروکار دارند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این که هر چند احکام وقف دقیق و متنوع است، ولی نیاز به تحقیق و توسعه دارد، افزود: سازمان اوقاف برنامه‌های متنوعی در نهادهای مختلف برای این موضوع در نظر گرفته است تا این باب خیر برای افراد شناخته شده باشد.

وی گفت: ما اکنون در استان‌ها مبلغان بومی را داریم که آموزش دیده و سازماندهی شده اند و در حوزه ترویج وقف و تشویق خیرین به وقف فعال هستند و همچنین در چاپ کتاب‌های موضوعی فعالیت داریم و یا برگزاری جشنواره‌ها را در دستور کار داریم که قبل از ماه محرم هفتمین جشنواره وقف سرچشمه همیشه جاری برگزار کردیم که بیش از ۵ هزار اثر در ۵ بخش واصل شد که آثار بسیار فاخری بود.

حجت الاسلام و المسلمین عادل افزود: اکنون که در آستانه دهه وقف هستیم بحث برگزاری نمایشگاه و دستاوردهای سازمان اوقاف را داریم که هم در سطح استانی و هم در سطح ملی برگزار می‌شود و به کارکردهای مختلف و امروزی وقف می‌پردازد.

وی گفت: استفاده از بهره وری وقف می‌تواند با کاربری‌های مختلف انجام شود به طوری که ما اکنون از موقوفاتی که انجام شده بالای هشتصد نوع نیت داریم که هر کدام از آن‌ها می‌تواند یک کارکرد محسوب شود که از جمله آن نیت قرآنی و یا در حوزه دانش بنیان خانواده و جوانان باشد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف افزود: سازمان اوقاف به دنبال بهترین روش بهره وری است که هم بتواند از این موقوفات عواید خوبی کسب کند و هم به بحث اشتغال و جوانان کمک کند.

حجت الاسلام عادل ادامه داد: اکنون حدود سی شرکت دانش بنیان که محصول ارائه می‌کنند سازمان در آن جاها مشارکت‌های مختلف دارد.

وی درباره وقف پول نیز گفت: در حوزه انواع وقف‌ها و وقف‌های جدید می‌تواند تحولی را ایجاد کند.

حجت الاسلام عادل افزود: وقف پول یعنی اگر بنده مال زیاد و یا ملکی نداشته باشد که وقف کنم، اما دوست دارم که وقف انجام دهم اکنون با این فتوا کار زیربنایی آن در حال انجام است و به هر میزانی که بنده توانایی مالی داشته باشم در هر موضوعی که مدنظرم باشد می‌توانم وقف کنم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف با بیان این که سازمان اوقاف به زودی سرفصل‌های این نوع وقف را به زودی اعلام خواهد کرد، گفت: بنابراین با این وقف که به عنوان عین مال استفاده می‌شود و اصلش حفظ می‌شود می‌توان از منابع و عوایدش استفاده کرد که به زودی سازوکار آن تهیه می‌شود.

حجت الاسلام عادل درباره موقوفات قرآنی نیز افزود: به نیت سایر موقوفات درصدش کمتر است و در برنامه‌های جدید ترویج وقف یکی از مباحث جدی ما بحث‌های قرآنی است، مخصوصا در حوزه آموزش که اکنون استعدادهای خوبی را در بین جوانان در حوزه قرآنی داریم که امیدواریم در حوزه ترویج وقف قرآنی قدم‌هایی با حضور خیرین برداشته شود.

منبع: صداوسیما

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.