در هفته‌های اخیر مسئله گفت‌وگو و مذاکرات میان ایران و عربستان در عراق برای حل اختلافات به یکی از موضوع‌های اصلی مورد توجه فعالان سیاسی و اقتصادی منطقه تبدیل شده و حتی وزیر خارجه کشورمان از روند مثبت گفت‌وگوهای تهران و ریاض خبر داده و سخن از کریدور «مشهد مکه» در رسانه‌ها به میان آمده است.

مذاکرات ایران و عربستان طولانی خواهد بود

در ارتباط با جزئیات این مذاکرات اطلاعات زیادی وجود ندارد، اما خانم دکتر «منال فنجان» استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه بغداد و عضو ائتلاف ملی عراق معتقد است با توجه به سایر متغیرهای موجود در فضای منطقه، این مذاکرات طولانی بوده و نتایج فوری نخواهد داشت.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس با اشاره به اینکه تاکنون چند دوره از این گفت‌وگوها با میانجی‌گری عراق در بغداد برگزار شده و طی آن ماهیت روابط بین دو طرف و نیز کشورهای خلیج‌فارس بحث و بررسی شده، گفت: ایران مواضع بسیار خوب و حاکمان حکیمی دارد و در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم سازی‌های مرتبط با تحولات منطقه و روابط با کشورهای آن از جمله عربستان نقش تعیین کننده‌ای را دارد، بنابراین این گفت‌وگوها یک عامل مثبت و ایجابی است. دکتر منال فنجان افزود: عربستان اکنون متوجه شده خصومت و دشمنی مستمر با ایران هیچ فایده‌ای برای آن و منطقه به دنبال ندارد و بلکه برعکس، منطقه را به انبار سلاح آمریکا تبدیل کرده و هزاران میلیارد دلار هزینه بر دوش ملت‌های منطقه و از جمله مردم خود عربستان تحمیل کرده است. ریاض درک کرده هیچ راهی جز گفت‌وگو وجود ندارد.

عضو ائتلاف ملی عراق در پاسخ به این پرسش که مذاکرات بین ایران و عربستان برای رسیدن به راه حل مطلوب تا چه زمانی طول خواهد کشید؟ توضیح داد: به نظر من دوره زمانی این مذاکرات کوتاه نخواهد بود؛ چرا که اولاً موضوعات اختلافی زیادی بین طرفین وجود دارد و ثانیاً در روابط بین‌الملل و منطقه ما عوامل تأثیرگذار زیادی وجود دارد، حضور آمریکا در منطقه، ماهیت روابط کشورها در قبال رژیم اسرائیل، ماهیت متحدان منطقه و نگاه آن‌ها به روابط با ایران سبب می‌شود مذاکرات بین ایران و عربستان یک مذاکره طولانی مدت باشد و نتایج آن تدریجی خواهد بود؛ یعنی به این شکل نیست که نتایج قطعی و بالمره‌ای که مطلوب و مراد ماست داشته باشد، بلکه نتایج آن مرحله به مرحله نمود خواهد یافت و به مرور زمان اختلافات دو طرف حل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.