درحالی که آمریکا از ۲ سال قبل برنامه‌ریزی طولانی‌مدتی علیه مقاومت برای تأثیرگذاری بر انتخابات پارلمانی لبنان کرده بود، ابتکار حزب‌الله برای نجات لبنانیها همه کارت‌ها را به هم ریخت.

حزب الله لبنان چگونه کارت‌های واشنگتن را به هم ریخت؟

به گزارش قدس آنلاین، کمتر از ۶ ماه مانده تا زمان برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان کمپین‌های طرفهای مختلف تأثیرگذار بر این انتخابات در داخل و خارج کشور در راستای پیش‌برد اهداف موردنظرشان آغاز شده است.

برنامه آمریکا برای انتخابات پارلمانی لبنان

انتخابات پارلمانی لبنان برای بازیگران خارجی به‌سرکردگی آمریکا از دوره‌های گذشته همواره اهمیت بالایی داشته است اما تلاش واشنگتن و متحدان آن برای تأثیرگذاری بر روند این انتخابات از چند سال گذشته که هیچ‌یک از برنامه‌های غربی ـ آمریکایی برای حذف حزب‌الله از صحنه سیاسی و دولت لبنان نتیجه نداد، دوچندان شده است؛ چرا که تنها دروازه نفوذ به تصمیمات سیاسی لبنان از طریق ابزارهای خودشان در این کشور را انتخابات پارلمانی می‌دانند.

به همین دلیل عمده برنامه‌های آمریکا و هم‌پیمانانش برای انتخابات پارلمانی ۲۰۲۲ لبنان از زمان آغاز اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ در این کشور در دستور کار واشنگتن و مهره‌های داخلی آن در لبنان قرار گرفته است.

در این میان آمریکایی‌ها هزینه بالایی برای مدیریت کمپین خود ضد حزب‌الله و متحدان آن در داخل لبنان در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور صرف کرده‌اند، در این زمینه مؤسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گزارشی تحت عنوان «مهار حزب‌الله» منتشر کرده است که شامل یک برنامه عملیاتی برای مهار حزب‌الله از طریق نفوذ به جامعه مقاومت و طرفداران آن است.

آمریکایی‌ها در این مقاله پژوهشی تأکید می‌کنند: جامعه بین‌المللی باید شروع به نفوذ میان شیعیان لبنان و متحدان حزب‌الله و ارائه یک شبکه جایگزین خدمات و کمک‌رسانی از طریق سازمان‌های مردمی مستقل برای آنها کنند، همچنین جهت ایجاد شکاف میان حزب‌الله و جامعه شیعه باید یک استراتژی طولانی‌مدت جهت نفوذ در این جامعه به‌روش‌های مختلف و به‌ویژه از طریق مؤسسات کمک‌رسانی اتخاذ شود. قابل توجه است که همچنان باید از نفوذ حزب‌الله در صحنه سیاسی لبنان و ادامه حضور آن در این عرصه جلوگیری شود.

در این گزارش همچنین بر حمایت از دانشجویانی که در اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ لبنان مشارکت داشتند و فعالان رسانه‌های اجتماعی که توانایی انجام تبلیغات آن‌لاین ضد حزب‌الله را به‌شکل گسترده دارند و نیز جوانان متخصصی که بعد از آشفتگی‌های اخیر لبنان به بلوغ رسیده‌اند تأکید شده است، همچنین بر اساس این گزارش باید از شخصیت‌های سیاسی و نظامی که می‌توانند شکاف میان حامیان جنبش امل و حزب‌الله را افزایش دهند استفاده کرد.

  

بازیگران پروژه آمریکا ضد حزب‌الله در آستانه انتخابات

علاوه بر آن با نزدیک شدن زمان انتخابات پارلمانی در لبنان صحبت از حمایت ایالات متحده از سازمان‌ها و شخصیت‌هایی که بیشتر آنها در قالب سازمان‌های موسوم به جامعه مدنی طبقه‌بندی شده‌اند، افزایش یافته است. اکنون تقریباً دیگر بر کسی پوشیده نیست که پروژه جدید واشنگتن در لبنان این است که آن دسته از مقامات لبنانی که به‌طور نسبی در مقابله با حزب‌الله ناکام مانده‌اند با یک تیم جدید تحت عنوان «گروه‌های مدنی» جایگزین شوند.

برخی سیاستمداران، اصحاب رسانه، چهره‌های مشهور، فعالان و... از جمله ابزارهای ایالات متحده برای انجام تبلیغات ضد حزب‌الله و بهبود چهره مهره‌های آمریکا و به‌ویژه اعضای جریان ۱۴ مارس در آستانه انتخابات پارلمانی هستند و به همین دلیل از مرحله کنونی تا زمان انتخابات پارلمانی، لبنان شاهد اجرای شمار زیادی از برنامه‌ها در قالب جشنواره توسط برخی شخصیت‌های جامعه مدنی خواهد بود که تلاش می‌کنند با برخی شعارها شهروندان لبنانی را که در فشار اقتصادی دشواری به‌سر می‌برند،   تحریک کنند؛ برنامه‌هایی با ظاهری انسان‌دوستانه همچون توزیع ماسک و لوازم بهداشتی و ایجاد کمپین‌های اهدای خون و... که البته با پوشش رسانه‌ای بالا انجام و در راستای سیاست‌های آمریکا و با نظارت این کشور و مهره‌های آن در داخل لبنان اجرا خواهد شد.

شاید تا چند ماه قبل که برنامه ۵مرحله‌ای معروف ایالات متحده ضد لبنان در حال اجرا بود و از خلأ سیاسی و فروپاشی مالی و اقتصادی به انفجار اوضاع امنیتی رسیده بودند، بسیاری تصور می‌کردند اهداف آمریکا و متحدانش در انتخابات پارلمانی لبنان قابل اجراست؛ به‌ویژه اینکه ابزارهای واشنگتن با مانورهای متعدد تلاش می‌کردند حزب‌الله و تیم رئیس‌جمهوری متحد این حزب را عامل بحران اصلی لبنان و خروج از بن‌بست سیاسی معرفی کنند.

حزب‌الله چگونه کارتهای آمریکا را به هم ریخت

همزمان با وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی آنچه خشم و فریاد مردم این کشور را طی چند ماه گذشته برافروخت، بحران بزرگ سوخت و صف‌های طولانی مقابل پمپ‌بنزین‌ها بود؛ آن هم در شرایطی که «سعد حریری» به‌عنوان نماینده جریان ۱۴ مارس و از هم‌پیمانان اصلی آمریکا و عربستان نزدیک به یک سال وضعیت سیاسی لبنان را در حالت بلاتکلیفی نگه داشته بود و خلأ سیاسی در این کشور همچنان ادامه داشت.

در چنین شرایطی حزب‌الله با ابتکار واردات سوخت از ایران هم مردم را از بحران سوخت نجات داد و هم موجب باز شدن بسیاری از گره‌های روند تشکیل دولت شد و به این ترتیب با پایان بن‌بست سیاسی راه برای اجرای ۲ مرحله پایانی طرح آمریکا ضد لبنان در نطفه خفه شد، بعد از آن حتی مانورهای ۱۴مارسی‌ها از جمله «سمیر جعجع» رئیس حزب نیروهای لبنانی و سعد حریری و طرفدارانشان برای تحت تأثیر قرار دادن ابتکار حزب‌الله هیچ نتیجه‌ای داشت.

در واقع کانون برنامه‌های آمریکا و متحدان آن ضد حزب‌الله، تخریب چهره این حزب نزد افکار عمومی لبنان بود؛ اما مقاومت با حل بحران سوخت و خروج کشور از بن‌بست سیاسی محبوبیت خود را بیش از پیش نزد لبنانی‌ها تثبیت کرد؛ حتی مناطق سنّی‌نشین لبنان همانند منطقه «عکار» که اخیراً به‌دنبال آتش‌سوزی در یک تانکر سوخت آسیب‌های زیادی دیده بودند اعلام کردند: عربستان و ۱۴مارسی‌ها از جمله سعد حریری که مؤلفه اهل‌سنت لبنان حساب زیادی روی آنها باز کرده بودند در این شرایط هیچ کمکی به طرفدارانشان نکردند و تنها کسی که به کمک ما آمد حزب‌الله بود.

یکی دیگر از نتایج قابل‌توجه ابتکار حزب‌الله برای نجات لبنان، باز شدن باب روابط دوباره میان این کشور با سوریه بود که قطعاً به مذاق واشنگتن و ۱۴مارسی‌ها خوش نیست. برقراری مناسبات عالی میان دمشق و بیروت در حالی که همه کشورهای عربی و اروپایی شتابان برای بازگشت به‌سمت سوریه حرکت کرده‌اند و از طرف دیگر هیچ‌یک از کشورهای حوزه خلیج فارس و به‌ویژه عربستان به درخواست کمک لبنان توجه نمی‌کنند، می‌تواند به‌شکل تدریجی موجب گرایش لبنانیها به‌سمت شرق و کشورهای وابسته به مقاومت شود.

همه این موارد به‌معنای نابودی پروژه چندفصلی و طولانی‌مدت آمریکا و ابزارهایش ضد لبنان است و باید گفت که همه این تلاشها و محاصره خفقان‌آوری که غرب و ایالات متحده با هدف تحت فشار قرار دادن مقاومت ضد لبنان تحمیل کرده بودند، نتیجه عکس داد.

انتخابات پارلمانی لبنان از این حیث برای آمریکایی‌ها اهمیت بالایی دارند که معتقدند با تضعیف حضور نمایندگان مقاومت در پارلمان، ضربه زدن به حزب‌الله در دولت بعدی امکان‌پذیر خواهد بود اما همه شواهد نشان می‌دهد نامزدهای حزب‌الله در این انتخابات به پارلمان راه می‌یابند و علاوه بر نامزدهای جریان آزاد ملی و جنبش امل، نیروها و نامزدهای جدیدی از هم‌پیمانان مقاومت به پارلمان راه خواهند یافت تا معادله حضور قطعی حزب‌الله در دولت آینده نیز تحقق یابد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.