کار رای گیری از گروههای خاص شامل نیروهای مسلح، آوارگان و زندانیان برای انتخابات پارلمانی بامداد امروز جمعه در عراق آغاز شد.

آغاز رای‌گیری از گروههای خاص برای انتخابات پارلمانی عراق

به گزارش قدس آنلاین، همان طور که کمیسیون عالی مستقل انتخابات در عراق اعلام کرده بود، مراکز رای گیری راس ساعت هفت بامداد امروز به وقت محلی عراق، رای گیری از نیروهای مسلح، آوارگان و زندانیان را آغاز کرد.

براساس گزارش ها، ۵۹۵ مرکز رای شامل دو هزار ۵۸۴ صندوق برای شرکت گروههای خاص در نظر گرفته شده است.

بنا بر اعلام کمیسیون عالی مستقل انتخابات در عراق، بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اعضای نیروهای مسلح، آوارگان و زندانیان واجد شرایط شرکت در انتخابات پارلمانی عراق هستند.

ستاد اطلاع رسانی امنیتی عراق در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که از ساعات اولیه امروز جمعه، نیروهای مسلح عراق حضور گسترده ای در مراکز رای گیری داشته اند و رای خود را به صندوق ها ریختند.

این ستاد اعلام کرده است که روند انتخابات گروههای خاص با سازماندهی خوبی در همه استان های عراق جریان دارد.

برخی تصاویر اولیه منتشره حاکی است که در کردستان عراق، نیروهای پیشمرگ کرد، حضور گسترده ای در مراکز رای گیری دارند.

بیشترین جمعیت واجدین شرایط در مرحله نخست انتخابات پارلمانی، از اعضای نیروهای مسلح عراقی هستند که شامل یک میلیون ۷۵ هزار و ۷۲۷ نفر است که از این تعداد یک میلیون ۶۲ هزار و ۶۵۱ مرد و ۱۳ هزار و ۷۶ زن هستند.

براساس این گزارش، تعداد نیروهای پیشمرگ کرد در سه استان اربیل، دهوک و سلیمانیه ۱۸۶ هزار و ۵۱۷ نفر اعلام شده است.

نیروهای مسلح عراقی که حق شرکت در انتخابات را دارند شامل نیروهای وزارت کشور، دفاع، نیروهای پیشمرگ کرد و سازمان مبارزه با تروریسم هستند.

نیروهای الحشد الشعبی قرار است که به همراه عموم مردم عراق در روز یکشنبه دهم اکتبر (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) در انتخابات زودهنگام پارلمانی شرکت کنند.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات همچنین تعداد کل آوارگان واجد شرایط در اردوگاه های آوارگان که عموما در شمال عراق هستند را ۱۲۰ هزار و ۱۲۶ نفر اعلام کرده است. 

این کمیسیون، ۸۶ مرکز رای گیری شامل ۳۰۹ صندوق رای را برای آوارگان در ۲۷ اردوگاه در نظر گرفته که  سهمیه دهوک ۳۱ مرکز رای، اربیل ۲۰ مرکز، سلیمانیه ۹ مرکز، کرکوک ۴ مرکز، نجف و بصره هرکدام سه مرکز، دیاله، الانبار، دیوانیه، ذیقار و میسان هرکدام دو مرکز و بغداد، نینوا، المثنی، کربلا، بابل و واسط هرکدام یک مرکز رای گیری اعلام شده است.
درخصوص زندانیان نیز سخنگوی وزارت دادگستری عراق اعلام کرده است که تعداد زندانیان واجد شرایط رای در انتخابات گروههای خاص در حیطه دولت مرکزی عراق، ۴۳۰ زندانی است که شامل ۴۰ زندانی در العماره (میسان)، ۱۴۰ زندانی در السماوه (المثنی) و ۲۴۰ زندانی نیز در واسط  است.

«جمانه الغلاوی» سخنگوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق تعداد کل زندانیان واجد شرایط رای دهی از جمله زندانیان زندان های موجود در کردستان عراق را ۶۷۱ زندانی اعلام کرده است.

به گفته وی، برای این تعداد از زندانیان نیز ۶ مرکز رای گیری در نظر گرفته شده که در زندان های سلیمانیه، دهوک، واسط، المثنی و میسان در روز رای گیری  شرکت می کنند.

رای گیری گروههای خاص یکی از مراحل مهم رای گیری انتخاباتی در عراق است که پیروزی در آن، سرنوشت برخی از گروه های پیروز در انتخابات عمومی را مشخص خواهد کرد.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق گفته است که بعد از برگزاری انتخابات عمومی در دهم اکتبر آتی (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) ، آرای انتخابات خاص را اعلام خواهد کرد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.