از سال ۲۰۱۱ تلاش زیادی صورت گرفت تا دولت حاکم بر سوریه ساقط شود و حتی این کشور را به سمت تجزیه نیز ببرند.

پایان دوران تاریک روابط اردن با سوریه در پی از بین رفتن کورسوی امید حامیان تروریسم

در این مسیر کشورهای عربی با کمک کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی، تروریست‌هایی از ۸۰ کشور دنیا آماده و روانه سوریه کردند. اما ارتش سوریه با کمک‌های ایران، حزب الله لبنان و روسیه در نهایت توانست بر ۹۰ درصد از خاک سوریه مسلط شود. کشورهای عربی برای تحت فشار گذاشتن دمشق روابط خود با سوریه را قطع کردند. اما با آشکار شدن نشانه‌های پیروزی ارتش سوریه کشورهای عربی یکی پس از دیگری به دنبال احیای روابط خود با سوریه هستند.

 در تازه ترین تحولات مربوط به سوریه و تمایل کشورهای عربی برای از سرگیری روابط خود با آن، چند روز پیش ملک عبدالله دوم پادشاه اردن با بشار اسد رئیس جمهور سوریه تماس گرفته و دو طرف درباره ارتقاء روابط دو جانبه و راه‌های تقویت همکاری در خصوص مسائل مشترک صحبت کردند و ملک عبدالله در این تماس بر حمایت اردن از حاکمیت ارضی و ثبات در سوریه تاکید کرد. در این تماس همچنین موضوع صادرات گاز و برق از اردن و مصر به لبنان از طریق خاک سوریه بررسی و بر اهمیت آن تأکید شد.

در این راستا، ریاض طبره عضو دفتر سیاسی حزب ملی العهد سوریه در گفتگو با خبرنگار قدس به تشریح دلایل و انگیزه های تماس تلفنی ملک عبدالله دوم پادشاه اردن و بشار اسد رئیس جمهور سوریه تصریح کرد: مدتی است که گشایش هایی در روابط سوریه و اردن آغاز شده و صفحات تاریک این روابط در حال پیچیده شدن است که عامل مهم اقتصادی و نیازهای دو کشور به گشایش مرزها و نیز کاهش درد و رنج مردم  لبنان، سوریه و اردن مهمترین انگیزه بهبود این روابط است. می دانیم که اردن طی سال های گذشته و در نتیجه مواضع خصمانه خود علیه سوریه تحت فشار آمریکا، تلاویو و دشمنان سوریه بهای سنگینی را پرداخت کرده است.

ریاض طبره افزود: واردات سوخت از طریق سوریه به لبنان تحریم های ظالمانه علیه سه کشور ایران، سوریه ولبنان را در هم شکست. شکسته شدن محاصره ظالمانه علیه سوریه، نقطه عطفی برای همکاری منطقه ای است؛ به گونه ای که بدون عبور از سوریه صادرات گاز و برق از اردن به لبنان امکان پذیر نخواهد بود؛ از این رو سفر وزیر دفاع اردن به دمشق مرحله ای تازه از همکاری دوجانبه در پرونده های امنیتی و نظامی را رقم زد و پس از آن تماس تلفنی پادشاه اردن و رئیس جمهور سوریه این گشایش را تحکیم و تقویت کرد و بارقه همکاری های گسترده تر و متنوع تر در راستای منافع دو ملت را پررنگ تر کرد. شکی نیست که از سرگیری این روابط پس از پیروزی ها و دستاوردهای خیره کننده سوریه علیه تروریسم و از بین رفتن کورسوی امید کشورهای متجاوز صورت گرفته است.

عضو دفتر سیاسی حزب ملی العهد سوریه در پاسخ به این سؤال که اردن چگونه می تواند در برهه کنونی در منطقه ایفای نقش کند توضیح داد: اردن به خاطر روابطی که با همه طرف ها دارد و نیز نیاز آن به حمایت های اقتصادی کشورهای نفت خیز می تواند نقش مهمی را ایفا کند، اما اینکه این نقش چگونه و چه زمانی اثرگذار خواهد بود باید منتظر اقدامات عملی آن بمانیم و پس از آن به این سوال پاسخ دهیم.

وی در مورد نقش عربستان سعودی در برهه کنونی و ارتباط آن با این تماس ها با توجه به اینکه می خواهد و یا دستکم ادعا دارد که می خواهد در بازسازی سوریه مشارکت داشته باشد توضیح داد: عربستان همچنان در انتظار دستور واشنگتنی است که اقدامات اردن به ویژه در خصوص از سرگیری پراوزها را تأیید کرده و در را برای تصمیم گیری هر کشور تا حدی باز گذاشته است. به نظر من عربستان منتظر بازگشت روابط کشورهای بیشتر با سوریه است تا پس از آنها تصمیم گیر نهائی در ارتباط با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و ورق زدن صفحه جدیدی از تاریخ باشد.

ریاض طبره در ارتباط با از سرگیری روابط تمام کشورهای عربی با سوریه نیز تصریح کرد: بازگشت این روابط به روال گذشته پس از تحکیم پیروزی های سوریه و بازگشت آرامش به مناطق جنوبی و نیز بسته شدن باب دخالت کشورهای عربی خلیج فارس از این دروازه، نیازمند زمان است. من معتقدم هیچ یک از این کشورها نمی خواهد که از مشارکت در بازسازی سوریه باز بماند و پیش از آنکه کشورهای منطقه با شانس بیشتر برای بازسازی، گوی سبقت را از آنها بربایند، وارد عمل خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.