یکی از معضلات دیرینه شهرها به‌ویژه کلانشهرها حضور کارگران سرگذرهاست. وجود کارگران سرگذرها علاوه برنازیبایی چهره شهر، آسیب‌های زیادی را نیز به همراه داشته است از طرفی شهروندان با وجود نداشتن اطمینان و نگرانی‌های بسیار، برای انجام کارهایشان مجبور بودند از کارگرانی کمک بگیرند که هیچ شناختی از میزان تخصص آن‌ها نداشتند و هیچ مرجع معتبری هم وجود نداشت که بتوانند این ابهام خود را برطرف نمایند.

ثبت ۳۱۷ هزار نوبت‌دهی در ایست‌کارهای مشهد

برهمین اساس از سال‌ها پیش موضوع ساماندهی کارگران سر گذر در مدیریت شهری مطرح و سرانجام نخستین ایستگاه کارگران در مشهد چند سال پیش افتتاح شد، اما بنا به دلایل متعددی ادامه این طرح در مقاطعی کُند و حتی به حالت توقف درآمد که درنهایت با رفع موانع اجرایی شاهد اجرای قابل قبول این طرح در مشهد هستیم. ازاین‌رو برای تشریح بیشتر موضوع به سراغ مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد رفتیم که ماحصل این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

از کرامت کارگر تا ساماندهی آن‌ها
مهندس مسعود رضوی درخصوص طرح ساماندهی کارگران سرگذر می‌گوید: ساماندهی کارگران سرگذر برایمان دغدغه جدی بود و این در حالی است که کرامت کارگر نیز باید رعایت می‌شد.
او می‌افزاید: از طرفی این نیاز احساس می‌شد که باید کارفرمایان یا همان شهروندان مرجعی برای شناخت و انتخاب کارگر داشته باشند. همچنین بحث سیما و منظر شهرمان نیز مطرح بود. برای مثال هنگامی که کارگران کنار خیابان صبحانه می‌خوردند، زیباسازی میلیاردی شهرداری برای شهر فایده‌ای نداشت و حتی دیدن این صحنه‌ها، سبب آزردگی خاطر شهروندان می‌شد.

۲۷ نقطه تجمع کارگران 
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی شهرداری مشهد با اشاره به این نکته که شهرداری مشهد مطالعاتی را در این خصوص انجام داد، تصریح می‌کند: طی‌مطالعات به عمل آمده در مشهد ۲۷ نقطه تجمع کارگران ساختمانی را داشتیم‌ که باید این تجمع‌ها ساماندهی می‌شدند. از طرفی باید نوعی اعتمادسازی هم‌ می‌شد. از این رو برای انجام این کار از سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها که در این موضوع دخیل بودند و احساس مسئولیت می‌کردند، استفاده شد و جلسه‌های زیادی با بسیاری از مسئولان مختلف گذاشتیم که درنهایت ایست کارهای موقتی را ایجاد کردیم. وی با اشاره به این نکته که بخشی از ساماندهی در بستر شهر باید صورت بگیرد و بخشی دیگر لازم است به صورت جمع‌آوری و سیاست‌های اجباری اتفاق بیفتد، بیان می‌کند: علاوه براین موارد باید سیاست‌ها و مأموریت‌های تشویقی و رغبت‌ساز نیز صورت گیرد که در این زمینه با انجمن صنفی کارگران، کار را انجام دادیم و خواستیم متولی این کار انجمن صنفی کارگری که از جنس خود آن‌هاست، باشد و درد آن‌ها را می‌داند. وظیفه ما در این تفاهم‌نامه ایجاد بسترهای لازم شهری برای ساماندهی بود که درهمین راستا ۱۲ جایگاه ساماندهی و یا به تعبیری ایست کار را در سطح شهر ایجاد کردیم. 
اپلیکیشن هوشمند و تلفن ۳۱۷۵ 

وی خاطرنشان می‌کند: جایگاه‌ها ایجاد شدند و بستری برای ساخت اپلیکیشن هوشمند فراهم شد تا فرد بتواند با استفاده از نرم‌افزار، کارگر خودش را تأمین کند. همچنین تلفن چهار رقمی ۳۱۷۵ نیز در همین راستا پاسخگویی تلفنی را انجام می‌دهد.
از طرفی دستگاه قضایی احکامی را برای جمع‌آوری کارگران سرگذر صادر کرد به طوری که در مجموع نتیجه تمام این اقدامات موجب شد در بحث ساماندهی کارگران سرگذر، شهر مشهد به عنوان الگوی کشوری شناخته شود. برای مثال بلافاصله مدیریت شهری قم مراجعه و الگوگیری کرد و پس از آن شهرهایی چون یزد و تبریز از این طرح الگوبرداری کردند.

کارگران تحصیلکرده 

وی در ادامه می‌افزاید: با این کار شأن و کرامت کارگرها حفظ می‌شود و این در حالی است که تعدادی از این کارگرها که درصد بالایی را هم تشکیل می‌دهند، دارای تحصیلات کارشناسی و تعدادی نیز دانشجو هستند و یا افرادی که در مقطعی دچار بیکاری شده‌اند می‌توانند در این ایست کارها حضور پیدا کنند.
رضوی تأکید می‌کند: امنیت کارفرما نکته بعدی است که در یک محیط مناسب می‌تواند کارگر را خودش انتخاب کند. همچنین می‌تواند از نرم‌افزار هوشمند و یا از طریق شماره تلفن این کار را انجام دهد و یا با مراجعه حضوری شهروندان به ایست‌کارها، با هماهنگی متصدی و نماینده اصناف، کارگر مورد نظرشان را انتخاب کنند.
مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی اظهار می‌کند: ما نیز توقع داریم دستگاه‌هایی که در تفاهم‌نامه اعلام مشارکت کردند، پای کار حاضر شوند. چرا سازمان تأمین اجتماعی، اداره کل کار و فنی‌وحرفه‌ای خدمات خودشان را در این ایست کارها نمی‌آورند، زیرا برای یک کارگر مهم‌ترین بخش بیمه است و تا زمانی که کارگر از این سازمان‌ها نتواند در قالب پوشش بیمه‌ای استفاده کند دل به کار نمی‌دهد.
وی تأکید می‌کند: سازمان تأمین اجتماعی دست‌کم خدمات بیمه‌ای خاصی را ارائه دهد و این در حالی است که می‌دانیم آن‌ها می‌گویند قانون و ضوابط به ما اجازه نمی‌دهد. از طرفی این کار در حوزه وظایف شهرداری نبوده ولی شهرداری این را یک معضل شهری و اجتماعی دیده و اقدام کرده است که برای موفقیت در این مسیر نیاز به همکاری دیگر دستگاه‌ها داریم. 
وی گفت: شهروندان اگر مایل به کمک و یا اهدای نذورات هستند در سطح خیابان‌ها یا گذرگاه‌ها این کمک‌ها را ارائه ندهند، زیرا همین کار پدیده گذرنشینی را تشدید می‌کند، می‌توانند خودشان این کمک‌ها را در ایست کارها به کارگران اهدا کنند.

آمار قابل قبول 
وی در ادامه درباره تعداد ثبت کار در مدت اجرای این طرح بیان می‌کند: حدود ۱۰ هزار نفر در این ایست کارها نام‌نویسی کرده‌اند. بیش از۷۰ درصد افرادی که نام‌نویسی می‌کنند در این نوبت‌دهی اعزام به کار می‌شوند که در ابتدای کار برای ما آمار قابل قبول و خوبی محسوب می‌شود. اگرچه همه تلاشمان را انجام می‌دهیم تا زودتر به آمار مطلوب‌تری دست یابیم. رضوی خاطرنشان می‌کند: در هشت ماه گذشته حدود ۳۱۷ هزار نوبت‌دهی داشته‌ایم و تقریبا، ۲۳هزار نفر اعزام به کار شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.