جشنواره فیلم لومیر ۲۰۲۱ با فضایی احساسی و ادای احترام به برتران تاورنیه فیلمساز فقید فرانسوی کارش را شروع کرد.

جشنواره لومیر با احترام به برتران تاورنیه و تجلیل بلموندو شروع شد

به گزارش قدس آنلاین، جشنواره فیلم لومیر به مدیریت تیری فرمو کارش را با حضور شماری از مهمانان سرشناس چون پائولو سورنتینو، مگی جیلنهال، تد سارندوس مدیرعامل نتفلیکس، والریا جولینو و روسی دو پالما شروع کرد.

این جشنواره که هر سال در شهر لیون زادگاه برادران لومیر خالقان سینما برگزار می‌شود امسال سیزدهمین دوره خود را به یاد رییس قدیمی‌اش برتران تاورنیه فیلمساز محبوبی که چندی پیش درگذشت، برگزار می‌کند.

فرمو در مراسم سخنرانی افتتاحیه مجبور شد چند باری سکوت کند زیرا سخن گفتن و ادای احترام به تاورنیه دوست و همکار نزدیکش که نزدیک به چهار دهه در انستیتو لومیر با هم همکاری داشتند، سخت بود.

فرمو در جمع ۵ هزار نفری که در سالن کنسرت تونی گارنیه گرد آمده بودند، گفت: برتران میراثی بسیار بزرگ برای ما به جای گذاشت و حضور شما امشب اینجا ثابت می‌کند که این ماجراجویی ادامه دارد.

در کلیپی که از تاورنیه پخش شد وی نیز تاکید داشت که روح این جشنواره همین گردهم‌ آوردن تماشاگران و تجربه جمعی تماشا و لذت بردن از فیلم بوده است.

در این مراسم از ژان پل بلموندو دیگر چهره محبوب سینمای فرانسه که به تازگی درگذشت نیز یاد شد. وی سال ۲۰۱۳ با دریافت جایزه این جشنواره تجلیل شد و تارانتینو در سخنانی از وی به عنوان نماد موج نوی فرانسه تمجید کرده و گفته بود: بلموندو تنها نام یک فرد نیست، فقط نام یک ستاره سینما هم نیست، این نام نشان دهنده نشاط، کاریزما و نیروی اراده است. نشان دهنده یک چیز فوق‌العاده فوق‌العاده است.

جشن لومیر کارش را با نمایش نسخه ترمیم شده فیلم صامت ادوارد سدویک با عنوان «فیلمبردار» محصول ۱۹۲۸ با بازی باستر کیتون و مارسلین دی که مدت‌های گمان می‌رفت گم شده شروع کرد. نمایش فیلم با نواختن زنده پیانو توسط آهنگساز فرانسوی ونسان دِلِرم همراه بود.

نتفلیکس که در جشنواره کن شرکت نمی‌کند زیرا فیلم‌هایش نمی‌توانند به دلیل اکران نشدن در سینماها در بخش رقابتی شرکت کنند، اینجا بدون محدودیت حضور دارد و چهار فیلم جدیدش از جمله «قدرت سگ» جین کمپیون، «دست خدا» سورنتینو، «دختر گمشده» مگی جیلنهال را در جشنواره دارد؛ فیلم‌هایی که همه‌شان برای اولین بار در جشنواره ونیز دیده شدند.

جشنواره لومیر در طی این سال‌ها به شعار اولیه خود وفادار مانده که چنین است: «جشنواره‌ای برای همه»

این جشنواره تا ۱۷ اکتبر ادامه دارد.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.