۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳
کد خبر: 772707

شبکه الجزیره قطر گزارش داد که معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور برقراری ارتباطاتی با دولت جدید ایران به تهران سفر می‌کند.

برنامه سفر معاون جوزپ بورل به تهران

به گزارش قدس آنلاین، شبکه «الجزیره»، امروز (سه‌شنبه)، گزارش داد که «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار در هفته جاری به ایران سفر کند.

شبکه الجزیره در ادامه نوشت که مورا به منظور برقراری ارتباطاتی با دولت جدید ایران وارد تهران خواهد شد.

از سوی دیگر، یک مقام بلندپایه اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با این شبکه قطری خبر داد که تا این لحظه موعدی برای ازسرگرفته شدن مذاکرات وین تعیین نشده و مقامات ایرانی در حال بازبینی و ارزیابی روند مذاکرات پس از تشکیل دولت جدید این کشور هستند.

این مقام اتحادیه اروپا که اشاره‌ای نیز به ناو نشده، در ادامه اضافه کرد که تهران به صراحت آمادگی خود را برای بازگشت به مذاکرات وین؛ اما زمانی برای آن مشخص نکرده است.

انریکه مورا پیشتر برای مشارکت در مراسم تحلیف آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به تهران سفر کرده بود و در یک توییت نوشته بود: «گفت‌وگوی بسیار جالبی درباره برجام داشتم».

در هفته‌های اخیر، مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بارها در مناسبات مختلف، دولت جدید ایران را متهم کرده‌اند که در حال اتلاف وقت است و تمایلی برای بازگشت به مذاکرات وین ندارد.

با این حال، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه (۱۶ مهر ماه) بار دیگر با تأکید بر قصد ایران برای بازگشت به مذاکرات وین گفته بود: «در حال نزدیک شدن به جمع بندی نهایی در دولت جدید، (دولت سیزدهم) هستیم».

وی همچنین یادآور شده بود: «برای دولت جدید که دولت عملگرا و نتیجه گراست، بسیار مهم است که در مذاکرات منافع و حقوق ملت ایران به طور کامل تامین شود».

وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر این‌که ما وقت خودمان را در مذاکرات تلف نخواهیم کرد، بیان کرده بود: «برای ما مهم است که نشانه‌هایی از طرف مقابل از جمله آمریکا دریافت کنیم که نشان دهنده نیت جدی آمریکایی‌ها برای بازگشت کامل به تعهداتشان باشد».

ایران  در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جو بایدن، علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

بایدن و مشاورانش گفته‌اند قصد دارند آمریکا را به برجام بازگردانند، اما می‌خواهند از بازگشت به برجام به عنوان «سکویی برای قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» این توافق استفاده کنند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.