۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 772740

رئیس سازمان چای کشور از پرداخت ۸۸ درصد مطالبات چایکاران (بیش از ۶۲۶ میلیارد و ۵۵۹ میلیون تومان) تاکنون خبر داد.

۸۸ درصد مطالبات چایکاران پرداخت شد

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، آقای حبیب جهانساز، وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران را نسبت به سنوات گذشته خوب و قابل قبول ارزیابی کرد و افزود: دولت تا مهر ماه ۱۰۰ درصد سهم خود و کارخانجات چای کشور نیز حدود ۸۵ درصد سهم خود را بابت تحویل برگ سبز چای و مطالبات کشاورزان پرداخت کرده اند.

 

وی اضافه کرد: طبق قیمت مصوب شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی برای سال ۱۴۰۰، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک ۶۶۹۰ تومان و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه دو نیز ۴۷۸۱ تومان تعیین شده است.

 

جهانساز، میزان برداشت برگ سبز چای از ابتدای سال جاری تاکنون را ۱۲۶ هزار تن عنوان کرد.

 

وی ادامه داد: به رغم تنش‌های محیطی، خشکسالی و سرمازدگی در سال جاری، تاکنون ۲۸ هزار و ۳۵۱ تن چای خشک در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

 

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به آغاز چین پاییزه از چند روز گذشته، پیش بینی کرد در چین پاییزه که تا پایان مهرماه ادامه دارد، بین ۸ تا ۱۰ هزار تن برگ سبز چای از باغات استان‌های گیلان و مازندران برداشت شود.

 

وی تصریح کرد: سرمای زودرس در پاییز، بارش‌ها و کاهش دما، رشد گیاه چای را متوقف کرده است.

 

جهانساز، نیاز مصرف چای خشک در کشور را با احتساب ذخیره استراتژیک حدود ۱۰۰ هزارتن برآورد کرد و اذعان داشت: حدود ۳۰ هزار تن چای خشک مورد نیاز در داخل تولید و مابقی از محل واردات تامین می‌شود.

 

وی میزان واردات سالانه چای خشک از کشورهایی همچون هند، سریلانکا، کنیا و امارات متحده عربی به کشور را طبق میانگین آمار ده ساله اخیر حدود ۶۲ هزار تا ۷۰ هزارتن اعلام کرد.

 

رئیس سازمان چای کشور در همین حال، چای تولید ایران را به لحاظ کیفیت از بهترین چای تولیدی در دنیا دانست و گفت: چای خشک تولید ایران عاری از هر گونه آلودگی به آفت کش‌های نباتی و مواد افزودنی است.

 

وی اضافه کرد: از هر ۵ کیلوگرم برگ سبز چای، یک کیلو گرم چای خشک به دست می‌آید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.