مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: در حال حاضر ۶ سد مخزنی در نقاط مختلف این استان با هدف تامین آب آشامیدنی و توسعه آبیاری مدرن در دست احداث است.

۶ سد مخزنی در استان اردبیل در دست احداث است

به گزارش قدس آنلاین، عباس جنگی مرنی  افزود: مطالعات فنی ۹ سد مخزنی دیگر نیز  با اخذ مجوزهای لازم از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.

وی هدف از مطالعه این سدها را تامین آب پایدار در استان اعلام کرد و افزود: برای تحقق این امر ضروری است مطالعه فنی این سدها تسریع شده و در صورت وجود نواقص و نارسایی‌های فنی سدها  نسبت به رفع آن اقدام شود.

وی از تکمیل مطالعات فنی سدهای سینه سر و توسانلو و تکمیل احداث سد کله‌سر گرمی با توجه به اعتبار مصوب ۱۱۰ میلیارد ریالی قانون بودجه ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: اتمام عملیات سد تازه کند گرمی  با توجه به اخذ اعتبار مالی جدید در سال جاری و تعیین نهایی پیمانکار تصفیه‌خانه سد تازه کند مورد تاکید قرار گرفته است.

جنگی مرنی ادامه داد: مطالعه سدهای اهل ایمان و اینچه نو در شهرستان مشگین‌شهر و مطالعات سدهای نیاخرم و مجره و اقدامات اجرایی برای تکمیل سد گیوی شهرستان کوثر و انتخاب پیمانکار سد هشجین در خلخال جزو برنامه‌های اولویت‌دار شرکت می‌باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه احداث ۱۰ سد بزرگ در استان اردبیل طی سال‌های اخیر اجرایی شده است، افزود: از این تعداد سه مورد از سدها در ۲ سال اخیر به بهره‌برداری رسیده است.

وی درباره عملیات اجرایی سد عمارت شهرستان گرمی گفت: عملیات اجرایی این سد پیشرفت خوبی دارد و امید است تا پایان سال جاری آبگیری شود.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اظهارکرد: پروژه احداث سد عمارت شهرستان گرمی با پیشرفت فیزیکی ۹۳ درصد به مرحله تکمیل رسیده و عملیات اجرایی این سد توسط پیمانکاران ادامه دارد و در صورت مساعد بودن هوا و تامین اعتبار لازم در زمان مقرر به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: اعتبارات لازم برای طرح سد عمارت پیش‌بینی شده و با فاینانس یک هزار میلیارد ریالی بنیاد مستضعفان امیدواری برای تکمیل این سد با مساعد شدن شرایط آب و هوایی منطقه بیشتر شده است.

جنگی مرنی ادامه داد: برای اتمام این پروژه سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که تلاش بر این است که این اعتبارت هرچه زودتر تامین شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزود: سد عمارت با حجم مخزن ۱۸۲ میلیون مترمکعب از نظر حجم بزرگترین سد استان اردبیل است که با بهره‌برداری از آن امکان آبیاری اراضی منطقه و جلوگیری از خروج منابع آبی کشور میسر می‌گردد.

وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این سد ۱۵ میلیون مترمکعب آب برای شرب، ۷۵ میلیون مترمکعب برای کشاورزی و ۲۸ میلیون مترمکعب نیز برای امور زیست محیطی اختصاص خواهد یافت.

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.