بازدید خبرنگاران از چند کارخانه و واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی نیشابور نشان از پویایی، حرکت رو به رشد و البته رونق تولید داشت اما نکته‌ای در پایان سفر یک روزه به دومین شهر صنعتی خراسان رضوی در لابه‌لای صحبت‌های مدیرشهرک‌های صنعتی نیشابور بود که قدری ذهن را به خودش مشغول می‌کرد.

وجود۷۲۰ واحد تولیدی راکد و نیمه فعال در خراسان رضوی

سراج، در نشست پایانی سفر خبرنگاران خبر از تعطیلی ۵۱ واحد تولیدی نیشابور داد. این یعنی علاوه بر آنچه به خبرنگاران در این بازدید نشان داده شده، پوسته زیرین تولید در نیشابور نیز دچار مشکلات پنهان است که البته مختص این شهر نیست و تقریباً تولید کشور گریبانگیر بخش عمده‌ای از این مشکلات است.

مشکل تخصیص ارز و معطلی گمرک

در بازدیدی که شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی برای خبرنگاران از توانمندی‌های صنعتی شهرستان نیشابور تدارک دیده بود، از کارخانه‌ای با برندی نام‌آشنا در صنعت تولید لوازم خانگی که تولیداتی در حوزه یخچال، ماشین لباسشویی تمام‌اتومات و ماشین ظرفشویی دارد، بازدید کردیم . این واحد تولیدی با اینکه مجموعه‌ای نوپا در حوزه لوازم خانگی به حساب می‌آید اما در همین مدت کوتاه توانسته با تکیه بر دانش فنی مهندسان جوان استان و کشورمان تولیداتی در حد و اندازه کلاس جهانی داشته باشد.

مهندس جلالی، رئیس هیئت مدیره این مجموعه ضمن تأکید بر این موضوع که موفقیت‌های بسیاری در مدت هفت سال گذشته نصیب این مجموعه تولیدی شده است، می‌گوید: در سه سال اخیر با رقابتی شدن بازار تولید لوازم خانگی کیفیت لوازم خانگی داخلی بسیار بالا رفته به گونه‌ای که در حال حاضر کیفیت بسیاری از آن‌ها با لوازم خانگی تولید خارج رقابت می‌کنند.

وی در ادامه در خصوص معضلات و مشکلاتی که واحدهای تولیدی لوازم خانگی دارند، اظهار کرد: گرچه با روی کار آمدن دولت جدید قدری از مشکلات ازجمله موضوعاتی در خصوص ترخیص کالا از گمرکات، تخصیص ارز و مواردی اینچنین کمتر شده است، اما هنوز هم باید دولت به این موضوعات توجه بیشتری داشته باشد تا مشکلات تولیدکنندگان کمتر و کمتر شود.

البته این مشکلات تنها به حوزه تولید لوازم خانگی ختم نمی‌شود، چراکه نایب رئیس هیئت مدیره یک شرکت تولیدکننده قطعات خودرو هم در لابه‌لای صحبت‌هایش به همان مشکلات گمرکات، تخصیص ارز و همچنین مشکل در تأمین مواد اولیه اشاره کرد.

نوید نیکجو در پاسخ به این پرسش که چگونه با شرایط موجود و دشواری‌هایی که بر سر راه تولیدکنندگان وجود دارد واحدهای تولیدی شما توانسته‌اند حتی پیشرفت‌های خوبی داشته باشند، اظهار کرد: واحدهای تولیدی مثل شرکت‌های زیرمجموعه ما چون با برنامه حرکت می‌کنیم و همه چیز حکم رقابتی برای ما دارد محکوم به پیشرفت هستیم برای مثال در صنعت قطعه‌سازی تا دی‌ماه آینده به تولید نخستین خودرو وانت‌بار شاسی‌دار پس از وانت‌بارهای نیسان و کارا در کشور خواهیم رسید که موفقیتی چشمگیر به‌شمار می‌رود.

حق آسیابانی و تأمین آب برای پروژه فولادی جدید نیشابور

بازدید از یک واحد تولیدی در حوزه آرد و قرار گرفتن در روند تولید آرد یکی دیگر از برنامه‌های خبرنگاران بود. عبدل‌آبادی، مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه به جز مقطعی کوتاه که در تأمین گندم مشکلاتی وجود داشت در حال حاضر مشکلی برای تهیه گندم نداریم و اداره غله همکاری خوبی با ما دارد، تنها مسئله این است که از سال ۹۸ تاکنون حق آسیابانی کارخانه‌های آرد پرداخت نشده است.

خبرنگاران در ادامه از پروژه در حال ساخت فولاد نیشابور دیدن کردند پروژه‌ای که با احداث آن، تولید فولاد در این شهر افزایش خواهد یافت. اما آنچه دغدغه‌مند و مورد سؤال خبرنگار قدس از مدیر پروژه بود اینکه برای تأمین آب پروژه آب‌بری مثل تولید فولاد در شهرستان نیشابور که دچار کم آبی است چه فکری شده است، پاسخ این گونه بود با به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید سعی شده مصرف آب به حداقل برسد و اینکه همان آب مصرفی دوباره بازچرخانی شده و به چرخه تولید برگردد.

۸۲۵  واحد راکد و تعطیل

اما حضور خبرنگاران در نشست خبری، آخرین برنامه این سفر یکروزه بود. مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی از وجود ۵۰ شهرک و ناحیه فعال صنعتی در استان گفت و در پاسخ به پرسش قدس در مورد تعداد واحدهای تولیدی راکد و تعطیل در صنایع استان اظهار کرد: با همکاری بسیج مهندسین استان طرح پایش واحدهای تولیدی پیگیری شده است که در نهایت مشخص شد ۳۰۲ واحد راکد در داخل شهرک‌های صنعتی و ۵۲۳ واحد نیز خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی تعطیل یا راکد هستند که البته ۱۰۵ واحد نیز به چرخه تولید بازگردانده شده‌اند.

علی بهرامی‌زاده همچنین در واکنش به پرسش دیگر خبرنگار قدس در مورد وضعیت تصفیه‌خانه شهرک صنعتی چرمشهر مشهد و تعطیلی این پروژه گفت: موانعی بر سر این پروژه وجود داشت که با توجه به اهتمام کمیته مانع‌زدایی استان، ادامه کار پیمانکار تأیید شد و تجهیزات مورد نیاز برای مرحله دوم در انتهای شهریور تحویل گردید و در آینده نزدیک کار آغاز می‌شود.

معضل ویلاسازی در شهرک‌های صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه در برخی شهرک‌ها نیازمند توسعه هستیم، تأکید کرد: اینکه اصل توسعه را زیر سؤال ببریم، نتیجه این می‌شود که از آب و برق و زیرساخت‌های شهرک برای ویلاسازی استفاده می‌شود، یعنی اعتبار و بودجه‌ای که باید برای تولید و چرخش چرخ‌های صنعتی ‌کشور هزینه شود، برای رفاه طبقه خاصی از جامعه اختصاص می‌یابد، نتیجه‌اش این می‌شود که به‌جای ایجاد واحدهای تولیدی و توسعه صنعتی، ساخت‌وساز ویلا انجام می‌شود که متأسفانه این اتفاق در شهرک صنعتی توس مشهد رقم خورده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.