یک کارگردان تئاتر با اشاره به ارتباط ضعیف میان شورای شهر مشهد و بدنه اجرایی شهرداری گفت: معاونت فرهنگی باید فرهنگ و هنر شهر را بشناسد و نیازهای روز هنرمندان و هنر را شناسایی کند.

 مدیریت شهری نیازهای روز هنرمندان را شناسایی کند

به گزارش قدس آنلاین، جواد اشکذری ا با اشاره به انتظارات هنرمندان از مدیریت شهری مشهد اظهار کرد: هر دوره شورای شهر دارای ویژگی‌ها، چالش‌ها و کمبودهایی است.  شاید بتوان وجه تمایز شورای پنجم را در علاقه کمیسیون فرهنگی شورای شهر نسبت به هنرهای مختلف مانند سینما، تئاتر و... دانست؛ به شکلی که از نظر سخت‌افزاری در جهت افزایش امکانات فرهنگی شهر حرکت می‌کردند اما ارتباط آن‌ها با بدنه اجرایی شهرداری ضعیف بود.

وی ادامه داد: در واقع شورای شهر جلساتی برگزار می‌کرد و به دنبال ایجاد تعامل با هنرمندان بود اما ارتباط ۲ طرفه‌ای میان آن‌ها و بدنه اجرایی برقرار نشده بود و هماهنگی لازم شکل نمی‌گرفت؛ بنابراین تضادهای فرهنگی در حوزه شهری به چشم می‌خورد. به نظر من معاونت فرهنگی شهرداری اهل تعامل با هنرمندان نبوده و افراد متخصصی نبودند که بتوانند فرهنگ و هنر و هنرمندان را بشناسند؛ لذا نتایج خوبی نیز در آن دوره گرفته نشد.

این نویسنده تئاتر بیان کرد: ورود به برخی موضوعات خاص و توجه نداشتن و نبود نگاه مناسب نسبت به هنرمندان از دیگر مشکلاتی است که در شورای پنجم وجود داشت. به گونه‌ای که علاوه بر بروکراسی پیچیده، در احتساب مالیات در حساب و کتاب‌های مالی عرصه‌های مختلف مانند داوری، تولید اثر و... نیز بسیار ضعیف عمل می‌کردند.  

اشکذری عنوان کرد: خانه هنرمندان برخورد خیلی مناسبی با هنرمندان نداشت و در ۲ سال اخیر ارتباط هنرمندان با آن قطع شده است. به نظر من شهرداری نه‌ تنها از هنرمندان حمایت نکرد بلکه ظلم‌هایی نیز در حق این قشر انجام داد. در واقع در آن دوره چارچوب کاری بسیاری از هنرمندان با مدیریت شهری مشخص نبود.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر نگاه حرفه‌ای و دلسوزانه نسبت به هنرمندان و هنر شهری وجود نداشته،  خاطرنشان کرد: به نظر من شیوع ویروس کرونا بر مشکلات مالی خیلی تأثیرگذار نبوده اما ضعف سیستم مدیریتی منجر به شکل‌گیری چنین چالش‌های شده است؛ در حالی که در شرایط شیوع ویروس کرونا هنرمندان باید بیشتر مورد حمایت قرار می‌گرفتند.  از این رو من فکر می‌کنم معاونت فرهنگی شهرداری مشهد نسبت به سایر معاونت‌های شهری ضعیف‌ عمل کرد و نه‌ تنها حرکتی رو به جلو نداشته‌ایم بلکه ضعیف هم ظاهر شده‌ایم. فرهنگ و هنر ابزارهای بسیار قوی است که با استفاده از آن‌ می‌توان به شعارهای شورای شهر مشهد دست یافت و ایده‌ها را تحقق بخشید.

این نویسنده و کارگردان تئاتر تصریح کرد: کسی که به عنوان معاون فرهنگی برگزیده می‌شود، در ابتدا باید فرهنگ و هنر شهر را بشناسد و آگاهی داشته باشد که چگونه با استفاده از ظرفیت‌ها و ظرافت‌های هنری شهر در جهت پیشبرد و تحقق اهداف شورای شهر و شهرداری حرکت کند.

وی گفت: پیشبرد و انجام کارها طبق برنامه‌ریزی‌ها و بهره‌گیری از تمام توانایی هنرمندان و ایجاد ارتباطی گفت‌وگومحور میان هنرمندان و مدیران فرهنگی شهرداری از حمله نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

این نویسنده تئاتر بیان کرد: نخستین نشست‌های آقای ارجائی، شهردار مشهد، با سینماگران برگزار شد که این موضوع نشان‌دهنده نگاه عمیق وی نسبت به هنر است. به نظر من لازم است این ارتباط تداوم پیدا کند تا با استفاده از هنر در جهت رفع مشکلات اجتماعی حرکت کنیم. به این ترتیب گفت‌وگوها و برگزاری جلسات مستمر با هنرمندان می‌تواند شهرداری را وارد بسترسازی‌های ایده‌ای بیشتری کرده و به تبع برنامه‌های بیشتری را از هنرمندان دریافت کند.

اشکذری اظهار کرد: شهرداری مشهد می‌تواند در راستای ترویج هنر شهری و فرهنگ شهروندان به عنوان متولی عمل کند و به آموزش بپردازد. منظور از آموزش تنها شیوه کلاسیک آن نیست بلکه می‌توان به ایده‌هایی در بخش آموزش هنر شهری پرداخت.  

وی اضافه کرد: بنابراین لازم است خانه هنرمندان، مدیریت امور هنری، معاونت هنری شهرداری و سایر ارگان‌های فعال در حوزه فرهنگ و هنر، همایش‌های تخصصی با حضور کارشناسان برگزار کنند تا هنرمندان آبشخور خوب محتوایی داشته باشند و این محتواها را مورد استفاده قرار دهند تا آثار تولیدشده به‌ روز و متناسب با شهر و وضعیت جامعه باشد. به تعبیری باید نیازهای جامعه از طریق شهرداری به هنرمندان منتقل شود.

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: در زمینه آموزش و به ویژه بخش فرهنگ و هنر شهری همانند گذشته عمل نمی‌شود زیرا نیازمند بودجه فراوان بوده و بازدهی آن در بلندمدت آشکار خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.