آمارهای نشر حاکی از افزایش ۳۳ درصدی قیمت کتاب در شش ماهه نخست سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته دارد. علاوه بر این در بازار کتاب ناشران کتاب‌های قبلی خود را نیز با برچسب تغییر قیمت عرضه می‌کنند.

افزایش قیمت ۳۳ درصدی کتاب در ۶ ماه نخست سال/ ناشران به کتاب‌های چاپ قدیم هم رحم نکردند

به گزارش قدس آنلاین، در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ تعداد ۴۶ هزار و ۴۹۵ عنوان کتاب در ایران منتشر شده است که از این میان ۳۳ هزار و ۱۰۶ عنوان تألیف و ۱۳ هزار و ۳۸۹ عنوان ترجمه بوده است. شمار کتاب‌های چاپ اول در ۶ ماهه نخست سال ۲۹ هزار و ۴۷۵ نسخه و شمار تجدید چاپی‌ها ۱۷ هزار و ۲۰ نسخه بوده است.

در میان رده‌های دیویی نشر، ادبیات با ۸ هزار و ۴۲۴ عنوان کتاب در صدر انتشار کتاب در ۶ ماه نخست سال جاری قرار دارد و پس از آن کمک‌درسی‌ها با ۶ هزار و ۹۶۳ عنوان و کودک و نوجوان با ۶ هزار و ۵۶۹ عنوان در رده‌های بعدی قرار دارند.

در حوزه کتاب‌های کودک ونوجوان  ۳ هزار و ۱۳۳ عنوان تالیفی و ۳ هزار و ۴۳۶ عنوان ترجمه بوده است. شمار کتاب‌های چاپ اول دو هزار و ۸۲۰ عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها سه هزار و ۷۴۹ عنوان بوده است.

فاصله میان ترجمه و تألیف که در سال‌های اخیر همواره دغدغه اهالی این حوزه بوده همچنان در حال رشد است و علاوه بر آن ناشران کودک و نوجوان تجدید چاپ را نسبت به تألیف بیشتر ترجیح‌ داده‌اند. متوسط شمارگان کتاب در حوزه کودک و نوجوان در ۶ ماه گذشته یک هزار و ۶۰۰ نسخه و متوسط قیمت نیز ۳۲ هزار تومان بوده است.

متوسط شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده رد ۶ ماه گذشته نیز هزار نسخه بوده و  میانگین قیمت کتاب نیز ۵۲ هزار تومان بوده است. بیشترین میانگین قیمت کتاب متعلق به کمک آموزشی با ۷۲ هزار تومان بوده است؛ این در حالی است که متوسط قیمت کتاب در ۶ ماه نخست سال گذشته ۳۹ هزار تومان و در حوزه کودک و نوجوان ۲۱ هزار تومان بوده است.

افزایش قیمت کتاب در سال جاری به دنبال افزایش قیمت کاغذ و سایر خدمات چاپ تا اندازه‌ای قابل انتظار و طبیعی به نظر می‌رسد، ‌ اما از آنجایی که گویی شاخص درستی برای قیمت‌گذاری کتاب در کشور هنوز وجود ندارد، ‌ ناشران در ماه‌های گذشته با برچسب‌گذاری حتی روی کتاب‌هایی که در سال گذشته منتشر شده‌اند، قیمت کتاب‌های خود را افزایش داده‌اند.

افزایش قیمت ۳۳ درصدی کتاب در دو بازه زمانی ۶ ماهه نخست سال جاری با ۶ ماهه نخست سال قبل از آن در حالی رخ داده است که  قیمت کتاب در سال‌های اخیر با افزایش‌های قابل توجهی روبرو بوده و دولت یارانه‌هایی را برای حمایت از مصرف‌کننده در اختیار ناشران قرار داده است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.