منطقه ویژه اقتصادی در استان از سالها پیش تصویب شده است ولی تاکنون در عمل فعالیت خاصی نداشته است؛ منطقه آزاد تجاری نیز با وجود تصویب هنوز مرکزیت و مکان استقرارش محل اختلاف بوده و در این میان مردم استان از دولت سیزدهم انتظار دارند تا در زمینه فعال کردن این مناطق اقدام اساسی کند.

انتظار مردم استان اردبیل برای فعال شدن مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

به گزارش قدس آنلاین، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین (اردبیل)  با ۲ هزار و ۵۵ هکتار مساحت در سال ۸۵ در هیات دولت و در سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید اما پس از گذشت یک دهه هنوز هیچ فعالیت رسمی تجاری و اقتصادی در آن صورت نگرفته و  فعال شدن آن از مطالبات جدی مردم این استان محسوب می‌شود.

با وجود گذشت مدت‌های مدید، تاکنون ساختمان و محدوده این منطقه به صورت کامل تکمیل نشده و پس از مدتها به تازگی اقداماتی در زمینه راه دسترسی به این منطقه، اجرایی شده و احداث تنها کارخانه تولیدی  در آن نیز هنوز به بهره‌برداری نرسیده است.

تصویب منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل و کش و قوس‌های فراوان آن در مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نیز قصه درازی دارد و با وجود تصویب نهایی آن در ماههای اخیر، هنوز در مورد مرکزیت و محل استقرار آن اختلاف نظرهایی بین مسئولان و نمایندگان مجلس وجود دارد.

به گفته منابع آگاه، در لایحه پیشنهادی دولت تقریبا تمام نقاط مرزی استان تحت پوشش منطقه آزاد قرار گرفته بود اما در طرح تصویبی مجمع تشخیص مصلحت تنها یکی از شهرستان‌های شمالی استان بعنوان محل استقرار این منطقه پیش بینی شده که این امر نارضایتی شهروندان و نمایندگان اغلب شهرستان‌های استان را موجب شده است.

حمید رحمتی یک شهروند اردبیلی می‌گوید: مناطق آزاد در اغلب کشورها نقش مهمی در جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی داشته است اما تعلل و غفلت از فعال کردن منطقه ویژه اقتصادی و نیز منطقه آزاد این فرصت را از استان اردبیل گرفته است.  

یک تاجر اردبیلی نیز گفت: وجود مرز طولانی در استان و بازار بزرگ قفقاز و روسیه در شمال استان ظرفیت بزرگی برای فعالیت اقتصادی در این منطقه است، دولت می تواند بهره مناسبی از ظرفیت مناطق مرزی و با فعال کردن مناطق ویژه اقتصادی و آزاد ببرد.

به گفته کارشناسان، اشتغال‌زایی، افزایش حضور سرمایه‌گذاران در منطقه به دلیل معافیت‌های گمرکی و سود بازرگانی، رفع مشکل بیکاری، توسعه صادرات، افزایش مراودات بازرگانی با کشورهای همسایه، ایجاد بازارهای تجاری و صنعتی مشترک با همسایگان از جمله مزایای ایجاد مناطق آزاد تجاری، صنعتی در مناطق محروم و مرزی کشور است.

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با رویکرد توسعه صنعت و صادرات، پیشران ترقی کشور محسوب می‌شوند و فعالیت آنها به لحاظ معافیت‌ها و مزیت‌های قانونی با جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، اقتصاد بومی و تولید ملی را شکوفا می‌کند.

تسهیل واردات و صادرات کالا، حمایت از صنایع داخلی، جذب فناوری های نوین، سرمایه گذاری در تولید و توسعه منطقه ای، پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی، ارتباط تجاری بین المللی، تحرک بخشی به اقتصاد منطقه ای، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد، جذب سرمایه گذاری، معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده، ورود ماشین آلات خط تولید و ابزار و اثاثیه اداری بدون عوارض گمرکی و اشتغالزایی از اهداف و مزایای منطقه ویژه اقتصادی در استان می‌باشد.

کارشناسان معتقدند که یکی از تاثیرات مهم ایجاد مناطق تجاری، صنعتی  رغبت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای  سرمایه‌گذاری در این مناطق با توجه به برخی امتیازات و معافیت‌ها و نیز دستیابی راحت به بازارهای خارجی است و این مزیت برای استان اردبیل نیز وجود دارد که در صورت ایجاد مناطق آزاد از فرصت حضور صاحبان سرمایه و تجار قدرتمند داخلی و خارجی و در نتیجه حرکت به سمت توسعه اقتصادی بهره گیرد.

حسین پیرموذن، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اردبیل در این باره گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی  فرصتی برای سرریز سرمایه‌ها و رفع محرومیت در استان است چون تجربه نشان داده با ایجاد منطقه آزاد تجاری حداقل در بخش سفرهای داخلی جریان جابجایی مسافران کاملا معنادار تغییر می‌کند.

وی تاکید کرد: محرومیت اردبیل زمانی برداشته خواهد شد که این استان وارد بازارهای تجاری بین‌المللی شود و منطقه آزاد می‌تواند این مهم را تحقق بخشد.

او گفت: راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی نمین یکی از مطالبات اصلی مردم از مسئولان کشوری است.

علی نیکزاد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده اردبیل در این باره گفت: محدوده منطقه آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ هکتار است که حدود و ثغور آن مشخص و در اولویت دولت قرار می‌گیرد.

وی افزود: ایجاد منطقه آزاد می‌تواند مزیت متفاوت اقتصادی را برای استان به همراه داشته باشد تا از این مزیت در توانمندی اقتصادی استان در بخش‌های مختلف استفاده شود.

صدیف بدری دیگر نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی گفت:منطقه آزاد تجاری، صنعتی یکی از مهم‌ ترین زیرساخت‌ های توسعه استان اردبیل بوده و با ایجاد آن شاهد توسعه همه‌ جانبه، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی خواهیم بود و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی بری راه اندازی آن از هیچ تلاشی دریغ نمی‌ کنند.

وی افزود: راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری و صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی نمین از مطالبات اصلی تجار و بازرگانان در سفر رئیس جمهوری است که مورد مطالبه جدی قرار خواهد گرفت.

او اضافه کرد: راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی نمین از سال ۹۲ با تامین زیر ساخت های اولیه آن مطرح شده و موانع طرح منطقه ویژه اقتصادی شهرستان نمین که با هدف رونق اقتصادی و سرمایه گذاری ایجاد شده، باید بر طرف شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر شرکت طرف قرارداد به تعهدات خود در مورد راه اندازی این منطقه ویژه اقتصادی عمل نکرده و لازم است اقدامات جدی در این طرح انجام گیرد.

بدری اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی نمین ظرفیت اشتغال ۲ هزار نفر به صورت مستقیم و ۲۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم را دارد که با توجه به رقم بالای بیکاری در استان بویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی راه اندازی آن علاوه بر افزایش سطح تولید، نرخ بیکاری استان اردبیل را کاهش می دهد.

عاطف ناصری، فرماندار شهرستان نمین هم گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی نمین به نفع کل استان اردبیل است و بیش از ۷۰ درصد مردم استان از آن منتفع خواهد شد.

او افزود: تمام امکانات زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی نمین بر اساس ماده ۲۳ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مهیا شده و باید اقدام های لازم برای ایجاد منطقه انجام شود.

ناصری بیان کرد: نزدیک بودن به فرودگاه اردبیل، قرار گرفتن در مسیر بزرگراه، نزدیکی به مرکز استان، قرار گرفتن در جوار گمرک و دسترسی نزدیک به سایر استان های شمالی و همچنین داشتن امکانات خدماتی از جمله زیرساخت های لازم در این منطقه است.

ناصری افزود: منطقه ویژه اقتصادی نمین یکی از مهم ترین قابلیت های استان اردبیل است که باید همه مسئولان و نمایندگان برای استفاده از این مزیت تلاش کنند.

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی منجر به توسعه اقتصادی و اشتغالزایی در استان اردبیل می‌شود.

وی اظهار کرد:با ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی شاهد جهش تولید و اشتغالزایی در استان خواهیم بود و امید است این طرح پاسخگوی خیل بزرگی از بیکاران استان شود.

موسوی اضافه کرد:همه مردم استان اردبیل از ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی منتفع می‌شوند و نباید این طرح را به یک نقطه از استان تقلیل داد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری یک نقطه از این استان به نام منطقه آزاد و در محدوده ۱۰ هزار هکتاری بیان کرد: پیشنهاد شده  محدوده پارس‌آباد، بیله‌سوار، گرمی و نمین به عنوان منطقه آزاد انتخاب شود.

موسوی گفت: منطقه آزاد تجاری، صنعتی یک امتیاز ویژه برای منطقه محسوب می‌شود و به همین دلیل نیاز است در این زمینه با برنامه‌ریزی‌های اساسی مشکلات مربوطه برطرف و توسعه استان حتمی شود.

نماینده اردبیل با بیان اینکه با راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری توان صادرات محصولات کشاورزی به میزان سه میلون تن در استان اردبیل افزایش خواهد یافت، افزود: اهمیت به توسعه مناطق آزاد تجاری یکی از برنامه‌های اساسی ما در تحقق شعار سال است به شرطی که بتوانیم با مشارکت‌ها و همکاری‌های همه‌جانبه زمینه توسعه و پیشرفت منطقه را فراهم و در دستیابی به اهداف مورد نظر موفق عمل کنیم.

عباس جهانگیرزاده نماینده مردم پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز در مجلس شورای اسلامی گفت: منطقه مغان با توجه با شرایط و موقعیت جغرافیایی خاص قابلیت لازم برای ایجاد منطقه آزاد تجاری را دارد.

وی  بیان کرد: اجرای منطقه آزاد تجاری در حال حاضر به عنوان یک اولویت و نیاز مبرم برای توسعه اقتصادی است و به همین منظور درصدد هستیم با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌ها به اهداف توسعه‌ای استان جامه عمل پوشانده و مشکلات و موانع موجود را برطرف کنیم.

ارژنگ عزیزی، معاون اقتصادی استاندار اردبیل هم  ایجاد منطقه آزاد تجاری، صنعتی  اردبیل را ضرورت انکارناپذیر در توسعه اقتصادی این استان دانست و گفت: تحقق منطقه آزاد تجاری برای استان امتیازات ویژه‌ای در پی‌داشته و بی‌شک شاهد رشد اقتصادی در تمام حوزه‌ها خواهیم بود.

وی ایجاد دانشگاه کشاورزی، ایجاد پایانه‌های صادراتی و راه‌اندازی خوشه‌های صنعتی و کمپینگ بین‌المللی،  ایجاد مراکز نمایشگاهی و تجاری و بیمارستان را در بحث منطقه آزاد تجاری از جمله موارد پیش‌بینی شده در این منطقه برشمرد.

 مردم استان اردبیل انتظار دارند که در جریان سفر پنجشنبه رئیس جمهوری  به استان اردبیل فعال کردن  مناطق ویژه و آزاد تجاری و صنعتی استان اردبیل مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه مصوباتی به تصویب برسد.

استان اردبیل دارای ۳۸۰ کیلومتر مرز خشکی با جمهوری آذربایجان بوده و چهار شهرستان در این استان در طول ۲۸۲.۵ کیلومتر با جمهوری آذربایجان هم مرز است. در ۱۵۹ کیلومتر از این مرز، رودهای ارس و بالهارود جریان دارند.

این استان قابلیت بیشتری در صادرات محصولات کشاورزی دارد و راه اندازی منطقه آزاد تجاری در این استان توسعه و رونق کشاورزی را رقم خواهد زد، استان اردبیل دارای ۲۲۵ هزار هکتار اراضی آبی، ۵۱۵ هزار هکتار اراضی دیم و ۳۸ هزار هکتار اراضی باغی است و  سالانه بیش از ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی را تولید می‌کند.

اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس، رتبه اول تولید کلزا، رتبه دوم تولید سیب زمینی، رتبه سوم تولید عسل، رتبه پنجم تولید چغندر قند، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو کشور  را دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.