معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: گزارش‌های اولیه رسیده از استان‌ها حاکی است در نیمه نخست امسال ۲.۲ میلیون دلار داخلی‌سازی محقق شده است.

۲.۲ میلیارد دلار داخلی‌سازی در نیمه نخست ۱۴۰۰ محقق شد

به گزارش قدس آنلاین، «مهدی صادقی نیارکی» در مراسم پنجمین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) افزود: برای سال ۱۴۰۰ داخلی سازی سه‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری اقلام گلوگاهی برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به برنامه ۳.۵ میلیارد دلاری داخلی سازی در سال ۹۹ خاطرنشان کرد: با انجام بررسی های نهایی ۲ میلیارد دلار از اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تایید شده است و بر این اساس سال گذشته حدود ۷۰ درصد برنامه‌ها در این بخش تحقق یافت.

صادقی نیارکی یادآور شد: ساخت داخل یکی از پروژه‌هایی بود که در سال ۹۸ در کشور رونمایی شد و در نیمه دوم همان سال در قالب میزهای ساخت داخل مورد پیگیری قرار گرفت. در سال ۹۹ برای ۲۱۱ اقلام گلوگاهی صنعت برش داستانی در نظر گرفته شد.

این مقام مسوول از رشد ۷.۱ درصدی در صنعت کشور در سال ۹۹ مطابق آمار بانک مرکزی خبر داد و افزود: مطابق آمار بانک مرکزی در سه ماهه نخست امسال رشد ۶.۱ درصدی و مطابق آمار مرکز آمار ایران رشد ۵.۵ درصدی در گروه صنعت محقق شد.

وی ادامه داد: در نیمه نخست امسال رشد ۲ درصدی و سه هزار ۳۰۰ فقره پروانه های بهره برداری محقق شد که اشتغال این پروانه‌ها با رشد ۲۰ درصدی به ۷۷ هزار شغل مستقیم در بخش صنعت رسید.

صادقی نیارکی بیان داشت: و این مدت شاهد رشد ۱۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری بودیم که بخشی از آن ناشی از افزایش سرمایه گذاری و بخش دیگر مربوط به تورم است.

وی گفت: در نیمه نخست امسال شاهد رشد ۳۰ درصدی وزنی و ارزشی صادرات در بخش تولیدات صنعتی بودیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در ۶ ماهه نخست امسال تولید خودروی سواری با رشد ۳.۴ درصدی به ۴۴۱ هزار دستگاه رسید، همچنین در بخش اتوبوس و مینی بوس رشد ۱۰ درصدی، در کامیون کامیونت و کشنده رشد ۶۶ درصدی در وانت افت ۱۳ درصدی به ثبت رسید.

 ۵۶ میلیون یورو صرفه جویی ارزی

در این مراسم، معاون وزیر صنعت و رئیس هیات عامل ایدرو گفت: ارزش قرار دادهای امضاء شده این میز  بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال است که داخلی سازی این قطعات سالانه  ۵۶ میلیون یورو صرفه جویی را بدنبال خواهد داشت.

«محسن صالحی نیا» تصریح کرد: این قراردادها بین ۲۳ شرکت توانمند داخلی برای داخلی سازی ۳۳  قطعه – پروژه در خودروهای تولیدی دو خودرو ساز بزرگ داخلی  منعقد شده است.

صالحی نیا با اشاره به برنامه ریزی  مشترک وزارت صمت و ایدرو  جهت استفاده از ظرفیت شرکت های قطعه ساز و دانش بنیان داخلی  ابراز امیدواری کرد : با تحقق برنامه های بومی سازی قطعات خودرو  بتوانیم به اهداف کمی و کیفی  و افزایش عرضه و تولید خودرو در سال جاری و سال آینده دست پیدا کنیم.

به گفته رئیس هیات عامل ایدرو، تاکنون در مجموع چهار میز ساخت داخل قطعات خودرو  ۱۵۴  قطعه – پروژه  با ارزش   ۴ هزار و ۴۶۰  میلیارد تومان و  کاهش ارز بری سالانه  ۳۴۱ میلیون یورو  در تیراژ  انبوه داخلی سازی شده است.

وی بیان‌داشت: سیاستگذاری‌ها در صنعت خودروسازی کشور به نحوی نهادینه شده که باید ۹۵ درصد نیازمندی‌های آن از داخل تامین شود.

صالحی‌نیا افزود: فعالان صنعت نباید نگرانی از بهبود شرایط سیاسی داشته باشند زیرا از ما بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی است و سیاست های یاد شده کمرنگ نخواهد شد.

وی ادامه‌داد: اگر وزیر صنعت از افزایش تولید می گوید، این مهم جز با افزایش تیراژ اقتصادی تر کردن خودروها بهبود کیفیت تولید افزایش آموزش ساخت داخل میسر نمی‌شود.

صالحی‌نیا اضافه‌کرد: در این مسیر، بخش خصوصی و تشکل‌ها را در تصمیم سازی ها مشارکت خواهیم داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: امروز به دنبال "تولید بدون زیان" برای خودروسازان هستیم، این راستا ۹ پروژه اصلی تعریف شده که مهمترین آن "زنجیره ارزش در صنعت خودرو و اصلاح شرایط آن" است.

وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم با هدف دستیابی به افزایش تولید، از همه ظرفیت ها استفاده خواهد شد تا به رشد اقتصادی مدنظر دست یابیم.

به گزارش ایرنا، به گفته کارشناسان، هرچه در فرآیند داخلی‌سازی جلو می رویم، سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای ساخت داخل بیشتر می‌شود که عمده آن نیز ارزی است، زیرا قطعات پیچیده‌تر شده و نیازمند فناوری بالاتری است و با تداوم تحریم ها و برخی مشکلات داخلی، این سرمایه‌گذاری ها دشوارتر می شود.

برگزاری میز پنجم منتظر انتخاب وزیر صنعت، معدن و تجارت بود که شامل ۲۲ قرارداد بوده و کاهش ارزبری ۵۶ میلیون یورویی در آن پیش بینی شده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.