۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
کد خبر: 773600

 مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه‌ریزی درسی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور گفت: با بهره‌مندی از مطالعات آینده پژوهی مشاغلی که در سطح بین‌المللی انجام شده، ۵۰ شغل درحال ظهور و شایستگی‌های مورد نیاز برای آنها مورد شناسایی قرارگرفته است که به زودی استانداردهای شایستگی آنها تدوین می‌شود.

آینده برای کدام مشاغل است؟

به گزارش قدس آنلاین، اصغر فیضی روز سه شنبه اظهار داشت: این مطالعه‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله انقلاب صنعتی، اینترنت اشیا، دیجیتال، فناوری اطلاعات و... است.

وی افزود: این مشاغل نیز شامل امنیت اطلاعات، هوش مصنوعی، مدل سازی اطلاعات و اینترنت اشیا است. همچنین مهندسی معکوس مکانیک از دیگر مشاغل جدید است.

مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه‌ریزی درسی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به ایجاد مشاغل جدید، گفت: مهارت آموزی باید متناسب با نیاز بازار کار و اقتصاد جهانی و پاسخگوی تحولات پیرامونی به‌ویژه فناوری باشد. تا با داشتن مهارت‌های به روز، آینده شغلی افراد تضمین شود. علاوه بر مزایای اقتصادی و اجتماعی، مهارت‌آموزی منجر به نوآوری و ایجاد انواع جدید مشاغل در بازار کار می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی و تدوین استانداردهای شایستگی در قالب اسناد حرفه یکی از ابزارهای بسیار مهم و تاثیرگذار در یکپارچگی، هماهنگی و ساماندهی فعالیت‌ها و برنامه های توسعه مهارت و استقرار صلاحیت حرفه‌ای در کشور است.

این مقام مسوول با بیان اینکه امروزه پیش‌بینی آینده کار یکی از مهیج‌ترین و دشوارترین زمینه‌های تحقیق در زمینه مهارت‌آموزی است، گفت: پیامدهای تغییر تقاضا برای مهارت های خاص در سیستم های آموزشی بسیار زیاد است. پیش بینی برای تعیین تقاضای متغیر مهارت‌های آینده یکی از عناصر کلیدی در آماده سازی نیروی انسانی توانمند برای توسعه است.

وی ابراز داشت: با توجه به سرعت روز افزون تحولات بویژه پیشرفت‌های فناوری در حوزه‌های انقلاب صنعتی ۴.۰ و دیجیتال و ... و اثرات آن بر زندگی، بازار کار و اقتصاد کشورها، نیاز است این تحولات و اثرات آن به دقت رصد و پاسخ مناسبی به آن داده شود.

فیضی با اشاره به توسعه استفاده از فناوری‌ها گفت: در اواخر سال ۱۳۹۹ با ظهور همه گیری بیماری کرونا باعث شد که روش‌های انجام کار و مهارت‌های مورد نیاز آن و البته روش‌های مهارت‌آموزی تغییر کند و سرعت به کارگیری فناوری‌هایی نوظهور بیشتر شود.

وی تاکید کرد: با توجه به سرعت روز افزون تغییرات، نهادهای آموزشی وظیفه دارند علاوه بر مهارت‌های مورد نیاز امروز بازار کار مهارت‌های مورد نیاز آینده را پیش بینی و نیروی کار را برای ایفای نقش موثرتر در آینده آماده کنند. در واقع مهارت آموزی باید یک قدم جلوتر از تحولات قدم بردارد و حتی می تواند با نوآوری، آینده و فناوری های آینده را بسازد.

مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه‌ریزی درسی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور خاطر نشان کرد: در این راستا سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور رویکرد شناسایی مشاغل نوین و اعمال تغییرات در فرایندها، روش ها، محتواها و ... را در جهت سازگاری با تحولات فناوری در دستور کار خود دارد.

بر اساس آخرین آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ۸۵ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۴۱۰ نفر جمعیت کشور، ۲۳ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۲۱۴ نفر نیروی فعال و ۲۱ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۵۸۸ نفر شاغل هستند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.