جمعه ابراهیم عیسی گفت: ارتش عربی سوریه با حکمت و خردورزی رهبری کشور توانست مناطق فراوانی از درعا را از طریق همین آشتی و بدون ریختن قطره ای خون و یا وقوع درگیری آزاد کند.

دمشق؛ کلید خاورمیانه

طبق گزارش های خبری، این روزها، دومینوی مصالحه‌ و آشتی‌ در استان درعا در جنوب سوریه به‌سرعت ادامه دارد و ارتش سوریه و دستگاه‌های امنیتی در راستای پیاده‌سازی توافق‌نامه‌های آشتی ملی در این استان گام برمی‌دارند؛ به گونه ای که در ادامه روند پیاده‌سازی این توافقات صدها قطعه سلاح تحویل داده شده است و به وضعیت افراد تحت پیگرد و عناصر مسلح و فراری از خدمت نظام وظیفه در شهرک‌های درعا رسیدگی شده است.

علاوه براین پیشروی های ارتش در ادلب نیز ادامه دارد و گرچه برخی اخلالگری ها از جانب برخی طرف های خارجی مانند ترکیه، آمریکا و اسرائیل در این منطقه وجود دارد، اما این باعث عقب نشینی دولت و ارتش سوریه نشده و مقامات این کشور تأ کید کرده اند تا آزادسازی آخرین وجب از خاک این کشور به نبرد و یا برقراری توافقات آشتی ادامه خواهند داد.

در کنار پیروزی های میدانی، همچنین شاهد هستیم که طی هفته ها و ماه های اخیر کشورهای عربی که طی سال های گذشته روابط خود با دمشق را قطع کرده بودند، پس از رسیدن به این واقعیت که توطئه آنها و آمریکا و اسرائیل علیه ملت سوریه به نتیجه نخواهد رسید، اکنون برای بازگشت روابط خود با دمشق در تلاش هستند تا دستکم از بازسازی سوریه سهمی برده و در این عرصه جا نمانند.

"جمعه ابراهیم عیسی" نویسنده و تحلیلگر سیاسی سوریه درباره پرونده جنوب این کشور و روند آشتی در منطقه «درعا» در گفتگو با خبرنگار قدس تصریح کرد: باید بگویم که اقدام پسندیده «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه به آشتی برای نزدیک کردن افرادی که به گروه های مسلح پیوسته بودند، تاثیر بسیار مثبتی در دستاوردهای ارتش سوریه داشت. ارتش عربی سوریه با حکمت و خردورزی رهبری کشور توانست مناطق فراوانی از درعا را از طریق همین آشتی و بدون ریختن قطره ای خون و یا وقوع درگیری آزاد کند و گروه های تروریستی با غوغای رسانه ای و تبلیغاتی نتوانستند مانع آزاد سازی این مناطق و روند آشتی شوند. بنابراین ارتش و رهبری سوریه توانستند نقطه عطفی را در آزاد سازی مناطق بدون حتی ذره ای خونریزی ثبت کنند و روند آشتی را در حماه و مناطق دیگر نیز ادامه دهند. اما همچنان عناصری در جنوب در مرز با فلسطین اشغالی هستند که تلاش می کنند در روند آشتی کارشکنی کرده و آن را تخریب کنند.

جمعه ابراهیم عیسی در ارتباط با پیشروی ارتش سوریه در جبهه ادلب نیز تأکید کرد: نیروهای سوری که اکنون در این جبهه حضور دارند، پیشروی میدانی بزرگی را محقق کرده اند و اکنون در آستانه آزاد سازی این منطقه از دست اشغالگران ترکیه و عناصر وابسته به آنها قرار دارند. همچنین اکنون تلاش هایی برای ایجاد آشتی طبق روال گذشته در این منطقه نیزوجود دارد.

این تحلیلگر سوری درباره مانع تراشی ترکیه و آمریکا در مسیر پیشروی ارتش سوریه درادلب گفت: ارتش ترکیه در حال حاضر و به ویژه پس از مذاکرات انجام شده با روسیه احتیاط شدید در پیش گرفته است. اما درباره آمریکا عناصر وابسته به آن در سوریه یعنی نیروهای دموکرات موسوم به قسد اعلام کرده اند که آمریکا باید از سوریه خارج شود و این موضوعی است که هرگز در تاریخ سابقه نداشته است اما آیا این خروج شبیه خروج از افغانستان و یا بخش هایی از عراق خواهد بود؟ من باید در اینجا سخنان «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه را تکرار کنم که هر گونه حضور بیگانگان در کشور اشغالگری است.

وی در مورد علت شتاب کشورهای عربی برای احیای روابط خود با سوریه نیز توضیح داد: در ابتدا باید تاکید کنم که درهای دمشق به روی همه برادران عرب باز است اما بدون خنجر خیانت. از جمله عواملی که اخیرا این کشورها را به احیای روابط با سوریه برانگیخته و متقاعد کرده این است که آنان درک کرده اند دمشق، کیلد خاورمیانه است و البته تصمیم بازگشت به روابط با سوریه فقط از سوی حکام عرب اتخاذ نشده است بلکه با چراغ سبز آمریکا و به ویژه با پیروزی چشمگیر رهبری و ارتش عربی سوریه و شکست قطعی آمریکا این روند شتاب بیشتری به خود گرفت و کشورهای عربی برای بازگشایی سفارتخانه ها ابراز تمایل کرده اند. اما این بازگشت به صورت تدریجی صورت می گیرد که عامل نخست آن عدم خروج سریع آمریکا از سوریه است و در وهله دوم آنها می خواهند حجم پشتیبانی سوریه از گروه مقاومت به ویژه در لبنان و یمن و فلسطین را ارزیابی کنند؛ به گونه ای که «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه تاکید کرده است دمشق از همه جنبش های مقاومت برای نابودی استکبار صهیو آمریکایی در سراسر وطن عربی حمایت می کند. این تصریح دنیایی از معانی به همراه دارد، چرا که آمریکا در کشورهای الجزایر، تونس، مصر و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس حضور دارد.

جمعه عیسی در پایان به تبیین چشم انداز خود از آینده سوریه در سایه تحولات سیاسی و میدانی پرداخت و گفت: اگر سخنان رئیس جمهور را از ابتدا دنبال کرده باشید، می بینید که همه اقشار سیاسی را به گفتگو فرا خوانده است و ارتش نیز از این موضوع استقبال می کند. همچنین همانطور که در ابتدا گفتم پرونده جنگ در جنوب به زودی با پیروزی ارتش بسته می شود و پرونده ها یکی پس از دیگری بسته خواهد شد، پرونده اشغال ترکیه و در ادامه حضور نیروهای آمریکایی و حمایت از قسد بسته خواهد شد و پیروزی در سوریه بسیار بسیار نزدیک شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.