کارگردان فیلم کوتاه مستند «قهرمان»، گفت: با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید فیلم مسئله اقتصاد در سینمای مستند چالش جدی و به پایان رساندن فیلم مستند کار سختی شده است.

بالا رفتن هزینه تولید فیلم، بزرگترین چالش سینمای مستند است

به گزارش قدس آنلاین، الهام آقالری کارگردان فیلم مستند قهرمان که در سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد، درباره ایده و موضوع این اثر گفت: قهرمان روایتگر داستان زندگی فاطمه حشمتی است که در سن ۸۰ سالگی در مسابقات آسیایی مقام می آورد و برای دور جدید مسابقات جهانی در فیلم قهرمان تلاش خود را به نمایش می‌گذارد.

وی ادامه داد: ایده اصلی فیلم از زمانی به ذهنم رسید که روند ساخت مستند قبلی‌ام را تمام کرده بودم و مدت ها بود از طریق رسانه‌ها و در صحبت با دوستانم به دنبال این بودم که موضوع و سوژه‌ای را پیدا کنم. مصاحبه خانم حشمتی را در برنامه حالا خورشید دیده بودم و به نظرم سوژه جالبی بود. از طریق روابط عمومی برنامه با خانم حشمتی با کمک مطهره کشاورز ارتباط گرفتم و در ابتدا روند پژوهش‌هایم به صورت تماس تلفنی با او بود و بعد از آن به شیراز رفتم و تولید کار را پیش بردیم.

این فیلمساز با بیان اینکه تولید فیلم از زمان پژوهش تا پایان نهایی یک سال و پنج ماه زمان برده، توضیح داد: یکی از چالش‌های شیرین و در عین حال سخت ساخت مستند، روایت صادقانه و بی طرفانه در فیلم است. از طرفی با توجه به بالا رفتن هزینه تولید مسئله اقتصاد در سینمای مستند یک چالش جدی و تلخ است که به پایان رساندن فیلم مستند را کاری سخت و گاهی حتی ناممکن کرده است.

آقالری وضعیت اقتصادی سینمای مستند را ضعیف دانست و گفت: ما فیلمسازان از طریق فیلمسازی معاش می کنیم. امیدوارم مدیران انجمن سینمای جوانان ایران و نهادهای متولی بر میزان حمایت از فیلمسازان از نظر مبالغ تجدید نظر کنند. دیگر نمی توان با هزینه‌های گذشته فیلم ساخت و از طرفی همگی اصرار داریم که در مستند پژوهش وجود داشته باشد با اینکه پژوهش در فیلم مستند باعث زمان‌بر شدن کار شده و هزینه‌های تولید همزمان با اقتصاد جاری مملکت رو به افزایش حرکت می کند.

وی ادامه داد: خوشحالم که جشنواره فیلم کوتاه تهران دروازه راهیابی به اسکار شده است (اسکارکوالیفاید) و همه اینها انگیزه بیشتری به ما می‌دهد. راه برای جشنواره‌های دیگر باز خواهد شد و اینکه فیلم‌ها دارای رتبه جهانی شود، خیلی هیجان انگیز است.

این مستندساز افزود: گاهی اوقات در جشنواره فیلم کوتاه تهران و برخی دیگر از رویدادها می‌بینیم در حق سینمای مستند اجحاف می‌شود و با توجه به اینکه این جشنواره را بسیار دوست دارم خواهش می‌کنم فیلم مستند را جدی‌تر بگیرند؛ برای تبلیغ فیلم مستند در جشنواره وقت بگذارند و آن را برای مخاطب مهم و جدی کنند.

وی خاطرنشان کرد: سینمای مستند هویت مستقل دارد و بر جامعه تاثیر گذار است، نتیجه تاثیر آن را هم معمولا می‌بینیم. امیدوارم با توجه به افزایش تعداد مخاطبان فیلم مستند و رشد هرساله کمی و کیفی این فیلم ها مدیران هم توجه بیشتری به مستندسازان و حمایت از آنها بکنند.

سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.