تولیت آستان قدس رضوی توجه ویژه رسول گرامی اسلام به مردم را یکی از ویژگی‌های شخصیتی بارز ایشان برشمرد و گفت: هر که نسبت به درد و رنج مردم بی تفاوت نباشد، از غم و درد آنان آزرده خاطر شود و کاری برای مردم انجام دهد، به سیره و رفتار پیامبر(ص) نزدیکتر است.

 هر که نسبت به درد و رنج مردم بی‌تفاوت نباشد به سیره پیامبر(ص) نزدیکتر است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مروی  در ویژه برنامه سالروز ولادت رسول مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) که در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن تبریک این ایام، به تبیین ویژگی‌های اخلاقی و رفتار حضرت محمد(ص) پرداخت و گفت: در قرآن کریم، علاوه بر نبوت و ابلاغ رسالت، بر نقش هدایت و امامت پیامبر اکرم (ص) نیز تاکید شده و به همین جهت وظایفی همچون تعلیم و تربیت و تزکیه بر عهده ایشان گذاشته شده است.
وی با ذکر نمونه‌ای، به آیه ۲۱ سوره احزاب اشاره و اظهار کرد: مضمون این آیه این است که به همگان توصیه شده، چه در صبر و مقاومت با دشمن و چه در اوصاف و افعال نیکو، به رسول خدا اقتدا کنند.


الگو بودن پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) محدود به زمان و مکان نیست
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: نقش امامت و ولایت پیامبر عظیم الشان اسلام، علاوه بر اینکه در کلام و لسان حضرت مجسم بود در سیره عملی این حضرت نیز ظهور و بروز داشت و طبق آیات قرآن، آن حضرت و همه ائمه اطهار(ع)، برای جامعه بشری و انسانی الگو و اسوه بودند.
وی تصریح کرد: علاوه بر اینکه در قرآن کریم، پیامبر(ص) به عنوان الگو و اسوه انسان‌ها معرفی شده است، امام علی(ع) هم در نهج البلاغه فرموده‌اند که پیامبر(ص) باید به عنوان الگو و اسوه به مردم و جامعه معرفی و از ایشان تاسی و پیروی شود. حجت‌الاسلام و المسلمین مروی ادامه داد: این الگو بودن، مختص به زمان و مکان محدودی نیست بلکه در همه زمان‌ها و اعصار برای جامعه بشری قابل استفاده است و به همین دلیل همچنان در زندگی امروز بشر نیز، پیامبر گرامی اسلامی(ص) و ائمه اطهار(ع) بهترین الگوی همه انسان‌ها هستند.


مهربانی و دوری از ریا، از صفات جامعه نبوی است
وی در ادامه به شاخص‌ها و ویژگی‌های بارز اخلاقی و رفتاری پیامبر(ص) اشاره و تصریح کرد: رسول مکرم اسلام(ص) جامعه‌ای عاری از تکبر، دروغ، فریب، کینه، بغض، حسادت و سوء ظن می‌خواهد و به دنبال جامعه‌ای پاکیزه، مهربان، با محبت و به دور از ریاکار و فریب‌کاری است؛ این‌ها صفات جامعه نبوی است نه جامعه‌ای که به خاطر مادیات دنیوی، چشمانشان را به روی مردم ببندند و رحم و مروت را کنار بگذارند. تولیت آستان قدس رضوی با ذکر مصداقی در این باره گفت: پیامبر(ص) از میان قبایلی که تولد دختر را ننگ می‌دانستند و فرزندانشان را زنده به گور می‌کردند، انسان‌های کمال یافته‌ای تربیت کردند و به جامعه تحویل دادند و این ثمره رفتار و سیره ایشان در جامعه آن زمانه بود.


رسول مکرم اسلام(ص) همواره دلسوز مردم بودند
وی از دیگر صفات بارز رفتاری پیامبر(ص) را ویژگی خیرخواهی و دوستی با مردم ذکر کرد و گفت: در قرآن کریم تعابیر مختلفی از پیامبر(ص) شده است که یکی از مهمترین آنها اخلاق عظیم و برجسته‌ ایشان است، رسول مکرم اسلام(ص) همواره دلسوز مردم بودند و از رنج‌ها و دردهای مردم آزرده خاطر می‌شدند، دلسوزی آن حضرت برای هدایت مردم بود و ایشان در هدایت مردم حریص بودند.
تولیت آستان قدس رضوی بر ضرورت تاسی از سیره پیامبر گرامی اسلامی تاکید و خاطر نشان کرد: هر که نسبت به درد و رنج مردم بی‌تفاوت نباشد و از غم و درد آنان آزرده خاطر شود و کاری برای مردم انجام دهد به سیره و رفتار پیامبر(ص) نزدیکتر است.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.