مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در ادامه برپایی سلسله نمایشگاه‌های هنری خود این بار میزبان آثاری از «عباس برزگر گنجی» ‌شده و نمایشگاه نقاشی «نور، نگاه، رنگ» در روزهای پایانی هفته گذشته در گالری ابوالفضل عالی افتتاح شد.

چهار گوشه ایران روی بوم

برزگر گنجی در این نمایشگاه ۶۰ تابلو نقاشی با تکنیک رنگ‌ روغن و اکریلیک را در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته؛ این آثار با محوریت مناظر طبیعی ایران با شیوه رئال و با نیم‌نگاهی به سبک امپرسیونیست خلق شده است.از مهم‌ترین آثار عباس برزگر گنجی می‌توان به نقاشی اثر «رزم نخست رستم و افراسیاب» از آثار نگارگری شاهنامه شاه تهماسبی که به مناسبت سالروز بزرگداشت فردوسی در ۷۰۰ مترمربع در میدان فردوسی اجرا شده، اشاره کرد. در ادامه گفت‌وگو با این هنرمند را درباره آثارش می‌خوانید.

دید هنری و یک سرزمین تنوع اقلیمی

برزگر گنجی با اشاره به اینکه آثاری که در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار گرفته محدوده گسترده‌ای از جغرافیای ایران را به نمایش می‌گذارد، می‌گوید: با یک گشت‌وگذار به اقلیم‌های متفاوتی در ایران می‌رسیم و از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور مناظر طبیعی چشم‌نوازی دیده می‌شود که ظرفیت‌های بسیاری برای تبدیل به اثر هنری دارند.

وی در ادامه می‌افزاید: به نظرم تنوع اقلیمی و طبیعی ایران ظرفیت قابل‌توجهی برای هنرمندان فراهم می‌کند تا بتوانند اثر هنری خلق کنند. کافی است دید هنری داشته باشند، آن وقت هر تکه‌ای از طبیعت ایران می‌تواند سوژه یک نقاشی جذاب و ارزشمند باشد.

این هنرمند یادآور می‌شود: من این روزها در یکی از مناطق کویری به سر می‌برم و طبیعتش را شاهد این مثال می‌گیرم که اگر فقط یک روز کویرگردی کنیم از مجموعشان ۲۰ ـ ۱۰ تابلو نقاشی متفاوت خلق می‌شود. اگر به هر سمتی از جغرافیای ایران سفر کنیم دنیایی از شگفتی‌ها را خواهیم دید و این به دلیل تنوع اقلیمی سرزمین ماست. حتی این تنوع را در ساختارهای معماری و تاریخ‌های مختلف و حتی بناهای پیش از اسلام داریم که می‌تواند دستمایه خلق آثار هنری قرار گیرد. اتفاقاً در همین نمایشگاه یک اثر از مسجد امام اصفهان دارم و عناصر مختلف معماری و سازه‌های گوناگون نیز در آثار من وجود دارد.

وی درباره ضرورت بهره‌گیری از عکس و ثبت تصاویر طبیعت می‌گوید: در طبیعت این امکان میسر نیست که یک بوم نقاشی بگذارید و شروع به کار کنید، شاید بتوان اسکیس زد که آن هم حداقل دو سه ساعتی زمان می‌برد. بنابراین باید این تصاویر عکاسی شوند اما این لزوماً به آن معنا نیست که یک عکس را حتماً باید به یک تابلو تبدیل کرد. در یک عکس زوائدی وجود دارد که باید آن را حذف کرد یا ممکن است با کاستی‌هایی روبه‌رو باشیم که با نگاه و انتخاب شخصی هنرمند حذف و جبران می‌شود.

کرونا در آثارم جایی ندارد

برزگر گنجی با اشاره به اینکه بسیاری از تابلوهایش برگرفته از ۵ ـ۴ عکس است، می‌گوید: از هرعکس یک تصویری را در اثرم گنجانده‌ام؛ به طور مثال در این نمایشگاه تصویری از یک کوهستان دارم که رمه‌ای هم روبه‌رویش قرار دارد؛ کوهستان به تصویر درآمده متعلق به تنگه واشی است و رمه آن برگرفته از پارس مغان و اطراف آذربایجان است و در مرکز تابلو نیز سیاه‌چادرهایی طراحی شده که از شیراز وام گرفته شده و آسمانش هم برای عکس دیگری است. این یک اثر تلفیقی است و دخل و تصرفی توسط خودم در خلق تابلو ایجاد شده اما درنهایت به تصویری می‌رسم که دربردارنده نگاه طبیعی من به ایران است. به نظرم خلق یک اثر با چنین ویژگی‌هایی به خلاقیت، نوع نگاه و ترکیب‌بندی هنرمند بازمی‌گردد.

وی درباره تأثیرات کرونا در خلق تابلوهایش می‌گوید: من سعی کردم تأثیر کرونا را در آثارم کمرنگ کنم و هرکسی که تاکنون از این نمایشگاه بازدید کرده احساس خوبی از این سرزندگی و طبیعت‌گرایی داشته و تابلوها تأثیر خوبی در روحیه بیننده دارد. به نظرم در این ایام و به دلیل شیوع کرونا، فشارهای اقتصادی و... در موقعیتی قرار داریم که مردم تحت فشار هستند و بازدید از این نمایشگاه حکم یک زنگ تفریح دارد و موجب می‌شود حال روحی آن‌ها بهتر شود.

نقاش پرتره شهدا

این هنرمند با بیان اینکه نزدیک به ۴۰ سال است نقاشی را به صورت حرفه‌ای تجربه می‌کند، ادامه می‌دهد: من خودم را پرتره‌ساز می‌دانم و وامدار شهدا هستم و صرف‌نظر از تعارف‌های معمول هرآنچه به عنوان اثر هنری از من وجود دارد تجربه سال‌ها کار در سپاه و بنیاد شهید است. من هشت سال متوالی در این دو ارگان تصویر شهدا را نقاشی کردم و تمام آن‌ها متعلق به دورانی است که دستگاه چاپ در دسترس نبود و همه این پرتره‌ها نقاشی می‌شدند. من از سال ۶۱ ـ ۶۰ در خدمت شهدا بودم و یکی از افتخاراتم طراحی پرتره این عزیزان است. من افزون بر ۱۰ هزار تصویر از شهدا طراحی کردم و هریک از آن‌ها کافی بودند تا به صورت میلیمتری رنگ‌گذاری را به من آموزش دهند و این خودش یک دنیا تجربه است.

خودم را به چالش دعوت می‌کنم

وی با بیان اینکه نمایشگاه بعدی‌اش به پرتره اختصاص خواهد داشت، درباره اهمیت طراحی می‌گوید: من همیشه خودم را به چالش دعوت می‌کنم و هیچ‌گاه دست از طراحی نمی‌کشم و آن را همچنان ادامه می‌دهم و با وجود دستگاه‌های مختلفی که به طراحی کمک می‌کنند اما همه آن‌ها را کنار گذاشته و از نقطه اول شروع به طراحی می‌کنم.

وی درباره ضرورت توجه به طراحی در میان هنرجویان تأکید می‌کند: نخبه‌هایی میان جوانان در حال شکل‌گیری است و نمی‌توان گفت همه از طراحی فراری هستند بلکه آن‌ها فقط ابزارهایشان را تغییر دادند و به سمت دیجیتالی و کامپیوتری شدن سوق پیدا کردند. به طور مثال در میان هنرمندان جوان «حسن روح‌الامین» آثار قابل تأمل و بسیار خوبی دارد. به نظرم اگر کسی عرق هنری نداشته باشد نمی‌تواند از این ابزار استفاده کند و چنین هنرمندانی حتماً طراحی را هم تجربه کردند و این مراحل را پشت سر گذاشته‌اند.

علاقه‌مندان برای تماشای این آثار می‌توانند از ۲۸ مهر تا ۱۰ آبان روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ به گالری ابوالفضل عالی به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.