حجت‌الاسلام والمسلمین ابطحی، حضور کمرنگ جوانان در مساجد را بزرگترین مصیبت خواند و گفت: امروز به جای افزایش جمعیت جوانان در مساجد، شاهد افزایش میز و صندلی برای افراد مسن در مساجد هستیم.

افزایش صندلی های کهنسالان در مساجد به جای افزایش حضور جوانان

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدصادق ابطحی، شامگاه دوشنبه در همایش «نقش مساجد و ائمه جماعات در ایجاد شهر اسلامی» اظهار کرد: اگر نگاهی به تاریخ اسلام و تاریخ کهن ایران‌زمین بعد از اسلام بیندازیم، همواره مسجد محور شهر و محلات اسکان و تجارت بوده است.

وی با اشاره به محل قرارگیری مسجد جامع اصفهان در میان بازار و خانه‌ها و مسجد امام(ره) در میدان امام و در کنار مرکز حکومت ها و تفریح‌ها و تجارت، گفت: مسجد در زمان رسول الله(ص) مأوای مردم و مرکز حکومت بوده و ما این سنت را در زمان صفوی و معماری مسجد امام(ره) می بینیم.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان خطاب به ائمه جماعات، اظهار کرد: نباید فقط مسجد را گرفت و محله را رها کرد، چرا که این امر سیاست شاه سلطان حسینی است، دستور اکید اسلام این است که ائمه جماعات باید مراقب خانه های دور تا دور مسجد باشد و از حال و روز آنها مطلع باشد.  

وی با بیان اینکه در مسجد اسلامی این گونه نیست که فقط ائمه جماعت برای اقامه چند رکعت نماز در مسجد حاضر و سپس محله را رها کند، خاطرنشان کرد: فلسفه مسجد و نماز جماعت این است که مردم محله همدیگر را ببینند و از حال هم خبردار شوند.  

ابطحی عنوان کرد: مسجد باید به عنوان یک نماد اسلامی در شهر اسلامی خود را تبلور کند که مستلزم چندین عامل از جمله محل قرارگیری مسجد در مرکزیت محلات و حضور جوانان در آن است.  

وی ادامه داد: امروز باید توازنی نسبت به جمعیت و تعداد مسجد در محلات برقرار باشد؛ متاسفانه در برخی از شهرکهای مسکونی هیچ مسجدی پیش بینی نشده است و این جای تاسف دارد.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان ابراز کرد: باید مسئولین پیش از شهرک سازی و ساخت و ساز، محل مسجد را تعیین مکان کنند؛ دسترسی آسان به مسجد، نخستین امر در شهر اسلامی و روحانی دلسوز و دغدغه مند لازمه موفقیت این مسجد و کارآمدی مسجد است.

وی ادامه داد: لازمه کارآمدی یک مسجد، جوانسازی هیئت امنای مساجد است که در دوران مدیریت جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد اصفهان تصمیم به این امر گرفته شد و حداقل سن را برای انتخاب هیئت امناء ۲۵ سال قرار دادیم.  

ابطحی، حضور کمرنگ جوانان در مساجد را بزرگترین مصیبت خواند و گفت: امروز به جای افزایش جمعیت جوانان در مساجد، شاهد افزایش میز و صندلی برای افراد مسن در مساجد هستیم.  

وی ابراز داشت: رقبای مساجد ما برای جذب جوانان زیاد است؛ نباید ائمه جماعات دلخوش به جمعیت اندک میانسال کنند، بلکه باید حتی نسبت به امر دعاوی خانوادگی، امر تسهیل ازدواج جوانان محله و نامگذاری فرزندان نمازگزاران و فعالیت های اجتماعی متناسب با محله اهتمام ورزند.

وی در پایان گفت: مطالبه ما از شهردار اصفهان این است که معماری اسلامی در ساخت مساجد مورد نظر قرار گیرد و برای هر دخل و تصرف عمرانی در مساجد شهری با امور مساجد هماهنگی کامل داشته باشند.

منبع: خبرگزاری حوزه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.