رئیس پلیس فتا خراسان شمالی در خصوص هک شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام گفت: اصلی‌ترین عامل هک شدن صفحات کاربری اینستاگرام بی‌توجهی به نکات امنیتی است.

رعایت نکردن نکات امنیتی عامل هک صفحات  مجازی

هک حساب کاربری برای کلاهبرداری

به گزارش قدس، سرهنگ یوسف شاکری در تشریح این خبر گفت: به‌ تازگی شاهد رشد چشمگیر هک شدن شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص اینستاگرام افراد و کاربران این فضا در استان هستیم.

وی ادامه داد: در بررسی این‌گونه پرونده‌ها که معمولاً به کلاهبرداری اینترنتی ختم می‌شود، مشخص شد قربانیان رمز عبور قابل حدس زدن مانند کد ملی، شماره شناسنامه و شماره همراه را به‌عنوان رمز شبکه‌های اجتماعی خود انتخاب کرده‌اند و ایمیل پشتیبان هم در نظر نگرفته‌اند که این موضوع به مهم‌ترین عامل هک حساب کاربران تبدیل ‌شده است.

رئیس پلیس فتا خراسان شمالی افزود: در این روش مجرمان به شیوه‌های مختلف همچون برنده شدن جایزه، افزایش تعداد دنبال‌کننده‌ و... اقدام به دریافت رمزعبور کاربران می‌کنند و به دوستان و آشنایان فرد هک‌ شده پیام‌هایی مبنی بر درخواست کمک مالی به دلایل مختلف همچون سانحه رانندگی، بستری شدن در بیمارستان و... با ذکر مبلغ و شماره‌حساب ارسال و از آن‌ها مبالغی را کلاهبرداری می‌کنند.

سرهنگ شاکری خاطرنشان کرد: فعال‌سازی رمز دو مرحله‌ای مهم‌ترین عامل در امنیت حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی است، همچنین با چند اقدام کوچک دیگر مانند استفاده از رمزهای پیچیده، قرار دادن ایمیل پشتیبان و در اختیار دیگران قرار ندادن آن‌ها، می‌توان امنیت حساب‌های کاربری خود را افزایش داد و در صورت هک شدن، به بازگشت حساب کاربری خود امیدوار بود.

بیان پیامدهای مخاطره‌آمیز برای کودکان

رئیس پلیس فتا خراسان شمالی در تشریح مورد دیگر هم بیان کرد: باتوجه به بازگشایی مدارس و افزایش استفاده کودکان از فضای مجازی و برنامه شاد، نیاز است توصیه‌هایی در این خصوص به شهروندان داشته باشیم زیرا  فرزندان ما  به هیچ وجه پیامدهای پرخطر استفاده نادرست از فضای مجازی را درک نمی‌کنند، بنابراین والدین نقش مهمی برعهده دارند.

این مقام انتظامی افزود: والدین از نصب پروکسی یا فیلترشکن توسط دانش‌آموزان روی گوشی‌ها جلوگیری کنند، چراکه نصب و اجرای این نرم‌افزارها سطح دسترسی کودکان و نوجوانان را به محتواهای نامناسب باز کرده و موجب آسیب‌های روحی و روانی دانش‌آموز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: وظیفه آن‌ها در مقام والدین این است که آسیب‌های فضای مجازی را برای کودکان روشن کنند. با شناخت این آسیب‌ها کار ساده‌تری برای مقابله با پیامدهای ناخوشایند خواهند داشت. در زمان حضور کودکان در فضای مجازی وقت بگذارید و همراه آن‌ها شوید او باید به شما اعتماد داشته باشد و بدون ترس، تجربه‌های ناخوشایندش را با شما در میان بگذارد.

سرهنگ شاکری بیان کرد: نباید فضای مجازی را جایگزین فعالیت‌های فیزیکی و سرگرمی‌های جمعی کودک کنید بلکه باید برای استفاده از این فضا قوانین و ساعات مشخصی را تعیین کنید.

رئیس پلیس فتا خراسان شمالی با اشاره به اینکه پلیس فتا آمادگی مقابله با جرایم رایانه‌ای را دارد؛ از عموم مردم خواست: در صورت مواجهه با موارد مشکوک مراتب را فوری از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir  بخش تماس به ما گزارش دهند.

سرهنگ شاکری افزود: استفاده از موتورهای جست‌وجوی بومی می‌تواند از دسترسی اتفاقی کودکان به محتوای غیراخلاقی و مطالب هرزه‌نگاری جلوگیری کند که البته موتورهای جست‌وجوی متعددی در کشور راه‌اندازی شده است که والدین می‌توانند از آن‌ها برای دسترسی کودکان به اینترنت استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.