دومین نشست وزیران خارجه پنج کشورهمسایه افغانستان (ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان و ترکمنستان) به علاوه روسیه به میزبانی جمهوری اسلامی ایران دیروز در تهران برگزار شد.

پیشنهادهای پنج ‌گانه ایران برای همسایه شرقی

نخستین نشست از این فرآیند کمتر از دو ماه پیش به ابتکار پاکستان و به صورت مجازی برگزار شده بود. اجلاس تهران اما نخستین گام اجرایی در مسیر عملیاتی کردن توافقات پایه و اولیه نشست نخست، در مسیر اقدام مشترک و منطقه‌ای برای مدیریت آثار تحولات افغانستان در دو سطح داخلی و منطقه‌ای بود که در بیانیه مشترک پایانی آن مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار قدس، وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست با تأکید بر ضرورت ایفای نقش سازنده و جمعی کشورهای همسایه افغانستان برای کمک به کاهش مشکلات مردم این کشور، فرار غیر مسئولانه و ناشیانه نیروهای آمریکایی پس از دخالت ۲۰ساله نامشروع در این کشور را عامل وضعیت نامطلوب و خطرناک امروز این کشور خواند. امیرعبداللهیان در پنج محور به طرح پیشنهادهای ایران برای حل برخی نگرانی‌ها و چالش‌ها در مورد تحولات افغانستان پرداخت و گفت: بر این اساس، ضرورت تشکیل دولتی فراگیر و با حضور و مشارکت مؤثر و پایدار همه گروه‌های قومی و مذهبی افغانستان بدون مداخله بازیگران خارجی  مورد تأکید جمهوری اسلامی است. وی مبارزه با تروریسم و رعایت حقوق گروه‌های مختلف را دومین مطالبه از طالبان عنوان کرد. اتخاذ رویکرد دوستانه نسبت به همسایگان، ارسال و تأمین نیازهای بشردوستانه از جمله غذا و دارو و واکسن برای مردم این کشور و سازوکار همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی میان کشورهای منطقه برای مبارزه با جرایم سازمان‌یافته و اقدام‌های تروریستی با منشأ افغانستان سه محور دیگر پیشنهاد ایران در این اجلاس بود.

تأکید مسکو بر شروع اقدام‌های میدانی

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان هم با ابراز امیدواری نسبت به اینکه هیئت حاکمه کنونی افغانستان توقعات جامعه بین‌المللی را برآورده کنند، گفت: تحقق این می‌تواند

تضمین کننده بهبود تعامل با طالبان شود و نشست تهران می‌تواند نتایج جلسه اول را تقویت کند و گام‌های مهمی برای ایجاد ثبات در افغانستان بردارد. «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین هم که برای شرکت در اجلاس گروه جی۲۰ در اروپا به‌سر می‌برد در سخنرانی ویدئویی با بیان اینکه دومین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در زمان خوبی برگزار شده و این سبب می‌شود کانال‌های دیپلماتیک ایجاد شده بین ما در این زمینه تقویت شود.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه اما خواستار پرهیز از موازی‌کاری شد و با تأکید بر اینکه نباید کنفرانس برای کنفرانس برگزار کرد، خواستار اقدام عملیاتی و میدانی در مورد حل مشکلات افغانستان با محوریت سازمان ملل شد. لاوروف همچنین از همسایگان افغانستان دعوت کرد با توجه به خروج آمریکا و ناتو از افغانستان، کشور خود را پایگاه آن‌ها قرار ندهند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هم در پیام ویدئویی خود به نشست تهران نگرانی خود را از وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور فقیر و بحران زده ابراز کرد و هشدار داد افغانستان با یک «بحران فزاینده انسانی» مواجه است که نیاز به اقدام فوری دارد.

این در حالی است که وزیران خارجه ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان با دیدگاه‌هایی نزدیک به هم بر موضوع  تشکیل  دولت فراگیر در افغانستان تأکید و همچنین بر ضرورت توسعه مناسبات اقتصادی با این کشور و کمک به احیا و توسعه زیرساخت‌های این کشور اشاره داشتند.

اجماع نظر نهایی در نشست تهران

وزیران خارجه ۶ کشور همسایه افغانستان به علاوه روسیه در پایان این نشست یک روزه با صدور بیانیه‌ای مشترک توافق و اجماع نظر خود را در مورد تصمیمات اتخاذ شده در تهران اعلام کردند. وزیر امور خارجه کشورمان در پایان این نشست در کنفرانسی مطبوعاتی اشتراک نظر این هفت کشور را در قالب بیانیه پایانی اتفاق مهم و مؤثر خواند و آن را دارای پیام عنوان کرد. امیر عبداللهیان گفت ما و همه طرف‌ها با مسئول هیئت سرپرستی افغانستان در تماس هستیم و نگرانی های امنیتی خودمان را در مورد امنیت مرزها، همچنین احتمال افزایش قاچاق و موج جدید آوارگان در زمستان به آن‌ها اعلام کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.