معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: بر اساس نتایج طرح آمایش سرزمینی این نهاد با کمبود ۱۲ هزار نیرو روبروست که با مصوبه شورا، سالانه ۱۰ درصد نیروهای ورودی به وزارتخانه برای رفع مشکل این مجموعه در نظر گرفته می شود.

آموزش و پرورش استثنایی با کمبود ۱۲ هزار نیرو روبروست

به گزارش قدس آنلاین، سید جواد حسینی چهارشنبه شب در نشستی با مدیران واحدهای آموزش استثنایی استان یزد افزود: کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت بدون حضور معلمان کارآمد و آشنا به مبانی نوین نظام آموزشی در این حوزه و برخوردار نبودن از تجربه لازم امکان پذیر نیست.  

وی با بیان اینکه تلاش دست اندرکاران نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر استانداردسازی تعلیم و تربیت است، اظهارکرد: بر اساس آمایش سرزمینی در کشور ۲۱۰ مدرسه استثنایی نیاز است که در کمتر از ۲ سال، عملیات ساخت ۱۶۵ مدرسه آغاز و یا ساخته شد و این حرکت گامی برای استانداردسازی در چارچوب طرح تامین فضاهای آموزشی برای این گروه از دانش آموزان است.

به گفته معاون وزارت آموزش وپرورش در راستای استانداردسازی محتوای آموزشی تاکنون هزار عنوان محتوا برای دانش آموزان با نیازهای ویژه تهیه و مناسب سازی شده است.
حسینی با اشاره به مشکل سنوات ارفاقی نیروهای تحت پوشش تامین اجتماعی این مجموعه تصریح کرد:  پنج هزار نفر از کارکنان آموزش و پرورش استثنایی از صندوق بازنشستگی کشوری به صندوق تامین اجتماعی تغییر صندوق دادند و سازمان مربوطه علاوه بر دریافت بیمه برای این گروه از همکاران در زمان بازنشستگی و اعمال سنوات ارفاقی پنج سال حقوق هم تقاضا دارد.

وی اظهارکرد: این مبلغ برای هر یک از همکاران حدود ۶۰۰ میلیون تومان برآورد شد که با روح سنوات ارفاقی که در اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی وجود دارد،  سازگار نیست.
حسینی افزود: با پیگیری های به عمل آمده از سوی معاونت حقوقی رییس‌جمهوری و در نشست های مشترک با سازمان تامین اجتماعی راه حلی برای رفع این مشکل پیدا شد و به زودی مشکل رفع می شود.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از اقدام های اساسی انجام شده را تصویب ضوابط  درجه بندی مدارس استثنایی از سوی سازمان امور استخدامی و اداری دانست و گفت: به زودی این ضوابط به اداره های تابعه ابلاغ می شود و بخشی از مشکل صدور ابلاغ و اختصاص نیرو به مدارس استثنایی رفع خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به سختی کار معلمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: معلمان شاغل در این سازمان قبل از قانون خدمات کشوری حداقل از ۵۰ درصد  امتیاز بیشتر برخوردار بودند که بر اساس این قانون این امتیاز حذف شد.
وی افزود: بعد از تصویب قانون جامع خدمات کشوری برخی سازمان ها از این قانون مستثنی شدند و لایحه مستثنی شدن نیروهای آموزش و پرورش استثنایی در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و پس از تصویب به مجلس ارایه می شود.
معاون وزارت آموزش و پرورش «معلم متخصص»  را از ارکان مهم تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیاز های ویژه برشمرد و گفت: در راستای ارتقای دانش تخصصی معلمان دوره های متعدد آموزشی برگزار شد.

وی در ادامه توضیح داد که آموزش مهارت های چندگانه به معلمان، دانش آموزان کم توان ذهنی و نهضت خط بریل و زبان اشاره از جمله آموزش های برگزار شده سال گذشته است.
حسینی آموزش و پرورش استثنایی را مینیاتوری از فعالیت وزارتخانه دانست و تصریح کرد: این سازمان علاوه بر تعلیم و تربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه، خدمات توانبخشی نیز به این دانش آموزان ارایه  می‌ دهد.
وی افزود: ارایه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه ای به ۸۰ درصد نوآموزان و دانش آموزان استثنایی و ارایه خدمات حمایتی در ۱۸ شاخص  به ۴۲ هزار دانش آموز استثنایی بخشی از فعالیت های حوزه خدمات حمایتی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.
معاون وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تحول و توسعه جامعه بدون نهاد آموزش و پرورش  امکان پذیر نیست، گفت: بدون شک مدرسه، سازمان تحول جامعه است، واحد تحول کلاس درس و کارگزار تحول هم معلمان هستند.
وی خاطرنشان کرد: مدیران مدارس کلیدترین عنصر نظام تعلیم و تربیت و راهبران آموزشی هستند و قدرت بخشیدن به مدارس و تفویض اختیار موجب ارتقای نظام تعلیم و تربیت می شود.

حسینی روز چهارشنبه به یزد سفر کرد و با حضور وی نحستین مجتمع آموزشی ویژه دانش آموزان اُتیسم یزد با حضور مهران فاطمی استاندار و جمعی از مسوولان محلی در این شهر به بهره برداری رسید.

همچنین مدیرکل آموزش و پرورش یزد گفت: مجتمع یادشده نخستین مدرسه اُتیسم استان است که به نام زنده یاد «احمد زرکش» نامگذاری و با همکاری فرزند آن مرحوم ساخته شد.

محسن موحدی فر با تشکر از خیران مدرسه ساز افزود: سرمایه گذاری در حوزه دانش آموزان استثنایی نیاز آموزش و پرورش استان است و با ساخت مدرسه یادشده بخشی از مشکل این گروه از دانش آموزان و خانواده آنها کاسته می شود.

مجتمع یادشده در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع و با یکهزار و ۸۶۰ متر مربع زیربنا و با صرف افزون بر ۷۰ میلیارد ریال هزینه و ۱۲ کلاس درس ساخته شد.

هم اکنون ۲۸۵ هزار دانش آموز در ۲ هزار و ۱۰۰ واحد آموزشی استان یزد تحصیل می کنند که حدود ۲ هزار نفر از این تعداد دانش آموزان استثنایی هستند.

تعداد خیران مدرسه ساز استان  یک هزار و ۳۰۰ نفر اعلام شد که از این تعداد ۱۸۸ نفر از خانواده های معظم شهدا، ۲۵۴ تن زن، ۶۹ نفر نخبه، ۱۴۵ تن از اقلیت دینی زرتشتیان هستند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.