اسقف اعظم پورفیریه، پاتریارخ و چهل و ششمین اسقف اعظم صربستان با تأکید بر اینکه روابط با ایران از اهمیت بنیادین برای کلیسای اتدوکس صربستان برخوردار است، گفت: ایران با توجه به سابقه کهن تمدنی موقعیت بی‌بدیلی در ساخت و ایجاد تمدن بشری داشته است.

دور دوم گفتگوی بین دینی با کلیسای ارتدوکس صربستان سال آینده در تهران برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این دیدار که محمدتقی بختیاری، سرپرست رایزنی فرهنگی ایران و نیز سعید خلیلویچ، مدیر موسسه پژوهشی قم و همچنین سه تن از معاونین و دستیاران اسقف اعظم حضور داشتند، رشید حسن پور، سفیر کشورمان دربلگراد گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران مصمم به توسعه و ارتقای همکاری های همه جانبه با جمهوری صربستان است و در این رهگذر نقش همکاری‌های فرهنگی دو کشور بسیار موثر، تعیین کننده و برجسته است.

وی در ادامه دیدار با اشاره به اینکه ادیان نقش کلیدی در برقراری صلح و تفاهم در جهان دارند و تشدید خشونت و درگیری های متعدد نظامی در جهان امروز بیانگر این حقیقت است که تنها راه نجات جامعه بشری بازگشت به معنویت است، پیشنهاد برگزاری دور دوم گفتگوهای اسلام و مسیحیت، با کلیسای ارتدوکس صربستان در تهران  را ارائه داد.

در ادامه جلسه محمدتقی بختیاری سرپرست رایزنی فرهنگی نیز ضمن معرفی "مرکز بین المللی گفتگوی بین ادیان و فرهنگهای سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی" بعنوان تنها نماینده کشورمان ومتولی برگزاری جلسات گفتگوی بین ادیان و ارائه گزارش مبسوطی از برگزاری ده‌ها دور گفتگوی بین دینی با نمایندگان ادیان در سطح جهان و تشریح دستاوردهای این اجلاس جزییات بیشتری از طرح پیشنهادی را برای حاضرین در جلسه تشریح کرد و گفت: به دنبال برگزاری دور اول گفتگو با کلیسای ارتدوکس در دانشکده اللهیات بلگراد در سال ۲۰۱۶،   از برگزاری دومین دور گفتگو در تهران استقبال می کنیم و موضوع پیشنهادی برای دور دوم گفتگوها،   " ادیان و سلامت جامعه در جهان پس از کرونا" است.

همچنین معتقدیم امضای یک تفاهم نامه فی مابین کلیسای ارتدکس صربستان  و مرکز گفتگوی بین ادیان ج. ا.ایران در راستای نظام بخشیدن به گفتگوهای دینی دوجانبه مفید و با اهمیت است، این تفاهم نامه می‌تواند در حین برگزاری اجلاس در تهران و یا در سفر یکی از مقامات عالیرتبه طرفین در تهران یا بلگراد امضا شود.

اسقف پورفیریه نیز در پاسخ اظهار داشت: امروز قدرت‌های استکباری و زورگوی جهان نه تنها امنیت فیزیکی و جانی بشریت را بخطر انداخته اند بلکه در صدد هستند با تحمیل ایدئولوژی خود هویت دینی و روح  ملتهای آزاد جهان را دچار استحاله کرده و در نهایت از بین ببرند  لذا ضمن استقبال از پیشنهاد برگزاری گفتگوی بین دینی در تهران آمادگی خود را برای تشکیل جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان دو طرف برای تنظیم جزییات و تحقق این پیشنهاد اعلام می‌کنیم.

منبع:

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.