محمدکاظم کاظمی، شاعر با استقبال از استقلال «بنیاد شعر و ادبیات داستانی» به ویژگی‌های مدیر این مجموعه اشاره کرد و گفت: در انتخاب مدیر باید دقت کرد؛ چرا که همه اهالی شعر، مدیر نیستند.

مراقب باشید نگرش سیاسی بر بنیاد شعر و ادبیات حاکم نشود

به گزارش قدس آنلاین، محمدکاظم کاظمی، شاعر سرشناس پارسی‌سرا درباره استقلال و جداسازی «بنیاد شعر و ادبیات داستانی» از موسسات ادغام شده زیر مجموعه معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اصل جداسازی بنیاد شعر و ادبیات داستانی از موسسات دیگر ادغام شده ضروری و درست است، چرا که انحلال بنیاد و ادغام در موسسه خانه کتاب خیلی مورد رضایت اهالی شعر و ادبیات نبود؛ چون اهالی شعر و ادبیات، «بنیاد شعر و ادبیات داستانی» را پاتوقی برای خود می‌دانستند.

 مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی باید اهل شعر و ادبیات باشد

وی ادامه داد: اهالی شعر و ادبیات داستانی نیازمند جایگاهی مستقل هستند. از این جهت که مشابه آن را در دیگر هنرها هم داریم. اما شعر و ادبیات داستانی که در این مملکت ریشه و پیشینه قدرتمندی دارد، خوب نبود که یک خانه مستقل نداشته باشد.

این شاعر در پاسخ به اینکه چه کسانی می‌توانند مسئولیت اداره بنیاد شعر و ادبیات داستانی را عهده‌دار شوند، اضافه کرد: حقیقت امر این است که افراد باید چند ویژگی داشته باشند؛ اول اینکه اهل شعر و ادبیات باشند. کسی که اهل باشد و به نوعی دستی بر ادب کشور داشته باشد و با اهالی آن آشنا باشد، بهتر ضرورت‌ها را درک می‌کند. مثل مسئول وزارت ارشاد که همیشه مطرح شده وزیر ارشاد باید خود اهل فرهنگ و هنر باشد.

 همه اهالی شعر مدیر نیستند/ نگرش سیاسی بر بنیاد حاکم نشود

کاظمی به نکته دیگر اشاره کرد و بیان داشت: نکته دوم در پذیرش این مسئولیت این است که طبیعتا فرد، سابقه و تجربه مدیریتی لازم را داشته باشد، چرا که همه اهالی شعر مدیر نیستند. این مدیریت و توانایی در مدیریت داخلی مجموعه بنیاد و برای تعاملات خارجی با دیگر ارگان‌ها لازم است. از این رو مدیر «بنیاد شعر و ادبیات داستانی» باید تجربه لازم را داشته باشد. مساله سوم که مهم شمرده می‌شود، اینکه بهتر است فردی که مسئولیت می‌پذیرد، فارغ از جناح‌بندی و مسایل سیاسی باشد؛ به گونه‌ای که اهالی شعر و ادبیات آنها را منتسب به جریان سیاسی ندانند. ممکن است هر کسی هوادار قلبی جریانی باشد، اما انتظار می‌رود افرادی انتخاب شوند که نگرش سیاسی را حاکم نکنند. منظورم از این نگرش سیاسی «عام» است یعنی نسبت به جناح‌های داخل نظام و چه خارج از دایره نظام خود را منتسب به جریانی ندانند. به نوعی اولویت اول بنیاد باید «ادبیات» باشد. حالا ممکن است این قضیه از سوی عده‌ای خوشایند نباشد.

 مدیری انتخاب شود که «مردم‌دار» باشد

دبیر دوره یازدهم جشنواره شعر فجر اضافه کرد: موضوع دیگر که درباره مسئول بنیاد شعر و ادبیات داستانی مهم است، اینکه او باید «مردم‌دار» باشد و سلوک و رویه خوب با مردم باشد. چه در مدیریت داخلی بنیاد و چه با نیروهای بیرون و اهالی شعر و ادبیات با سلوک خوب رفتار کند. یعنی این فرد باید اهل مماشات و مراوده باشد و در یک کلام «مردم‌داری» کند.

 یک مدیر باید نگرش متعادلی نسبت به ادبیات داشته باشد

این شاعر در بخش دیگر به نگاه متعادل مدیر بنیاد شعر و ادبیات داستانی اشاره کرد و گفت: موضوع دیگر اینکه مدیر این بنیاد باید «نگرش متعادلی نسبت به ادبیات داشته باشد» و دارای سلایق افراطی در ادبیات نباشد؛ از جریان‌های کلاسیک تا آوانگارد  همه را ببینید و پوشش دهد و محدود به سلایق خاص نباشد.

کاظمی در پایان، استفاده از تجارب موفق گذشته را مثمر ثمر دانست و عنوان کرد: بنده از اداره دوره گذشته بنیاد رضایت داشتم و فکر می‌کنم فعالیت و مراودات مطلوب بود. به نظرم تجربه‌های مثبت بنیاد در دوره گذشته می‌تواند چراغ راه آینده باشد.

منبع: فارس

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.