آستان قدس رضوی طی سال‌های اخیر کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی(ره) در بلوار مصلی مشهد را به بزرگ‌ترین گنجینه‌ کتاب‌های جیبی کشور تبدیل کرده تا این مرکز فرهنگی در منطقه کم‌برخوردار شهر، کتابخانه‌ای مرجع در این حوزه باشد.

بزرگ‌ترین گنجیه کتاب‌های جیبی کشور در دل منطقه محروم مشهد / خدمت ماندگار آستان قدس در حوزه فرهنگ

به گزارش قدس آنلاین، کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی(ره)، یکی از مراکز فرهنگی وابسته به آستان قدس رضوی است که با ۵۴ هزار و ۴۸۶ کتاب جیبی، به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه کتاب‌های جیبی کشور شناخته می‌شود.
کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی در سال ۱۳۶۹ و به همت آستان قدس رضوی در منطقه‌ کم‌برخوردار بلوار مصلی مشهد و در ساختمانی دو طبقه افتتاح شد. با توجه به استقبال گسترده بانوان از این کتابخانه، واحد شماره دو این کتابخانه نیز در سال ۱۳۸۵ ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این کتابخانه هم‌اکنون در دو ساختمان مجزا در مشهد به آدرس بلوار مصلی ۲۵، محمدآباد ۵ ویژه بانوان و انتهای مصلی ۲۷، محمدآباد ۷ ویژۀ آقایان به عموم علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی خدمات ارائه می‌دهد؛ دو کتابخانه‌ایی که حالا تالار کتاب‌های جیبی آن، زبان‌زد شده است.

کتاب‌های همراه؛ از دین و فلسفه تا رایانه و ریاضیات
معاون سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی می‌گوید: تالار کتاب‌های همراه (جیبی)، مجموعه‌ای منحصربه‌فرد در کتابخانه حاج شیخ هاشم قزوینی(ره) است که در سال ۱۳۹۴ و در دو واحد مجزای بانوان و آقایان افتتاح شده و در این سال‌ها با استقبال چشمگیر مراجعان همراه بوده است.
حسین خسروی به فهرست موضوعی منابع کتاب‌های همراه این کتابخانه هم اشاره و اظهار می‌کند: این مجموعه با منابعی در موضوعات رایانه، فلسفه، دین، علوم اجتماعی، اقتصاد، زبان انگلیسی، ریاضیات، فنی و مهندسی، داستان، تاریخ و... بزرگ‌ترین مجموعه کتاب جیبی در کتابخانه‌های کشور محسوب می‌شود.

چرا مردم کتاب‌های جیبی را دوست دارند؟
صحبت‌مان به تاریخچه انتشار کتاب‌های جیبی در ایران می‌رسد و خسروی در این باره می‌گوید: انتشار این کتاب‌ها در ایران به اواخر دهه ۱۳۳۰ هجری شمسی برمی‌گردد و نخستین کتاب‌ها با قطع جیبی را می‌توان در میان نسخه‌های خطی و بیاض پیدا کرد. نخستین کسی هم که در ایران ایده کتاب‌های جیبی به ذهنش رسید، همایون صنعتی‌زاده، مدیر انتشارات فرانکلین بود که در اواخر دهه ۳۰ با بنا نهادن «سازمان کتاب‌های جیبی» زمینه گسترش آن را ایجاد کرد.
اینکه که چرا کتاب‌های جیبی و همراه برای علاقه‌مندان به کتاب، جذاب است پاسخ تقریبا مشخصی دارد اما توضیحات معاون کتابخانه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، بیشتر آن را شرح می‌دهد: «حجم و قطع کوچک کتاب‌های همراه از مزیت‌های این منابع است. همچنین امکان مطالعه راحت این منابع در هر زمان و مکان، از دلایل استقبال ‌ویژه جوانان و نوجوانان از این دسته کتاب‌هاست».

قابلیت امانت گرفتن فردی و سازمانی کتاب‌های جیبی
از او درباره شرایط استفاده از این کتاب‌های خاص می‌پرسم و پاسخ می‌دهد: امکان امانت گرفتن این منابع برای اعضای سایر کتابخانه‌های آستان قدس رضوی وجود دارد و علاوه بر آن، سازمان‌های مختلف هم می‌توانند در قالب امانت سازمانی و ضوابط آن، فرصت بهره‌مندی کارکنان خود از گنجینه کتاب‌های جیبی کتابخانه حاج شیخ هاشم قزوینی(ره) را فراهم کنند.

۲۷ هزار عضو، ۹۴ هزار جلد کتاب چاپی و ۱۱ هزار منبع دیداری و شنیداری
البته این کتابخانه علاوه بر ویژگی منحصربه‌فرد خود و داشتن گنجینه‌ای از کتاب‌های جیبی، منابع کتابخانه‌ای و امکانات دیگری هم دارد. در کنار کتاب‌های جیبی، ۹۴ هزار و ۶۳۴ جلد کتاب چاپی و ۱۰ هزار و ۹۹۲ منبع دیداری-‌شنیداری در کتابخانۀ آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی موجود است. همچنین در حال حاضر ۲۷ هزار و ۸۰۸ نفر عضو این کتابخانه هستند و علاوه بر امانت کتاب می‌توانند از فضاهایی نظیر تالار مطالعه قفسه‌باز، تالار مرجع، تالار مطالعه آزاد، تالار نوجوانان، بخش منابع دیداری و شنیداری، بخش امانت کتاب و ایستگاه کودک استفاده کنند.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.