۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴
کد خبر: 775468

«روسیه اجازه برداشت از منابع طبیعی دریای خزر را به ایران نمی‌دهد»؛ همین تک‌جمله که از زبان فردی با عنوان رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا جاری شد، کافی بود که خط حمله آتشین و تخریب روابط تهران و مسکو بار دیگر از سوی رسانه‌های آن‌ ور آبی به کار افتد. جالب اینکه اردشیر دادرس هیچ توضیحی درباره جزئیات توافق ادعایی نداده و درباره زمان بسته شدن قرارداد هم اظهار نظر نکرده، اما ادعایش کار خودش را کرده!
بسته شدن چنین قراردادی می‌تواند مواضع ایران را در بهره‌برداری از منابع انرژی خزر تضعیف کند. اما این ادعا در حالی مطرح شده که تاکنون ایران اصلاً میدان گازی‌ در این منطقه کشف نکرده است! خبرگزاری فارس در گزارشی با عنوان «سریال تکراری رسانه‌های خارجی برای تخریب روابط ایران و روسیه» در این ‌باره می‌نویسد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رویکرد جمهوری اسلامی از اتکای صرف به غربی‌ها به تعامل اقتصادی با همه کشورهای دنیا به ‌ویژه کشورهای منطقه، شرق آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی تغییر کرده است. فارس در ادامه با مروری به سریال تکراری رسانه‌های خارجی برای تخریب روابط ایران و روسیه آورده: اواخر مرداد سال جاری بود که تارنمای «اویل پرایس» مدعی کشف یک میدان گازی بزرگ در آب‌های دریای خزر شد که این مسئله با بزرگنمایی رسانه‌های ضدانقلاب همراه شد. با وجود این طبق گزارش شرکت نفت خزر، اصلاً میدانی به نام چالوس در حوزه فعالیت این شرکت کشف نشده و صرفاً گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال وجود چنین میدانی وجود دارد.
جالب آنکه کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه، همان مقطع مطالب منتسب به وی در گزارش اویل پرایس را رد کرده و گفته بود هنوز پیش‌نویس قرارداد ۲۰ساله توسط ایران برای طرف روسی ارسال نشده بود که حالا مفاد آن شامل این میدان گازی خیالی شود! روز گذشته شرکت نفت خزر هم توضیحاتی درباره شایعه اخیر مطرح کرد. در این توضیحات آمده است: ‌سخنان منتسب به رئیس انجمن صنفی سی‌ان‌جی مصداق نشر دروغ، کاملاً ‌بی‌پایه و در تضاد با اصل نهم قانون اساسی است. یادآور می‎‌شویم ایران همواره در حوزه خزر، با قدرت و بر اساس منافع ملی عمل می‌کند. بنابراین آنچه سلب اختیار از ایران برای برداشت از هشت حلقه چاه بزرگ گازی در محدوده آبی ایران در خزر عنوان کرده‌اند، مطلبی کاملاً غیرعلمی و غیرکارشناسی و به ‌نوعی تداعی‌کننده روابط شوروی و ایران در دهه ۱۳۲۰ است که متأسفانه از عدم شناخت توان و قدرت سیاسی جمهوری اسلامی ناشی می‌شود؛ تعجب اینکه وجود هشت چاه بزرگ گازی در خزر جنوبی از کجا به ذهن مصاحبه‌شونده رسیده است؟! 
در نهایت فارغ از این موج رسانه‌ای علیه روابط تهران و مسکو که البته تازگی هم ندارد، واقعیت این است یکی از کشورهایی که می‌تواند در یک تعامل اقتصادی برد-برد با ایران قرار بگیرد روسیه است. روسیه و چین به عنوان دو قدرت شرق طی چند ماه گذشته از روی کار آمدن دولت رئیسی با اتخاذ مواضع مثبت به ویژه همراهی در پرونده برجام نشان داده‌اند که خواهان تعامل سازنده با تهران هستند. پس طبیعی است که با تغییر رویکرد سیاست خارجی، جریان غرب‌گرای داخلی و خارجی بیکار ننشیند و با شایعه‌پراکنی به دنبال تخریب روابط ایران و کشورهای متحد ایران در اذهان مردم باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.