رصدهای میدانی مأموران اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی منجر به کشف بیش از ۱۵۰ هزار قلم انواع قرص، شربت و... از یک عطاری در مشهد شد.

کشف ۱۵۰ هزار قلم داروی غیرمجاز از یک عطاری

یکی از تخلف‌های عمده‌ای که در عطاری‌ها رخ می‌دهد و بارها در این زمینه خبر و گزارش‌هایی منتشر شده است ماجرای فروش غیرمجاز داروهای ترک اعتیاد و دیگر قرص و شربت‌هاست که فرایند مصرف آن نیاز به تأیید پزشک دارد. باتوجه به اینکه یکی از نشانه‌های نشتی مسیر توزیع داروهای ترک اعتیاد همین امر است که شربت‌های متادون و... که باید در کلینیک‌های ترک اعتیاد فروخته شود سر از برخی عطاری‌ها در می‌آورد و از سویی فروش آن‌ها در حاشیه سود زیادی دارد، بی‌تردید دست‌هایی پشت پرده بیشترین تمایل به فروش غیرقانونی این موارد را در بازار سیاه دارند.

از همین رو یکی از خط قرمزهای دستگاه قضایی و دادسرای انقلاب مشهد رصد مقوله خارج شدن داروهای ممنوعه ترک اعتیاد و... از چرخه توزیع است که بر همین اساس طی دستورهای ویژه‌ای تیم‌های نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برخورد با متخلفان را در دستور کار قرار داده‌اند.

شناسایی سرشاخه فروش داروهای غیرمجاز به عطاری‌ها

باتوجه به اوصاف اشاره شده حدود ۱۰ روز پیش بررسی‌های میدانی و نامحسوس تیم عملیاتی پلیس نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی با هدایت سرگرد «حسنی» موجب شد تا یک عطاری در مرکز شهر مشهد مورد شناسایی قرار گیرد که عامل اصلی توزیع داروهای غیرمجاز و از شبکه توزیع خارج شده بین دیگر عطاری‌های سطح شهر بود.
باتوجه به اینکه بررسی جوانب کار حکایت ازاین داشت که باید در محل حجم زیادی قرص، شربت و دیگر داروهای ممنوعه و غیرمجاز نگهداری شود، ماجرا به اطلاع قاضی طباطبایی، جانشین دادسرای انقلاب مشهد رسید.

از همین رو دستور بازرسی عطاری به مأموران پلیس اماکن عمومی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی داده شد و از آن‌ها خواسته شد از کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای انجام اقدام‌های کارشناسی دعوت کنند تا به محل اعزام شوند.
پس از پیوستن کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی مشهد به تیم عمل کننده، مأموران پلیس عطاری مذکور را بازرسی کردند. درحالی که بررسی هویت مالک عطاری نشان می‌داد او در اتحادیه مربوط شناخته شده است، کشف برخی داروها هم حاکی از آن بود که اصل محموله داروهای ممنوعه باید در انبار باشد.از این رو انبار موصوف هم بازرسی شد.

کشف دو نیسان دارو و پلمب محل

هرچند نیروهای تحت امر مالک عطاری ابتدا در مقابل اجرای قانون مقاومت می‌کردند، اما وقتی پی بردند مقام قضایی دستور قاطع برخورد با متخلفان را صادر کرده است تسلیم مجریان قانون شدند.

 در ادامه از محل در حدود دو نیسان انواع داروهای غیرمجاز و نیز مقادیر زیادی دارو که محل فروش آن‌ها فقط در داروخانه‌هاست و به صورت غیرقانونی از چرخه توزیع خارج شده کشف و توقیف شد. محموله پس از بارگیری به سازمان اموال تملیکی منتقل شد تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود. پس از جمع‌بندی صورتجلسه کشف دارو، انبار فرد خاطی که در سامانه جامع انبارها ثبت نشده بود پلمب و فرد خاطی هم به دادسرا معرفی شد.

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: براساس شمارشی که حین بارگیری محموله توقیفی داروهای غیرمجاز و قاچاق به عمل آمد مشخص شد تعداد آن‌ها بیش از ۱۵۰ هزار قلم است. وی تصریح کرد: همه مکان‌هایی که انواع دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی در آنجا نگهداری می‌شود باید در سامانه‌های تعریف‌شده ثبت شود و ورود و خروج کالا هم حساب کتاب داشته باشد که متأسفانه در این پرونده این‌گونه عمل نشده بود.

وی بیان کرد: حتی اگر دارو هم در محل نگهداری شود چه گیاهی و چه شیمیایی باز تفاوتی ندارد باید فروش آن‌ها توسط شرکت پخش‌های مجاز صورت بگیرد. حتی مسئول فنی داروساز هم باید در محل حضور داشته باشد. درمقابل باید شرایط مناسب بهداشتی نیز برای نگهداری دارو فراهم باشد که این محل جدا از اینکه مجوز نداشت از نظر بهداشتی هم مشکلات فراوانی داشت و داروهای خاک گرفته و... بین عطاری‌ها توزیع می‌شد. در محل از داروهای قاچاق گرفته تا غیرمجاز، دست‌ساز و از زنجیره توزیع خارج شده، کشف شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.