بهورز و عضو شورای اسلامی روستاست و می‌گوید: دغدغه بانوان روستایی را دارم که در این دوران با بحران کرونا و تورم مواجه‌اند و امکان فروش کارهایشان را مانند گذشته ندارند.

بهورز اشتغال بانوان

این منطقه اینترنت ندارد و امکان برگزاری نمایشگاه و بازارچه هم برایشان مهیا نیست. از این رو تنها کاری که از دست من برمی‌آید تشویق و حمایت آن‌هاست. از کارهایشان عکس می‌گیرم و در گروه‌های مختلف در فضای مجازی برایشان تبلیغ می‌کنم و با خیران و برخی مسئولان در ارتباط هستم تا امکان فروش برایشان مهیا شود.

تلاش برای بانوان روستایی

این‌ها بخشی از گفت‌وگوی خبرنگار قدس با بانویی است که نسبت به بانوان روستاهای همجوارش نمی‌تواند بی‌تفاوت بماند. «هما عفتیان» متولد ۱۳۷۰ در سرخس و بهورز خانه بهداشت و عضو شورای روستا می‌افزاید: سرپرستی این بانوان را برای برگزاری نمایشگاه‌ها برعهده دارم. به واسطه شغلم با خانم‌های بین ۱۰ تا ۴۹ سال که به مرکز بهداشت مراجعه می‌کنند و در دو روستای پدلی و درازآب در منطقه سرخس ساکن هستند در ارتباطم.

۵۰  نفر کارآفرین 

او تصریح می‌کند: آن‌ها حدود ۱۵۰ نفر هستند که از بین این افراد بیش از۵۰ نفرشان در بحث کارهای هنری و صنایع‌دستی فعالیت دارند.
وی با تأکید بر این موضوع که متأسفانه خشکسالی، تورم و کرونا مشکلات زیادی برای روستاییان به‌وجود آورده است، می‌گوید: این بانوان، زنان توانمندی در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی مانند قالی‌بافی، گلیم‌بافی، کار با کاموا، سوزن‌دوزی، منجوق‌دوزی، بلوچی‌دوزی و...هستند. 

نداشتن بازارچه دائمی 

این بانوی کارآفرین تصریح می‌کند: درحال حاضر این بانوان محل فروش خاصی ندارند. متأسفانه بازارچه دائمی یا نمایشگاهی وجود ندارد تا آن‌ها به شکل مداوم بتوانند برای تولید و فروش برنامه‌ریزی کنند و تنها کمک ما در حد گذاشتن عکس‌هایی از کارهایشان در فضای مجازی و گرفتن سفارش و یا توصیه به اطرافیان برای خرید از آن‌هاست.
وی ادامه می‌دهد: بیشتر مشتری‌های ما همکاران کادر درمان هستند که با آن‌ها مرتبطم. همچنین با تعدادی از خیران مشهد نیز صحبت‌هایی داشته‌ام و اعلام کردند عکس‌هایی از نمونه‌کارهای این بانوان را برایشان ارسال کنم تا در صورت برگزاری نمایشگاه و یا بازارچه‌ای از آثار آن‌ها استفاده شود.

زیرساخت‌های فضای مجازی 

وی تأکید می‌کند: نبود زیرساخت‌های جدی برای بازار فروش اینترنتی و یا بازارچه ثابت احساس می‌شود که حضور بخش خصوصی یا حمایت بخش دولتی می‌تواند این کمبودها را جبران کند تا بتوان از بضاعت‌های این بانوان استفاده کرد و از طرفی آن‌ها نیز بتوانند یک منبع درآمد حداقلی ثابت را داشته باشند. این بانوی کارآفرین توضیح می‌دهد: درحال حاضر با بخش بانوان جهاد کشاورزی صحبت‌هایی شده است تا صندوق خرد بانوان در روستا راه‌اندازی شود که این موضوع مورد استقبال بانوان قرار گرفت.
وی اظهار کرد: براساس این صحبت‌ها قرار به تولید آثار هنری و صنایع‌دستی ظریف شد تا امکان فروش آن بیشتر باشد، زیرا با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه مانند نخ، تولیداتی مانند فرش، گلیم و یا صنایع‌دستی هزینه بالایی دارد که با توجه به شرایط اقتصادی زنان روستایی امکان تولید بدون پیش‌بینی فروش محصولات وجود ندارد و لازم است مورد حمایت قرار گیرند. هما عفتیان ادامه می‌دهد: با این حال در شرایط فعلی می‌توان با اولویت قرار دادن تولید صنایع‌دستی ظریف که در مدت زمان کوتاهی انجام می‌شوند و امکان فروش آن‌ها راحت‌تر و بیشتر است، از کناره‌ گیری بانوان روستایی از حوزه تولیدات خانگی جلوگیری کرد.

کاشت گیاهان دارویی در منازل 

وی در ادامه با اشاره به سایر برنامه‌های اشتغال‌زایی برای زنان روستایی می‌افزاید: باتوجه به آنکه در این منطقه امکان پرورش گیاهان دارویی مهیاست در حال آماده‌سازی شرایط اولیه کاشت گیاهان دارویی هستیم برای مثال می‌توان گیاهان دارویی خاص را حتی در۵۰ مترمربع حیات منازل روستایی کاشت. همچنین در خصوص جمع‌آوری، بسته‌بندی و فروش این محصولات در حال برنامه‌ریزی هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.