۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۷
کد خبر: 776437

فرانسه با اعزام ناو جدید "اوورنی" خود به شرق مدیترانه، قدرت نظامی‌اش را به نمایش گذاشت؛ اقدامی که به گفته کاپیتان این ناو با هدف نشان دادن اهمیتی است که پاریس برای تضمین امنیت و ثبات در این منطقه قائل است.

ناو جدید فرانسه به شرق مدیترانه رسید

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاپیتان "پل مرویو دووینیو" گفت: ناو اوورنی با ۱۵۰ خدمه تا ژانویه ۲۰۲۲ در شرق مدیترانه مستقر می‌ماند تا اطلاعات را جمع‌آوری کند و نشان دهد که ما چقدر برای قوانین بین‌المللی و به ویژه آزادی دریانوردی اهمیت و احترام قائل هستیم.

کاپیتان دووینیو به خبرنگاران در بندر "لارناکا" قبرس گفت: این استقرار بر این مساله که فرانسه چقدر برای این بخش از دریای مدیترانه و همچنین تمایل این کشور به کمک به ثبات این منطقه استراتژیک اهمیت قائل است، تاکید می‌کند.

ناو اوورنی سه سال پیش تولید شد. این ناو مجهز به تجهیزات سونار پیشرفته است و در جنگ ضد زیردریایی تخصص دارد.  

کاپیتان دووینیو گفت: این دوازدهمین باری است که ناو اوورنی به قبرس سفر کرده است و این کشور برای حمایت از عملیات دریایی فرانسه در این منطقه بسیار مهم و کلیدی است. بدون حمایت، امکان انجام عملیات دریایی کارآمد و پایدار وجود ندارد و قبرس نقطه مرکزی این حمایت است.

ناو هواپیمابر "شارل دو گل" فرانسه نیز بارها به قبرس سفر کرده است.

روابط میان قبرس و فرانسه در سال‌های اخیر عمیق‌تر و قوی‌تر شده است. قبرس همچنین به جنگنده‌های فرانسوی اجازه می‌دهد تا از پایگاه هوایی نظامی‌اش در جنوب غربی این کشور استفاده کنند و به کشتی‌های فرانسوی نیز اجازه می‌دهد تا از بندر جنوبی‌اش که اکنون در حال ارتقا و پیشرفت است، استفاده کنند.

فرانسه همچنین تمایل دارد تا حضورش احساس شود تا پیام‌هایی را به ترکیه مبنی بر عدم مداخله در حفاری‌های دریایی سال آینده کمپانی انرژی فرانسوی "توتال" و شریک ایتالیایی‌اش یعنی کمپانی "انی" در آب‌های سواحل جنوبی قبرس ارسال کند.

ترکیه، جمهوری قبرس را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسد و با آب‌هایی که دولت قبرس ادعای حقوق اقتصادی انحصاری بر آنها داشته باشد، مخالفت می‌کند. آنکارا تاکید دارد که بخش اعظم این آب‌ها یا جزو فلات قاره‌ای‌اش هستند و یا متعلق به قبرس ترک‌نشین.

"آنا کوکیدس پروکوپیو"، تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید: حضور دریایی فرانسه، پیامی واضح و شفاف به ترکیه است.

وی افزود: امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه باید این قدرت را در این منطقه نشان دهد چرا که این بخشی از سیاست کلی‌اش در مورد ایجاد یا تبدیل مجدد فرانسه به عنوان یک قدرت بزرگ است که نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در آفریقا نیز سلطه دارد. یکی باید دست به کار شود و خلاء موجود در شرق خاورمیانه را پر کند. اکنون فرانسه می خواهد مطمئن شود که این کشور ترکیه نباشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.