کارشناسان حوزه سلامت می گویند تغییر رنگ شهرستان‌ها و آمار مبتلایان، به رفتار افراد در رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و ادامه روند واکسیناسیون بستگی دارد به طوری که هر چه توصیه ها دقیق تر مراعات شود زودتر به وضعیت آبی می‌رسیم.

۲۲ آبان‌ و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

به گزارش قدس آنلاین، براساس آخرین تغییرات در نقشه رنگبندی شهرستان‌های کشور که از شنبه ۲۲ آبان ماه اعمال می‌شود، ۲۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۷ شهرستان نارنجی و ۲۲۲ شهرستان زرد هستند. تعداد شهرستان‌های آبی به ۱۱۳ مورد رسیده است.

 براساس آخرین اطلاعات اپلیکیشن ماسک،   شهرهای اصفهان، شیراز، همدان و بجنورد در وضعیت زرد و بوشهر و زاهدان در وضعیت آبی قرار گرفتند.

شهرستان‌هایی که در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند عبارتند از:‌ جلفا و مرند در استان آذربایجان شرقی، اشنویه، پلدشت، پیرانشهر، چایپاره، سردشت و شوط در استان آذربایجان غربی، بیرجند، طبس و قائنات در استان خراسان جنوبی، بردسکن، خلیل‌آباد و کاشمر در استان خراسان رضوی، گرمه در خراسان شمالی، دامغان در استان سمنان، زابل در استان سیستان و بلوچستان، استهبان، جهرم، سرچهان و ممسنی در استان فارس، بانه در استان کردستان، زرند و شهربابک در استان کرمان و خاتم و مهریز در استان یزد هستند.

وضعیت قرمز از برخی مناطق به شهرهای همجوار در حال گسترش است و اعمال محدودیت‌های شدید در شهرهای قرمز کنونی برای کاهش آمار ابتلا و فوت، درگیر شدن شهرهای همجوار و پیشگیری از شروع موج ششم کرونا بسیار ضروری است.

آخرین اطلاعات درباره وضعیت کرونایی کشور / فوت ۱۲۴ نفر دیگر بر اثر کرونا

 مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد:  ۱۲۴ نفر دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۴۲ نفر رسید.

آمار تلفات روزانه کرونا در روز گذشته (جمعه) به ۱۰۹ نفر و کمترین تعداد پس از خیز پنجم کرونا رسید و در حالیکه این رقم امیدها را نسبت به تداوم روند کاهشی به زیر ۱۰۰ و دو رقمی تقویت کرده بود، بار دیگر امروز روند تلفات افزایشی شد و به ۱۲۴ نفر رسید.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت،  از دیروز(جمعه)  تا امروز شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۳۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۸۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۳۱ هزار و ۵۷۵ نفر رسید.  همچنین تا کنون ۵ میلیون ۶۸۳ هزار و ۴۵۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

سه هزار و ۵۳۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۶ میلیون و ۹۳۲ هزار و ۲۸۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ نیز در کشور انجام شده است.

بوشهر تنها استان آبی کرونایی کشور 

براساس تازه ترین خبر رسیده با تغییر وضعیت شهرستان بوشهر از خطر متوسط (زرد) به خطر کم (آبی) این استان تنها استان کشور است که از لحاظ کرونایی کم خطر شده است.

دکتر سعید کشمیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرد : در زمان حاضر شمار ورودی روزانه بیماران مبتلا به کرونا به بیمارستان‌های استان بوشهر به کمتر از ۳۵ نفر و تعداد کل بستری‌های بیمارستانی ناشی از کرونا نیز به کمتر از ۸۶ نفر رسیده است.

به گفته وی شمار مبتلایان روزانه به کرونا در این استان به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است و این نشان می‌دهد آلودگی و گردش ویروس در این استان پایین است.

وضعیت شیوع کرونا در شهرستان‌ها

بنا بر اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در نتیجه رعایت بیشتر شیوه‌نامه‌های بهداشتی، تعداد مناطق زرد کرونایی گلستان از چهار به ۶ شهرستان افزایش یافت.

عبدالرضا فاضل اظهار داشت: طبق تازه ترین ارزیابی سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت از مجموع ۱۴ شهرستان گلستان مراوه تپه، کلاله، گنبدکاووس، گرگان، ترکمن و بندرگز در وضعیت زرد و گالیکش، مینودشت، آزادشهر، رامیان، آق قلا، گمیشان، کردکوی و علی آباد در وضع آبی شیوع کرونا قرار دارند.

در حال حاضر۲۱۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی گلستان بستری هستند که از این تعداد ۵۲ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند و حال ۱۸ نفر آنان وخیم است.

در خبر دیگری به نقل از سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اراک آمده است : استان مرکزی بر اساس آخرین رنگ بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از وضعیت پرخطر کرونا خارج شده و هیچ یک از شهرستان‌ها در فهرست مناطق قرمز کرونا نیست.  

یاسر قربانی افزود: اراک، محلات، آشتیان و تفرش از توابع استان مرکزی موقعیت نارنجی دارند و مشمول رعایت پروتکل‌های ویژه هستند.
وی تاکید کرد: شهرستان‌های زرندیه، ساوه، خنداب، شازند، دلیجان، خمین، فراهان و کمیجان در این استان نیز وضعیت زرد کرونا را دارند.

اما در استان کهگیلویه و بویراحمد شمار جانباختگان کرونا به مرز ۱۰۰۸ نفر رسید و رییس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اعلام کرد که آمار قربانیان کووید ۱۹ در کهگیلویه و بویراحمد با فوت ۲ بیمار کرونایی دیگر طی ۲۴ ساعت گذشته به مرز یکهزار و هشت نفر رسید.

پرویز یزدان پناه اظهار داشت: هم اکنون ۱۸۷ بیمار در بیمارستان‌های معین کرونای کهگیلویه و بویراحمد بستری هستند که از این تعداد ۸۶ بیمار مبتلای قطعی و ۱۲ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانها خدمات درمانی دریافت می کنند.

از هرمزگان گزارش شده که یک هزار و ۶۴ نفر در این استان مبتلا به کرونا هستند و در این رابطه  سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفته که در حال حاضر یک هزار و ۶۴ نفر در استان مبتلا به کرونا هستند که از این شمار ۹۲۶ نفر در قرنطینه خانگی به سر می برند.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: بستری های کرونا در هرمزگان در مدت شبانه روز گذشته ۳۹ نفر بوده و مجموع بستری ها به ۱۳۸ نفر رسید.  از مجموع بستری ها ۲۰ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند که حال ۹ نفر از آنها وخیم گزارش شده و خوشبختانه در شبانه روز گذشته فوتی کرونا در هرمزگان نداشتیم و آمار فوتی ها در رقم ۲ هزار و ۴۳۴ نفر باقی ماند.

از سویی دیگر قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان خبر داده که شهرستان پلدختر از وضعیت قرمز کرونایی خارج شده است و هم اکنون هیچ نقطه‌ای از استان در شرایط پرخطر قرار ندارد.

علی فرهادی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، چگنی، دلفان، دورود، رومشکان، بروجرد و کوهدشت زرد و خرم‌آباد، الیگودرز،  سلسله و پلدختر نارنجی است.

گفتنی است یک بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باخت و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۶۲۰ نفر رسید.

خبر دیگر اینکه رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: هم‌اکنون ۴۲۹ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۳۸ نفر کمتر شده است.

مهدی محمدی با اشاره به اینکه در شبانه‌روز گذشته پنج نفر دیگر بر اثر ابتلای قطعی به کرونا فوت کردند، افزود: مجموع جان‌ باختگان استان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ هزار و ۸۳۰ نفر رسیده است.

همچنین شمار شهرستان‌های قرمز خراسان شمالی از نظر شیوع کرونا، بر اساس آخرین گزارش سامانه ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به یک شهرستان کاهش یافت.

خراسان شمالی که در ۱۴ آبان ماه امسال، بعد از گذشت حدود ۵۰ روز با تغییر رنگ۲شهرستان گرمه و جاجرم وارد وضعیت قرمز کرونایی شده بود، اکنون با تغییر رنگ وضعیت شهرستان جاجرم به نارنجی، شمار شهرستان های قرمز کرونایی این استان به یک شهرستان کاهش یافته است.

از گیلان خبر رسیده که از امروز تعداد شهرستان های آبی استان در نقشه کرونایی کاهش یافت.  بر اساس ارزیابی نرم افزار ماسک شهرستان های املش، سیاهکل و شفت در نقشه کرونایی استان گیلان آبی هستند و به این ترتیب شهرستان های آبی گیلان طی هفت روز کاهش یافت.

 هم اکنون شهرستان های رودسر، لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه، رشت، خمام، فومن، صومعه سرا، بندرانزلی، رضوانشهر، تالش، آستارا و ماسال در نقشه کرونایی استان گیلان زرد هستند.

در همین حال، رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری گفته که در جدیدترین رنگ‌بندی شیوع کرونا، شهرستان‌های سامان، اردل و کیار که پیش از اینکه در وضعیت پرخطر شیوع کرونا قرار داشت به وضعیت زرد (خطر متوسط) تغییر رنگ قرار داده است.

مجید شیرانی افزود: شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان و فارسان در وضعیت نارنجی (پرخطر) شیوع کرونا  و شهرستان‌های کوهرنگ، خانمیرزا، بن، سامان، اردل و کیار در وضعیت زرد (خطر متوسط) قرار دارند.

اما در سیستان و بلوچستان خبر رسیده که با افزوده شدن ۷۳ مورد جدید کرونا طی شبانه‌روز گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۳۰ هزار و ۵۳۷ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌ شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان اظهارداشت: با فوت ۲ نفر در شبانه‌روز گذشتهشمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۶۱۴ نفر رسید.

در خبری دیگری به نقل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم استان فارس آمده است :هر چند ۸۰ درصد از جمعیت جهرم و خفر دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند اما به دلیل استقبال نکردن افراد باقی مانده، وضعیت این دو شهرستان قرمز شده است.

محمد رحمانیان با اشاره به اینکه با توجه به وضعیت قرمز،  افزایش آمار بستری و مرگ و میر ادامه خواهد یافت، اضافه کرد:در هفته گذشته چهار بیمار دیگر در بیمارستان پیمانیه جهرم بر اثر ابتلا به کرونا در حالی جان خود را از دست دادند که اگر واکسن دریافت کرده بودند، شاید سرنوشت دیگری در انتظارشان بود.

روند کاهشی شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که در شبانه روز گذشته یک نفر از مبتلایان جان باخته و ۲۱ بیمار جدید نیز در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: این تعداد بستری روزانه مبتلایان کرونا در استان اردبیل را ۱۶۸ نفر از کمتر بالاترین رکورد ثبت شده در سه ماه پیش اعلام کرد.

 همچنین در اصفهان نیز سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر بهبود وضعیت استان در آخرین رنگ‌بندی همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ گفت: در زمان حاضر هیچ شهرستان قرمز و بسیار پرخطر در استان وجود ندارد و بیشتر آنها در وضعیت زرد (خطر متوسط) هستند.

پژمان عقدک افزود: شهرستان مبارکه از وضعیت قرمز و بسیار پرخطر خارج شده است و فقط سه شهرستان در وضعیت نارنجی(پرخطر)  و سایر شهرستان‌ها از جمله اصفهان در وضعیت زرد قرار دارند.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در زمان حاضر از نظر رنگ‌بندی همه گیری بیماری کووید-۱۹ نسبت به یک ماه گذشته در وضعیت خوبی قرار دارد، اظهار داشت: میزان بستری بیماران دارای علائم کرونا در بیمارستان ها نیز کاهش یافته و به زیر یکهزار نفر رسیده است.

در لرستان ۱۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شده و تعداد مبتلایان هم به ۱۹۴ هزار و ۲۲ نفر رسیده است و ۲ بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و شمار قربانیان به ۲ هزار و ۶۲۲نفر رسید.

از خراسان جنوبی خبر رسیده که استاندار از فرمانداران این استان خواست برای افزایش آمار واکسیناسیون کرونا و یک درجه تغییر رنگ شهرستان‌ها تا هفته آینده اقدامات ویژه را در دستور کار قرار دهند.

حمید ملانوری افزود: فرمانداران تمامی شهرستان‌ها موظف هستند تکمیل پوشش واکسیناسیون و تغییر رنگ‌بندی شهرستان خود را در اولویت اقدامات هفته پیش‌رو قرار دهند.

به گفته سه شهرستان قرمز استان شامل بیرجند، طبس و قاینات باید تا شنبه هفته آینده به وضعیت نارنجی تغییر رنگ دهند و این مهم با تلاش مسوولان، رسانه‌ها و مردم، شدنی است.

در استان البرز ۳۹ بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در مراکز درمانی استان پذیرش و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتندو  ۴۲۸ بیمار کووید ۱۹ اکنون در مراکز درمانی استان تحت مراقبت‌های پزشکی قرار دارند.

خبر دیگر اینکه دکتر پرویز قزلباش رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: سلطانیه و ایجرود در وضعیت آبی کرونایی و مابقی شهرستانهای استان نیز در وضعیت زرد قرار گرفته اند.

هم اکنون شمار مبتلایان سرپایی و بستری در استان روند نزولی دارد، اما شهروندان زنجانی باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی را تا کنترل بیماری مورد توجه قرار دهند.  روز گذشته این استان یک مورد فوتی کرونایی را ثبت کرد که بر این اساس شمار فوتی‌های کرونایی از زمان شیوع ویروس تاکنون در این استان به یک‌هزارو ۷۸۲ نفر رسیده است.

همچنین مهدی محمدی  رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه اعلام کرد :در شبانه‌روز گذشته ۹۰ نفر شامل ۲۸ بیمار مثبت بستری و ۶۲ بیمار مثبت سرپایی مبتلا به کرونا در سطح استان شناسایی شدند که نسبت به روز قبل (جمعه) ۴۵ نفر کمتر است.

هم‌اکنون ۴۱۰ بیمار کووید ۱۹ در مراکز درمانی این استان بستری هستند که نسبت به روز گذشته ۱۹ نفر کمتر شده که از این تعداد، ۱۱۶ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند و حال ۲۲ نفر آنها وخیم است.

روند واکسیناسیون در استان ها 

 تاکنون ۵۵ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۵۳۳ نفر دُز اول، ۴۲ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۴۶۸ نفر دُز دوم و ۴۲۱ هزار و ۳۹۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۹۸ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۴۰۰ دُز رسید.  در شبانه روز گذشته ۶۲۱ هزار و ۱۵۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

در همین ارتباط، عبدالرضا فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تاکید بر ضرورت افزایش بیشتر تزریق واکسن کرونا در گلستان اعلام کرد که تاکنون حدود۷۳ درصد جمعیت روستایی و ۹۱ درصد جمعیت شهری استان دُز نخست این واکسن و ‌۴۷ جمعیت روستایی و ۶۴ درصد جمعیت شهری گلستان هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کردند.

در استان بوشهر نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اعلام کرد: در زمان حاضر ۶۰ درصد واجدان شرایط این استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده و در این صورت استان بوشهر در زمینه تزریق واکسن به ایمنی کامل رسیده است.

سعید کشمیری افزود: باتوجه به تزریق روزانه ۱۲ تا ۱۵ هزار دز واکسن در استان بوشهر انتظار می‌رود تا پایان آبان ماه ۷۰ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال این استان هر ۲ نوبت واکسن خود را دریافت کنند.

واکسینه شدن ۸۴ درصد از دانش آموزان البرزی در برابر ویروس کرونا، از دیگر اخبار خوشایند این استان بود، خبری که به نقل از فرشید علیزاده معاون معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز منتشر که عنوان کرده بود که  تاکنون ۱۸۶ هزار و ۸۸۸ دانش آموز دوره اول و دوم متوسطه از مجموع ۲۲۰ هزار نفر جامعه هدف واکسن زده اند.

خبر خوب دیگر اینکه روزانه پنج هزار دُز واکسن کرونا نوبت اول، دوم و سوم در غرب اهواز تزریق می شود و به گفته دکتر مهران احمدی بلوطکی دبیر شورای سلامت اهواز با توجه به میزان مراجعه کنندگان و کنترل وضعیت بیماری، انتظار داریم افرادی که تاکنون نسبت به واکسیناسیون خود اقدام نکرده اند به مراکز تجمیعی مراجعه کرده و هر چه سریعتر واکسن خود را دریافت کنند.

تاکنون حدود ۶۳۰ هزار دُز واکسن کرونا در غرب اهواز تزریق شده است افزود: ۳۸۱ هزار دز واکسن از این تعداد در نوبت اول، ۲۴۳ هزار دز نوبت دوم و حدود چهار هزار دُز واکسن نوبت سوم و واکسن یادآور بوده است.

در همدان نیز ۴۱ درصد دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال استان همدان ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کردند و محمد مهدی مجذوبی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفته ۱۳۶ هزار و ۲۶۸ دُز واکسن کرونا به دانش آموزان تاکنون تزریق شده است که ۸۱ درصد معادل ۱۱۰ هزار و ۲۰۷ دانش آموز دُز اول را دریافت کردند و ۵۳ هزار و ۸۳۳ دانش آموز هر ۲ دُز را تزریق کردند.

همچنین مجید کاکی فرماندار مهران گفته ۶۱ درصد دانش آموزان این شهرستان طبق سند ملی واکسیناسیون تاکنون واکسن کرونا را تزریق کردند.  اطلاع رسانی و آگاهی بخشی دقیق از سوی آموزش و پرورش و راه اندازی یک مرکز مجزا برای تزریق واکسن دانش آموزی برای افرایش درصد پوشش واکسیناسیون دانش آموزان در این شهرستان در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته حسن رخ شاد مدیر گروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان، تاکنون ۸۹.۵ درصد از جمعیت هدف شامل یک میلیون و ۹۹۶ هزار و ۴۳۲ نفر دز نخست و ۷۱.۵ درصد به تعداد یک میلیون و ۵۹۴ هزار و ۱۰۱ نفر در استان گیلان دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

در آذربایجان غربی نیز ۸۷ درصد دانش آموزان واجد شرایط استان برعلیه ویروس کرونا واکسینه شدند.  دانش آموزان واکسینه شده بین ۱۲ تا ۱۸ سال سن دارند و در این راستا ۹۵ درصد از دانش آموزان استثنایی استان نیز واکسن کرونا دریافت کردند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.