سرمربی جدید باشگاه تراکتور که مدیران این باشگاه برای دو فصل با او به توافق رسیده‌اند، کارنامه درخشانی به عنوان بازیکن داشته اما در کسوت سرمربی ناکام بوده است.

از زوونیمیر سولدو سرمربی جدید تراکتور چه می‌دانیم؟

به گزارش قدس آنلاین، باشگاه تراکتور بالاخره در انتخاب سرمربی جدید تیم فوتبال‌اش به نتیجه رسید و با زوونیمیر سولدو، سرمربی کروات سابق دینامو زاگرب و کلن به توافق دو ساله رسید تا پس از حضور سولدو در ایران قرارداد این مربی امضا شود.

سولدو ۵۲ ساله هافبک باکیفیتی بوده و علاوه بر یک دهه حضور فوق‌العاده در اشتوتگارت، تجربه بازی در دو جام جهانی ۹۸ و ۲۰۰۲ را در کارنامه‌اش دارد. مقام سوم جام جهانی ۹۸، قهرمانی جام حذفی آلمان، نایب قهرمانی بوندسلیگا و نایب قهرمانی جام برندگان جام اروپا از افتخارات زوونیمیر سولدو محسوب می‌شود.

سولدو به مانند اغلب هموطنانش سابقه سرمربی‌گری دینامو زاگرب را دارد و این مربی کروات مربی‌گری را از این تیم پرافتخار آغاز کرد. او در میانه فصل ۰۸-۲۰۰۷ هدایت دینامو زاگرب را قبول کرد و قهرمانی لیگ برتر و جام حذفی کرواسی را به همراه این تیم کسب کرد تا شروع رویایی‌ای در کسوت جدید داشته باشد.

استعفای کریستوفر دام از هدایت کلن و قبول پیشنهاد فنرباغچه از سوی این مربی باعث شد که مدیران کلن برای جانشینی دام به سراغ سولدو بروند. بوندسلیگا در آن زمان با ظهور مربیان جوان و با کیفیتی مانند یورگن کلوپ و توماس توخل مسیر جدیدی را آغاز کرده بود و مدیران کلن به امید تکرار چنین مسیری برای تیم‌شان به سراغ سولدوی ۴۲ ساله رفته بودند تا این مربی جوان که سابقه درخشانی به عنوان بازیکن در بوندسلیگا داشت، کلن را به بالانشینان این رقابت‌ها برساند.

مایر، مدیر ورزشی وقت کلن برای تحقق چنین هدفی ستاره‌ای مانند پودولسکی را از بایرن به کلن آورد و در ادامه چندین خرید دیگر برای تیمش داشت. با این حال فصل اول سولدو برای کلن همانند فصل قبل با حضور دام پیش رفت و کلن فصل ۱۰-۲۰۰۹ را در رده سیزدهم به پایان رسید.

مدیران کلن برای فصل دوم امید زیادی به تیم‌شان داشتند و حتی پیش از شروع فصل ۱۱-۲۰۱۰ اعلام کردند که می‌خواهند بوندسلیگا را بالاتر از گلادباخ به پایان برسانند و حتی به رده لورکوزن هم حمله می‌کنند اما راه اشتباهی را برای رسیدن به هدفشان انتخاب کردند. مایر، مدیر ورزشی سابق دورتموند که باعث ورشکستگی دهه‌ی ۹۰ زنبورها شده بود خریدهای درستی برای کلن نداشت به طوری که در آخر فصل بدهی ۲۱ میلیون یورویی برای باشگاه به جا گذاشت.

از طرفی سولدو با وجود این که از پتانسیل تیمش مطلع بود، همیشه چهره‌ای خونسرد از خودش نشان می‌داد و به نظر می‌رسید قصد نداشته با رفتاری واقع‌بینانه رویاهای مدیران کلن را خراب کند. با این حال اوضاع در فصل دوم اصلا خوب پیش نرفت و پس از ۹ هفته و کسب ۵ امتیاز، سولدو از هدایت کلن برکنار شد.

در آن زمان از سولدو به عنوان آخرین مربی کلاسیک بوندسلیگا یاد می‌شد، کسی که به مدیریت مردانه اعتقاد داشته و بازیکنان را فقط مجبور به دویدن در داخل زمین می‌کرد. لوکاس پودولسکی، ستاره کلن و موندراگون، دروازه‌بان این تیم در آن زمان انتقاداتی نسبت به نحوه مربی‌گری و تاکتیک‌های سولدو داشتند.

البته با همه این اوصاف باید گفت که ناکامی در کارنامه همه مربیان حتی مربیان بزرگ دنیای فوتبال وجود دارد اما نکته‌ای که باید به آن اشاره شود این است که سولدو پس از اخراج از کلن، برای هفت سال هیچ تیمی، حتی تیم‌های کروات به سراغ او نرفتند و گفته می‌شود در این مدت عضو کمیته فنی فدراسیون کرواسی بوده است.

بازنشستگی خود خواسته سولدو از مربی‌گری به همین روال ادامه پیدا کرد تا این که در سال ۲۰۱۷ فلیکس ماگات، در فصل دوم حضورش در لوننگ چین، شاگرد سابقش یعنی سولدو را به عنوان دستیار به این تیم برد. زوونیمیر سولدو در این تیم یک فصل حضور داشت و با این تیم در رده ششم لیگ چین قرار گرفت.

سولدو پس از حضور در چین دوباره بیش از دو سال بیکار بود تا این که در فصل ۲۰-۲۰۱۹ فلیکس ماگات که به عنوان مدیر ورزشی آدمیرا واکر اتریش در این باشگاه فعالیت می‌کرد، سولدو را به عنوان سومین سرمربی این تیم در آن فصل انتخاب کرد. سولدو با این تیم فصل را با دو امتیاز اختلاف نسبت به تیم آخر جدول رده‌بندی بوندسلیگای اتریش به پایان رساند.

کارنامه سولدو نشان می‌دهد که موفقیت این مربی کروات به ۱۳ سال پیش برمی‌گردد و پس از حضور در کلن و اخراج از این تیم، باشگاهی به سراغ او نرفته است. حتی اندک فعالیت سولدو به عنوان مربی و سرمربی در پنج سال اخیر به واسطه فلیکس ماگات بوده است. شاید بتوان عدم مربی‌گری این مربی کروات در ۱۰ سال از ۱۴ سال را به دلیل حضور او در کمیته فنی فدراسیون فوتبال کرواسی دانست اما تراکتور به دنبال مدیر نیست، بلکه به دنبال سرمربی است و کارنامه سولدو در کسوت مربی واضح است.

با این اوصاف نباید دیدگاه خوش‌ بینانه‌ای نسبت به حضور سولدو در تراکتور داشت و احتمالا انتخاب سولدو را هم در کنار دیگر انتخاب‌های اشتباه محمدرضا زنوزی در تراکتور قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.