مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: این نهاد حیاتی برای تداوم نقش موثر و زندگی‌بخش خود در جامعه با کمبود نیروی انسانی، تجهیزات و امکانات روبه رو است.

سازمان انتقال خون با کمبود نیرو و تجهیزات روبه‌رو است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر پیمان عشقی امروز  در آیین گشایش مرحله نخست ساختمان ستادی انتقال خون خراسان رضوی در مشهد افزود: خون داروی حیاتی بیولوژیک است که فقط از انسان گرفته می شود و جایگزین مصنوعی ندارد، تمام رشته های پزشکی به تامین به موقع خون وابسته هستند و بیش از هزارو ۷۰۰ دستور فنی برای تامین خون سالم داریم و انتقال خون تنها سازمان حیاتی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

وی اظهار داشت: وقتی بر اثر بروز بحران یا حادثه، نیاز به گروه خونی پیدا می شود چشم همه خانواده ها به سازمان انتقال خون است و حتی برخی از همین مسوولان،  که دستیابی تلفنی به آنها تقریبا ناممکن است، وقتی برای خود یا خانواده آنان مشکلی پیش می آید به یاد سازمان انتقال خون افتاده و برای حل مشکل خود، پیگیر ماجرا می شوند.

وی با طرح این پرسش که آیا مسوولان نیز ما را حیاتی می بینند؟ افزود: آیا برای ساختن یک ساختمان که دیگر نهادها بیش از ۲۰ برابر آنرا ساخته اند ما باید ۱۲ سال معطل شویم، آیا می دانند سالانه بیش از ۲/۵ میلیون نفر به ما مراجعه می کنند، ۶ تا هفت میلیون فراورده خونی تولید می کنیم که ۲۵ درصد خون کشور را مبتلایان به تالاسمی مصرف می کنند، آیا بودجه لجستیک و تجهیزات ما را مد نظر دارند؟

دکتر عشقی با بیان اینکه ایران بالاترین شاخص اهدای خون داوطلبانه را در بین کشورهای منطقه دارد، گفت: ایران تنها کشور اسلامی است که در شبکه جهانی خون های نادر عضویت دارد. خونهایی که باید یک در ۱۰ هزار جستجو شود و هر کیسه اش بیش از ۱۳ میلیون تومان قیمت دارد.  این در حالی است که بودجه ما کسری از بودجه کشورهای منطقه است، امنیت خون در ایران در حد کشورهای توسعه یافته است اما از نظر نیروی انسانی و امکانات نسبت به آنها به شدت فقیر هستیم.

وی گفت: در ۳۱ استان کشور چهار هزار و  ۵۰۰ انسان عاشق در سازمان انتقال خون خدمت می کنند، اکنون هزارو ۵۰۰ ردیف استخدامی بلاتصدی داریم و ۶ تا هفت سال است که مجوز استخدام به ما داده نشده است و حتی در استانی مانند خراسان رضوی و مشهدالرضا نیز با کمبود نیرو مواجه هستیم و پروژه ای که امروز مرحله نخست آن افتتاح می شود، آرزوی دیرینه مردم خراسان و مشهد الرضا بوده است که باوجود تنگناهای اعتباری آماده بهره برداری شده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با تشکر از همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: متاسفانه برخی دانشگاههای کشور نه تنها با این سازمان همکاری نمی کنند، بلکه حاضر به پرداخت بدهکاری خود هم نیستند، در دنیا هر کیسه خون بیش از ۱۰۰ دلار قیمت دارد در حالی که در ایران با قیمت تمام شده ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان عرضه می شود که باید دولت یا مجلس برای تامین این هزینه ها و تخصیص اعتبار چاره ای بیندیشند.

دکتر عشقی یادآور شد: شان مشهد و ایران اسلامی ایجاد پالایشگاه انتقال خون است که باید روی آن سرمایه گذاری شود و امیدواریم آستان قدس رضوی به این مساله حیاتی ورود کند و در این پروژه سرمایه گذاری لازم را انجام دهد، در حال حاضر به دلیل نبود پالایشگاه خون در کشور، سالانه بیش از یک میلیون لیتر فراورده خونی به خارج از کشور صادر شده و در ازای آن داروهای حیاتی وارد می شود، که در صورت احداث پالایشگاه، این چرخه در داخل کشور به وجود می آید.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: انتقال خون استان در ارائه خدمات حیاتی به ۶۲ بیمارستان و ۶ دانشگاه علوم پزشکی شرق کشور نقش بی بدیلی دارد و پروژه امروز نیز در حوزه پدافند غیرعامل یک مرکز حیاتی است اما متاسفانه به علت نبود اعتبار لازم، ساخت آن ۱۲ سال به طول انجامید.

دکتر حمیدرضا اسلامی با بیان اینکه خراسان رضوی با تولید سالانه بیش از ۴۰۰ هزار کیسه خون، به استانهای همجوار نیز خدمت رسانی می کند، افزود: در پنج سال گذشته بیش از پنج هزار تخت به شمار تخت های بیمارستانی استان اضافه شده و این در حالی است که در انتقال خون استان ۱۰ درصد کاهش پرسنل روی داده و با همین وجود نیز کیفیت خدمات افزایش یافته است.

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه تا این مرحله را ۳۵ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: البته ساختمان افتتاحی هنوز تکمیل نیست و از وجود آسانسور و نیز پارکینگ برای پرسنل و بیماران بی بهره است و اعتبار اختصاصی به این پروژه حتی تکافوی پرداخت بدهکاری پیمانکار و تجهیز سیستم حرارتی طرح را هم نمی دهد.

مسوول روابط عمومی اداره کل انتقال خون خراسان رضوی نیز گفت: کلنگ آغاز ساخت این طرح در زمینی به مساحت ۲ هزار متر مربع و زیربنای ۱۰ هزار متر مربع در سال ۸۹ به زمین زده شد و قرار بود در مدت چهار سال ساخته و تکمیل شود، اما به دلیل عدم اختصاص اعتبارات لازم ساخت آن به مدت ۱۲ سال به طول انجامیده و اکنون مرحله یکم آن به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع آماده شده است.

در پایان این مراسم از جمعی از دست اندارکاران احداث این پروژه قدردانی شد.

استان ۶.۸ میلیون نفری خراسان رضوی دارای بیش از ۱۲ هزار و ۶۶۱ تخت بیمارستانی، پنج هزارو ۴۱۷ بیمار خاص، ۵۵۴ بیمار تالاسمی، هزارو ۱۸۸ بیمار هموفیلی و سه هزارو ۶۷۵ بیمار دیالیزی است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.