سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با تأکید بر ارتقا و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها برای خدمت به زائران در مسیرهای ورودی به شهر مشهد، گفت: ۷۰ درصد زائران از طریق جاده به این مشهد سفر می‌کنند که باید برای خدمات‌رسانی مطلوب به آنان برنامه‌ریزی کرد.

 ۷۰درصد زائران از طریق جاده به مشهد سفر می‌کنند/ ارتقای خدمت به زائران در مبادی ورودی شهر

به گزارش قدس آنلاین ، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد در دیدار با مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: در معاونت زیارت استانداری خراسان رضوی چند کارگروه و کمیته وجود دارد و یکی از آن‌ها کارگروه بقاع متبرکه است اما اخیراً فعالیت این کارگروه کم شده است که باید مجدد فعال شود.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری با اشاره به کرونا که شرایطی را تقریباً برای همه دستگاه‌ها به وجود آورد که برای مدتی دچار مشکل کرد، افزود: اکنون کرونا برای ما ناشناخته نیست و ما با استفاده از تجربه یک سال و اندی از کرونا باید در همه شرایط کرونایی برنامه‌ریزی لازم برای فعالیت‌های خود داشته باشیم.

وی بابیان اینکه ۷۰ درصد زائران از طریق جاده به این شهر سفر می‌کنند، ابراز کرد: ازاین‌رو باید از تمام ظرفیت‌های لازم در بخش جاده‌ای استفاده کنیم اکنون اگرچه نمازخانه‌های بین‌راهی، ایستگاه‌های خدمات و بقاع متبرکه در مسیر زمینی وجود دارد اما کافی نیست و در این خصوص باید یک دستگاه محور قرار گیرد و مابقی دستگاه‌ها حول این دستگاه محور، خدمات ارائه دهند.

گنابادی‌نژاد بیان کرد: باید برای زائری که قصد سفر به مشهد مقدس را دارد از ابتدا حرکت زائر، برنامه‌ریزی فرهنگی و معنوی صورت گیرد و در تمام طول مسیر از این برنامه‌ها بهره‌مند شود و دیگر نگران فراهم آوردن نیازهای خود در جاده نباشد.

وی با اشاره به بحث زائران پیاده گفت: ما در طول سال شاهد ورود زائران پیاده به مشهد مقدس هستیم اما اوج آن مربوط به دهه آخر صفر است در این خصوص نیز ما دستگاه متولی و محور این امر نداریم اگرچه جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده هستند اما کافی نیست باید دستگاهی محور و تشکل‌هایی چون جمعیت خدمت گذاران زائران پیاده حول این دستگاه قرار گیرند.

سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری با اشاره بر ضرورت برگزاری جلسات برای این منظور و ارائه راهکارهای لازم گفت: مسئله اقامت زائران نیز بسیار مهم است، اقامت‌های ارزان‌قیمت یک ظرفیت خوبی است اما باید این زائرسراها وقف شوند در غیر این صورت در آینده دچار مشکل خواهند شد و اگرچه در بحث اقامت ارزان‌قیمت ظرفیت زائرسراها، حسینیه‌ها، مدارس، ظرفیت امکانات شهرداری و در شرایط بحرانی ازجمله ورزشگاه‌ها وجود دارد اما باید در این خصوص جلساتی برگزار شود.

وی در خصوص طرحی که قبلاً برنامه‌ریزی‌شده اما به دلیل کرونا انجام نشد، بیان کرد: قبل از کرونا کار فرهنگی در هتل‌ها انجام می‌شد و کسبه در نحوه استقبال از زائر توجیه می‌شدند اما به دلیل شرایط کرونا هتل‌ها تعطیل شد و این کار متوقف شد؛ همچنین ما طرحی با عنوان «فرهنگ میزبانی» داشتیم یعنی مشهد خود را هم‌طراز میزبانی امام رضا (ع) کند آن قله و طرازی که در اربعین در حال رخ دادن است و این به‌قدری جذاب، اثرگذار و برجسته است که تمام مسئله‌های عراقی‌ها در تعاملات بین سال تحت‌الشعاع آن میزبانی اربعین قرارگرفته و تمام نارضایتی‌ها، گرانی‌ها و اجحاف‌ها برطرف می‌شود اما ما نتوانستیم در مشهد به‌هیچ‌وجه این فرهنگ میزبانی را کارکنیم.

گنابادی‌نژاد افزود: اگر قله آن دهه آخر صفر است در آن زمان هم‌دست ما خالی است و در طول سال هرکسی به مشهد به زیارت می‌آید با یک نارضایتی و تلخی به لحاظ ارتباطات و خدمات روبرو است و این مسئله مهمی است که باید به آن پرداخته شود.

وی در پایان گفت: زائری که به مشهد مقدس مشرف می‌شود، متوسط در ۲۴ ساعت دو ساعت در حرم است و مابقی در بیرون از حرم؛ لذا باید برنامه‌ریزی لازم در مدت‌زمانی که در خارج از حرم است نیز صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.