مدیر عامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، توضیحاتی درباره تاریخچه برند دوو و نحوه ورود این برند به ایران توسط گروه صنعتی انتخاب ارائه و تصریح کرد که این برند به دلیل اینکه در ایران بومی‌سازی شده است و دانش فنی و زنجیره ارزش آن در کشور ریشه پیدا کرده، نتوانسته مانند دیگر برندهای کره‌ای بازار ایران را در ایام تحریم ترک کند.

سناریو جدید مافیای واردات برای تخریب تولید ملی

به گزارش قدس آنلاین، محمد حسین فهیمی، مدیر عامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در این نشست خبری که با حضور جمعی از خبرنگاران برگزار شد، در مقدمه صحبت‌های خود اظهار کرد: گروه صنعتی انتخاب با پیشینه حدود ۴۰ سال خدمت در تولید انواع لوازم خانگی فعالیت داشته و برندهای مختلفی را در اختیار داشته است. در حال حاضر حداقل سه برند آن فعال است. در سال‌های ابتدایی گروه انتخاب برند «حایر» را داشت و در حال حاضر برندهای اسنوا، دوو الکترونیک و برند بُست را دارد.

وی ادامه داد: در طی سال‌های گذشته توسعه برندهای‌مان را دنبال کردیم و مدل و استراتژی مان همواره در حال تغییر بوده است. راوکرد اصلی مجموعه توسعه افقی و عمودی برند و عمق دادن به ساخت داخل و استفاده از ظرفیت‌های داخلی بوده است و هر سال سعی شده در جهت تکمیل این زنجیره ارزش گام برداریم.

افزایش سهم بازار انتخاب الکترونیک

فهیمی افزود: در طی سه چهار سال گذشته با توجه به تشدید تحریم‌ها و عدم ارتباط با کشورهای دیگر در زمینه تامین و تولید شرایط خاصی را تجربه کرده‌ایم. شاید تاثیرگذارترین اتفاق در اوایل سال ۹۷ رخ داد، زمانی که با تشدید تحریم‌ها، رئیس جمهور قبلی آمریکا از برجام خارج شد. اما خوشبختانه با پیش بینی‌هایی که شده بود و زیرساخت‌هایی که فراهم شده بود، فرصت خوبی برای گروه انتخاب در حوزه لوازم خانگی پیش آمد که توانست نهایت بهره‌مندی را از آن ببرد. از این رو در دو سه سال گذشته رشد خوبی در آمار و ارقام تولیدات مان داشته‌ایم و سهم مان از بازار افزایش یافته است.

مدیر عامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک درباره حضور شرکت انتخاب الکترونیک در بازار سرمایه گفت: بحث ملی کردن برندهای داخلی و عمق و گسترش شرکت‌ها از اواخر سال ۹۸ مطرح شد. در اوایل سال ۹۹ در جلسات متعدد وزارت صمت با توجه به حمایتی که حاکمیت انجام داد، بحث ورود شرکت به بازار سرمایه‌ مطرح شد. هلدینگ انتخاب الکترونیک آرمان مشتمل بر ۱۲ شرکت از قطعه‌سازی، فروش، خدمات پس از فروش و لجستیک را در بر می‌گرفت و تمام اطلاعات هلدینگ انتخاب از ابتدای سال ۲۰۲۱ در سایت کدال سازمان بورس بارگذاری شده است.

فهیمی با بیان اینکه در زمینه اشتغال‌زایی اتفاقات مثبتی در گروه صنعتی انتخاب رخ داده است تصریح کرد: امروز افتخار داریم که بالغ بر ۱۱ هزا رنفر در مجموعه انتخاب فعالیت دارند. البته با توجه به گسترش شبکه فروش در کشور حداقل ۹ هزار نفر به مجموعه ما اضافه می‌شوند و بنابراین ظرفیت مستقیم ما تا پایان سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲۰ هزار نفر خواهد شد.

دوو یک برند و آرم تجاری نیست

اما بخش دیگر این نشست خبری به سووالات خبرنگاران از مدیر عامل گروه صنعتی انتخاب الکترونیک و معاون کسب و کار گروه انتخاب الکترونیک اختصاص داشت که عمده بحث پیرامون برند «دوو» بود.

فهیمی در این بخش از نشست و در پاسخ به سووالات خبرنگاران در این ارتباط توضیح داد: شاید یک سوء برداشتی در مورد دوو به وجود آمده است. واقعیت این است که برند دوو یک برند خارجی است که در داخل تولید می‌شود. دوو یک برند و آرم تجاری که بخواهیم از آن فقط به عنوان یک لگو استفاده کنیم نیست.

همچنین عنوانی، معاون کسب وکار گروه انتخاب الکترونیک درباره تاریخچه برند دوو توضیح داد: برند دوو الکترونیک یک برند ۱۰۰ درصد کره‌ای است که در سال ۱۳۴۶ در کره شروع به فعالیت کرد. در آن زمان نسبت به دو برند کره‌ای دیگر بسیار فعال بوده و ۴۰ درصد صادرات لوازم خانگی کره به آمریکا از محصولات این برند بود. اما در دهه ۹۰ میلادی دچار تزلل شد و مشکلات مالی پیدا کرد. گروه انتخاب یک قرارداد بلند مدت برای استفاده از برند دوو را دارد. در سال ۱۳۸۷ توانستیم نمایندگی این برند را بگیریم و در سال ۱۳۸۹ گروه انتخاب در مزایده خرید دوو شرکت کرد و در رقابت با شرکت الکترو لوکس سوئد توانست برنده مزایده شود.

دوو راه میان‌بری برای صنعت لوازم خانگی ایران

عنوانی افزود: ما در سال ۱۳۸۹ رسما مالک دوو الکترونیک شدیم، اما متاسفانه کارشکنی‌هایی به واسطه‌ تحریم‌ها اتفاق افتاد و دولت کره به صورت یک طرفه قرارداد را لغو کرد و گفت شما مالک نیستید. ما این مسئله را به دادگاه بین المللی بردیم و کره‌ای‌ها محکوم شدند و در حال حاضر هم دوو یک برند فعال است. ما زمانی که ۱۳ سال پیش دوو را اوردیم، در این برند نفوذ کردیم. ما توانستیم هم دانش و هم نوع‌های صنعت لوازم خانگی جهانی را تزریق کنیم. ما خرید شرکت دوو را راه میان‌ بری برای صنعت لوازم خانگی ایران دیدیم.

وی ادامه داد: ما چون یک تولیدکننده پیشران هستیم، برای توسعه‌ خودمان دوو را اوردیم و توانستیم رابطه تکنولوژیکی با این برند برقرار کنیم و امروز عمق ساخت داخل را از طریق انتقال تکنولوژی به ۷۵ درصد رساندیم. برخی این سووال را می‌پرسند که چرا که دوو هم مانند ال جی و سامسونگ در زمان تحریم‌ها از ایران نرفت؟ پاسخ این است که دوو نمی‌توانست برود. چون نمی‌توانست ماشین آلات و تکنولوژی را ببرد، به دلیل اینکه اینجا بومی‌سازی شده بود.

قطعات وارداتی «دوو» اصلا در کشور تولید نمی‌شود

 معاون کسب و کار گروه انتخاب الکترونیک درباره واردات قطعات دوو از کشورهای دیگر به ایران توضیح داد: عمده‌ترین واردات ما مواد اولیه است که در کشور تولید نمی‌شود. ما قطعاتی را وارد می‌کنیم که اصلا در کشور تولید نمی‌شود. چرا که مثلا سرمایه‌گذاری در قطعه‌ای که ۲ تا ۳ میلیون بیشتر مصرف ندارد، عقلانی هم نیست که تولید شود. ما در ایران حدود ۲ میلیون کمپرسور مصرف سالانه‌مان است. همین طور بُردهای الکترونیکی را از ژاپن می‌خریم و ورق‌هایی که روکش پلاستیکی دارند همگی وارداتی است. چون هیچ کسی در داخل تولید نمی‌کند. ما کمپرسور را از کره می‌خریم چون نمی‌خواهیم استانداردمان را پایین بیاوریم.

عنوانی ادامه داد: ما با اوردن دوو کارمان را توسعه دادیم، ما کار تجاری انجام ندادیم. کار ما توسعه لوازم خانگی کشور بوده است. ما امروز برند دوو را اجاره کردیم و سالیانه مبلغی را پرداخت می‌کنیم.

همچنین فهیمی در همین باره توضیح داد: خیلی از شرکت‌های تولیدکننده دنیا مولتی برند هستند، ما بلاخره برای ذائقه مشتری و بازار نیازمند این هستیم که برندهای مختلفی داشته باشیم و انتخاب را در اختیار مصرف کننده بگذاریم. ما سعی کردیم که خودمان را به سمت تکنولوژی روز دوو پیش ببریم. ما با برندهای جهانی مخالفتی نداریم و با تعامل و انتقال دانش فنی از برندهای معتبر جهانی موافقیم. ما برای ال جی و سامسونگ هم فرش قرمز پهن می‌کنیم، اگر بیایند و یک کارخانه کمپرسورسازی در ایران راه‌ بیندازند. نه اینکه محصول نهایی به ما بدهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.