۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
کد خبر: 777353

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: طی سال ۹۹ و چهار ماه اول سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۱۲ میلیارد تومان برای ایجاد آمادگی کسب سهمیه و سایر موارد برای حضور در المپیک هزینه کردیم.

هزینه المپیک توکیو برای ایران چقدر شد؟

به گزارش قدس آنلاین، سیدرضا صالحی‌امیری در نشست خبری کمیته ملی المپیک در پاسخ به سوال تسنیم درخصوص اینکه چرا گزارش کاروان ایران در المپیک توکیو تاکنون ارائه نشده است، اظهار داشت: علت تاخیر یک جمله است قرار بود جلسات ستاد عالی شکل بگیرد و ارزیابی ما در کمیته با حضور همکاران‌مان در وزارت ورزش با حضور وزیر بررسی شود، سپس اعلام شود اما به دلیل کمبود وقت برگزار نشد و ما به جمع بندی رسیدیم گزارش اولیه را ارائه و گزارش نهایی را بعد از  جلسه ستاد اعلام کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به انتخاب فخری به عنوان سخنگوی ستاد بازی‌های آسیایی، وی بعد از هر نشست کادر سرپرستی گزارشی را به رسانه‌ها ارائه می‌دهد.

*المپیک را با بحران آغاز و با بحران تمام کردیم

صالحی‌امیری افزود: ما در شرایطی وارد توکیو شدیم که از بعد از جاکارتا و سه سال قبل فعالیت‌های کارشناسی را آغاز کرده بودیم. محور جاکارتا و توکیو سجادی بود. ۱۸ ماه در وضعیت قرمز کرونا بودیم و در هیچ یک از ادوار المپیک با این وضعیت رو به رو نبودیم و شرایطی سخت را برای کادر سرپرستی، ورزشکاران و مربیان ایجاد کرد. ما المپیک را با بحران آغاز و با بحران تمام کردیم. موضوع دیگر شرایط سخت اقتصادی بود. رویداد بازی‌های آسیایی جاکارتا و المپیک جوانان را با ۲ میلیون دلار و دلار ۴۲۰۰ تومانی و المپیک توکیو را با شرایط سخت، دلار ۳۰ هزار تومانی و هزینه بیشتر انجام دادیم.

*طی ۱۶ ماه ۱۱۲ میلیارد تومان برای المپیک هزینه شد

وی گفت: طی سال ۹۹ و چهار ماه اول سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۱۲ میلیارد تومان برای ایجاد آمادگی کسب سهمیه و سایر موارد برای حضور در المپیک هزینه کردیم که شامل هزینه اردو و اعزام و هزینه پاداش پای سکو و پول تو جیبی و غیره بود. ما سهراب مرادی را به دلیل مصدومیت و بهمن عسگری را به دلیل یک اشتباه و عباسعلی را به دلیل مصدومیت از دست دادیم و بعد لندن دومین نتیجه را در المپیک داشتیم. با تمام این مشکلات به بهترین شکل در المپیک حاضر شدیم. انگیزه من و همکارانم، فدراسیون‌ها و وزارت ورزش شاد کردن دل مردم بود. رسانه رکن موفقیت ورزش قهرمانی ایران بوده و خواهد بود و از آنها تشکر می‌کنم‌.

بسکتبال، والیبال و تکواندو در مسیر جهش هستند

رئیس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: توجه کنید عرصه ای که ارزیابی می کنیم المپیک است و رقابت بین فوق ستاره‌ها است. مطمئناً در هانگژو عملکرد خوبی خواهند داشت و مسیر جهش برای المپیک را فراهم می‌کنند. بسکتبال، والیبال و تکواندو در مسیر جهش هستند. هدف ما شناخت نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برای دستیابی برای سکوهای مورد نظر در هانگژو و المپیک است و نباید دستمایه تخریب فدراسیون‌ها باشد.

وی افزود: حسن یزدانی در المپیک نتیجه را در فینال واگذار کرد اما در مسابقات جهانی ثابت کرد فوق ستاره کشتی جهان است‌. این بررسی های فدراسیون‌ها برای کاهش نقاط ضعف و افزایش فرصت ها برای درخشش در هانگژو و المپیک پاریس است‌. اینها نتایج مقدماتی است و نتایج نهایی بعد از جلسه ستاد عالی بازی‌ها منتشر می‌کنیم‌.

سه سیاست برای بازی‌های آسیایی داریم‌

رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: سه سیاست برای بازی‌های آسیایی داریم‌. اولین سیاست ما در بازی‌های آسیایی پیگیری اعزام کاروان کیفی بر اساس سیاست‌های ابلاغی رهبری در دیدار با مدیران و قهرمانان المپیک و پارالمپیک است‌. بر این اساس فدراسیون‌ها و رشته‌ها به سه دسته  کسب قطعی مدال، شانس کسب مدال و عدم کسب مدال تقسیم شدند.

وی افزود: سیاست دوم توجه جدی به اعزام بانوان است. سیاست سوم استفاده از منابع و ظرفیت داخلی اعم از خرید لباس و تجهیزات و هواپیمایی است و در کنار آن توجه به مباحث فرهنگی در کاروان اعزام است‌. ارزیابی ما این است که کاروان ایران در بازی‌های آسیایی خواهد درخشید و نسبت به جاکارتا ارتقا حداقل یک پله‌ای خواهیم داشت‌.

سه و نیم میلیارد کمک به قهرمانان و پیشکسوتان داشتیم

صالحی‌امیری در خصوص اینکه ۱۵ عضو برای کمیسیون ورزشکاران انتخاب و هادی ساعی نیز شانزدهمین فرد است و چهار نفر نیز توسط رئیس انتخاب و تعداد اعضا ۲۰ نفر و زوج خواهد بود گفت: ظرف روزهای آتی ۴ نفر را معرفی می‌کنم‌. در حال مشورت با همکارانم و فدراسیون‌ها هستیم. دو خانم و دو آقا را معرفی می‌کنیم‌. معتقدیم کمیسیون با انگیزه حداکثری که در باور آنها است چهره جدیدی را به نمایش می‌گذارد.  آنها را نمایندگان رسمی خود می‌دانیم. در چهار سال گذشته حمایت جدی از پیشکسوتان و قهرمانان داشتیم. سه و نیم میلیارد کمک به قهرمانان و پیشکسوتان داشتیم. این وظیفه ذاتی کمیته ملی المپیک است که دغدغه زندگی آنها را داشته باشد.

تعهدات خود را نسبت به کشتی با پرداخت و افزایش صدردصدی بودجه انجام دادیم‌

وی در خصوص انتقاد دبیر از بودجه رشته کشتی گفت: تا امروز ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان طی نیم‌سال اول سال ۱۴۰۰ هزینه کردیم. این رقم حداکثر توان کمیته برای کمک به یک فدراسیون است و به هیچ وجه امکان کمک بیشتر نیست. ۱۶۶ میلیارد برای ۵۲ فدراسیون است. تعهدات خود را نسبت به کشتی با پرداخت و افزایش صدردصدی بودجه انجام دادیم‌. مطالبه دبیر را تایید می‌کنم و باید ساز و کار دیگر از جمله اسپانسر را دنبال کنیم. با دبیر صحبت کنید حتما عملکرد کمیته را در بحث بودجه  تائید می‌کند.

رئیس کمیته ملی المپیک افزود: بهار امسال از نوبخت دعوت کردیم و به کشتی رفتیم و تقاضای کمک ویژه به کشتی داشتیم‌. در آن جلسه سه جانبه ۳۰ میلیارد پیشنهاد کمک ما پذیرفته شد ۲۷.۵ میلیارد تخصیص داده شد. ۲۰ میلیارد از حساب وزارت ورزش و ۷.۵ از حساب ما پرداخت شد. در توان مالی کمیته کمکی فراتر از این ارقام وجود ندارد.

هیچ کسی جز مجمع حق مداخله ندارد

صالحی‌امیری درخصوص اساسنامه‌های فدراسیون‌های ورزشی گفت: در فرآیند نحوه تصویب و ابلاغ مسائل اساسنامه قرار ندارم و قضاوتی هم نمی‌کنم.

وی در پاسخ به این ‌سوال که چرا کمیته ملی المپیک به مدیریت برخی فدراسیون ورود نمی‌کند، چون برخی روسای فدراسیون‌ها سال‌ها فعالیت می‌کنند اما دستاوردی ندارند، تصریح کرد: براساس منشور المپیک تصمیم گیری در مورد مدیریت فدراسیون‌ها بر عهده مجمع خودشان است و هیچ کسی جز مجمع حق مداخله ندارد و ما فقط  ناظر بر روند انتخابات هستیم.

بودجه به تیم امید اختصاص می‌دهیم

صالحی‌امیری در پاسخ به این پرسش که هدف گذاری تیم فوتبال امید در بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ کسب مدال است یا آماده شدن برای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴، تاکید کرد: هردو است. باید از فدراسیون فوتبال و مهدوی‌کیا سرمربی تیم امید تشکر کنم. کمیته ملی المپیک مسئولیت هدایی فنی  و مدیریت تیم  را به فدراسیون واگذار می‌کند چون فدراسیون  ابزار لازم را دارد. کمیته ملی المپیک حمایت مالی و حقوقی از تیم امید انجام خواهد داد تا این دوره تیم به المپیک راه یابد.

وی افزود: بعد از بازگشت رئیس فدراسیون فوتبال، هفته آینده جلسه مشترکی با عزیزی‌خادم خواهیم داشت و در خصوص نحوه همکاری تفاهم نامه‌ای خواهیم داشت. البته قبلا تفاهم‌نامه داشتیم. بودجه به تیم امید اختصاص می‌دهیم و مباحث مربوط به تیم امید را بررسی خواهیم کرد. هر نوع سوالات فنی و برنامه‌ریزی عملی را از سرمربی و فدراسیون فوتبال بپرسید.

بورسیه‌های ورزش به زودی معرفی می‌شوند

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص فرآیند بورسیه ورزشکاران توسط کمیته بین‌المللی المپیک گفت: کمیته‌ای با حضور سجادی، فخری، فتاحیان مسئولیت کار را با پیشنهاد فدراسیون‌ها برعهده دارند. کار نود درصد پیش رفته  و افراد توسط فدراسیون‌ها معرفی شدند.

وی افزود: سهمیه اولیه ۵ نفر بود و به ۱۰ نفر افزایش دادیم. در حال رایزنی برای افزایش آنها هستیم. مراحل کارشناسی توسط همکارانم طی شده و ظرف روزهای آینده تصمیم نهایی اتخاذ و اسامی اعلام می ‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.