وضعیت مدیریت و مصرف برق در کشور چندان خوب نیست. کاهش شدت مصرف انرژی کشور، یکی از اصلی‌ترین اهداف اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ‌طور کامل مورد غفلت واقع شد،

چگونه برق خوش‌مصرف‌ها را رایگان کنیم؟

ولی در حال حاضر افراد پرمصرف به خاطر سیستم معیوب محاسبه مبلغ پرداختی، از یارانه حداکثری بهره‌مند می‌شوند. به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه انرژی، ساماندهی یارانه تخصیص ‌یافته به بخش انرژی می‌تواند برای دولت منبع درآمدی پایدار ایجاد کند و عدالت‌محور بودن یارانه را تحقق بخشد.

به باور فعالان حوزه انرژی، یکی از راه‌هایی که در کشورهای پیشرفته از آن برای مدیریت و مصرف برق استفاده می‌شود، طرح تعرفه پلکانی افزایشی پرمصرف‌ها یا همان IBT است. بر اساس این طرح، هزینه انرژی برای مردم عادی که مصرف کم دارند، رایگان خواهد بود و مصرف خانوارهای خوش‌مصرف به ‌صورت شرایط فعلی خواهد بود ولی هزینه خانوارهای پرمصرف به میزان برق تجدیدپذیر یا صادراتی محاسبه خواهد شد. در شرایط فعلی میزان یارانه مصرفی خانوار پرمصرف با اینکه حدود ۱۵درصد مشترکان است به بیش از ۶۰درصد یارانه‌های بخش خانگی برق می‌رسد.

پرمصرف‌ها بیشتر یارانه می‌گیرند

در همین رابطه صالح رحیمی، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با  قدس به مشکلات موجود در حوزه مدیریت و مصرف برق در کشور پرداخت و گفت: متأسفانه در حال حاضر هر قدر یک مشترک مصرف برق بیشتری داشته باشد، یارانه بیشتری می‌گیرد و این یارانه، عین ناعدالتی است که متأسفانه در کشور ما رواج دارد. ما قشری داریم که به‌ واسطه سبک زندگی‌شان، مصرف برق بسیار بالایی دارند که نمونه آن را مدتی پیش با انتشار قبض برق یکی از ملی‌پوشان سابق تیم ملی فوتبال دیدیم. چنین افرادی روا نیست یارانه بیشتری بگیرند و در مقابل مردم عادی یارانه بسیار کمی داشته باشند. نزدیک شدن به زمستان و عدم افزایش ظرفیت تولید گاز موجب خواهد شد در زمستان با کمبود گاز مواجه شویم و تولید برق نیز با کاهش مواجه می‌شود؛ بنابراین باید هر چه زودتر برای مدیریت مصرف برق تدبیری اندیشید و حتی‌الامکان یارانه انرژی را ساماندهی کرد. از طرفی نه‌ تنها برق، بلکه برای گاز خانگی نیز تعرفه‌گذاری پلکانی اعمال شود. این کارشناس انرژی با بیان اینکه طرح تعرفه پلکانی افزایشی برای اقتصاد کشور ما مناسب است، گفت: در شرایط فعلی استفاده از این روش در کشور، بسیار راهگشا خواهد بود؛ چراکه با توجه به تورم بالا و فشار اقتصادی، باید تسهیلاتی برای کم‌مصرف‌ها و خوش‌مصرف‌ها در نظر گرفت که مطابق این طرح، برق به صورت رایگان برای کم‌مصرف‌ها در نظر گرفته می‌شود و برای خوش‌مصرف‌ها نیز  به شکل یارانه‌ای عرضه خواهد شد و به این شکل هیچ افزایش قیمتی برای ۸۵درصد مشترکان رخ نمی‌دهد.

برداشتن فشار از روی اقشار ضعیف

وی افزود: در واقع این طرح فشار را از روی اقشار ضعیف برداشته و آن را به سمت مشترکان پرمصرف روانه می‌کند. می‌توان گفت اغلب پردرآمدها، پرمصرف هستند، بنابراین کسی که در خانه لوکس خود از وسایل برقی متعدد استفاده می‌کند، باید در پرداخت هزینه مصرف برق، از یارانه انرژی کمتری بهره‌مند شود که این طرح، به همین منوال است. از سوی دیگر به واسطه افزایش قیمت برق برای پرمصرف‌ها، درآمدی نیز برای دولت ایجاد خواهد شد که می‌تواند آن را صرف توسعه زیرساخت‌های تولید برق یا بهبود ناترازی مالی در حوزه برق کند؛ بنابراین برای چرخش چرخ تولید برق در کشور، باید اصلاحاتی در قیمت و تعرفه‌ها ایجاد شود که بهترین آن‌ها، طرح تعرفه پلکانی افزایشی پرمصرف‌هاست. رحیمی در پایان به سوءاستفاده ماینرهای غیرمجاز از یارانه پنهان انرژی اشاره کرد و گفت: برای از بین بردن توجیه اقتصادی استخراج غیرمجاز رمزارز، این اصلاح قیمتی ضرورت دارد؛ چرا که به دلیل ارزان بودن برق، استفاده بیش از اندازه مشترکان پرمصرف و استخراج‌کنندگان غیرقانونی رمزارز می‌تواند به ناترازی در حوزه برق دامن بزند. گفتنی است بر اساس آمار اعلامی مدیرعامل توانیر، مصرف یک مشترک پرمصرف به صورت میانگین برابر با ۲۰ مشترک معمولی است؛ بنابراین مصرف بسیار بالا و خارج از عرف، به همراه دریافت یارانه پنهان بالا توسط مشترکان پرمصرف، مهم‌ترین مشکل در حوزه برق است که با طرح تعرفه پلکانی افزایشی می‌توان نسبت به حل آن اقدام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.