رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ۳۰ درصد از مدارس کشور پس از انقلاب توسط خیران ساخته شده است.

کمک ۱۴۵ میلیارد تومانی خیران به تجهیز مدارس

به گزارش قدس آنلاین، سید جواد حسینی در همایش «برخوان مهربانی» که به یادبود اولین سال درگذشت خیر مدرسه‌ساز کاشمری، استاد «علی خانی» در این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: خیران تنها مدرسه و کلاس درس نمی‌سازند بلکه به‌عنوان قلب تپنده آموزش و پرورش و سلسله‌جنبان توسعه و پیشرفت هستند.

وی با تأکید بر این‌که رسیدن به توسعه و عدالت در هر کشوری، به تعلیم و تربیت آن جامعه وابسته است، گفت: ارتباط مستقیمی بین کیفیت آموزش و پرورش و کیفیت زندگی، بین توسعه آموزش و پرورش و توسعه جامعه و بین عدالت آموزشی و عدالت اجتماعی وجود دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که امروز ۳۰ هزار نیکوکار در قالب مجمع خیرین مدرسه‌ساز در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: سازمان نوسازی و توسعه مدارس در قالب برنامه «آجر به آجر» و مشارکت خُرد، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر را در نهضت مدرسه‌سازی مشارکت داده است.

وی افزود: سال گذشته خیرین بیش از سه هزار میلیارد تومان به نهضت مدرسه‌سازی کمک کردند و سرانه آموزشی کشور که در سال ۱۳۵۷ حدود ۱.۵ متر مربع بود، اکنون به ۵.۳ متر مربع رسیده است، هر چند این میزان هنوز تا رسیدن به میزان استاندارد ۸.۳ متر مربعی فاصله زیادی دارد.

حسینی اضافه کرد: برچیده شدن مدارس خشتی و گلی و بخاری‌های نفتی نیز با مشارکت همین خیران نیک‌اندیش در سال‌های اخیر اتفاق افتاده است.

وی با بیان این‌که جریان مدرسه‌سازی با همت خیران به فرهنگ جاری و ساری جامعه تبدیل شده است، گفت: سال ۱۳۸۲ هفتاد درصد مدارس کشور تخریبی بود و در حال حاضر با همت خیران و سازمان نوسازی مدارس، این میزان به ۱۹.۵ درصد رسیده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان این‌که دولت همواره در کنار خیران مدرسه‌ساز بوده است، اظهار کرد: اعتبارات عمرانی حوزه مدرسه‌سازی امسال به ۹.۳۴ درصد از کل اعتبارات عمرانی کشور رسیده که رشد قابل ملاحظه‌ای است.

وی با بیان این‌که بر اساس آمایش سرزمینی، آموزش و پرورش استثنایی به ۲۱۰ مدرسه نیاز داشت، گفت: در ۱.۵ سال گذشته و با همت خیران در قالب نهضت «آجر به آجر»، در این سازمان ۱۶۵ مدرسه جدید کلنگ‌زنی و یا احداث شده که با ساخت این تعداد مدرسه، سرانه فضای آموزشی در آموزش و پرورش استثنایی ۱.۵ متر مربع و در مناطق محروم ۲.۵ متر مربع افزایش یافته است.

حسینی با بیان این‌که در سال گذشته خیران در قالب نهضت توان‌افزایی، ۱۴۵ میلیارد تومان به تأمین تجهیزات آموزشی، ورزشی و توان‌بخشی مدارس کمک کردند، ادامه داد: در اجرای طرح هدایت در عصر کرونا نیز خیران ۳۶۱ هزار دستگاه تبلت و گوشی هوشمند برای آموزش‌های مجازی دانش‌آموزان کم‌برخوردار تهیه کرده‌اند.

انتهای پیام

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.