فرانسوا تروفو کارگردان فقید فرانسوی موضوع بررسی موسسه فیلم بریتانیا قرار گرفته است.

مروری بر آثار فرانسوا تروفو توسط موسسه فیلم بریتانیا

به گزارش قدس آنلاین، تجلیل از فرانسوا تروفو به عنوان یکی از فیلمسازان تاثیرگذار نسل خودش و منتقد فیلمی که به کارگردان بدل شد در سراسر بریتانیا از ژانویه تا فوریه ۲۰۲۲ صورت می‌گیرد.

در برنامه‌ای که در طول این ۲ ماه برگزار می‌شود چندین فیلم از فیلم‌های تروفو بار دیگر اکران می‌شوند. این مرور فرصتی ایجاد می‌کند تا ارزیابی جدیدی از کارگردانی شود که نزدیک به ۴۰ سال پس از مرگش امروز تا حدودی از مد افتاده به نظر می‌رسد و اکنون در بریتانیا شمار محدودی از آثار او هنوز مطرح هستند.

این بررسی در ۴ موضوع صورت می‌گیرد: چرخه آنتوان دوانل با نگاهی به مجموعه فیلم‌های زندگینامه‌ای که تروفو در طول زندگی حرفه‌ای‌اش با بازی آنتوان دوانل ساخته است. دوانل در دوره‌ای ۲۰ ساله در فیلم‌های تروفو در نقش وی بازی کرد. «چهار صد ضربه» محصول ۱۹۵۹، فیلم کوتاه «آنتوان و کولت» محصول ۱۹۶۲، «بوسه‌های دزدکی» محصول ۱۹۶۸، «کانون زناشویی» محصول ۱۹۷۰ و «عشق در گریز» محصول ۱۹۷۹ در این بخش نمایش داده می‌شود.

در بخش رنوار- تروفو که به بررسی تاثیر ژان رنوار بر کارهای تروفو می‌پردازد، «بچه وحشی» محصول ۱۹۷۰، «دختری زیبا مثل من» محصول ۱۹۷۲، «روز به جای شب» محصول ۱۹۷۳، «مردی که زنان را دوست داشت» محصول ۱۹۷۷ و «آخرین مترو» محصول ۱۹۸۰ به نمایش در می‌آید.

در ماه فوریه در بخش ادبیات تورفو از فیلم‌های اقتباسی تروفو یاد می‌شود و «ژول و ژیم» محصول ۱۹۶۱، «فارنهایت ۴۵۱» محصول ۱۹۶۶، «داستان آدل اچ» محصول ۱۹۷۵ و «اتاق سبز» محصول ۱۹۷۸ نمایش داده می‌شود.

موضوع نهایی در برسی تروفو بخش هیچکاک- تروفو است که به بررسی آثاری که با تاثیر هیچکاک ساخته شده پرداخته می‌شود. تروفو دستیار شماری از فیلم‌های هیچکاک بود و سبک نوار آمریکایی در موج نوی فرانسه حضوری پررنگ دارد. فیلم‌های «به پیانسیت شلیک کن» محصول ۱۹۶۰، «پوست لطیف» محصول ۱۹۶۴ و «پری دریایی می‌سی‌سی‌پی» محصول ۱۹۶۹ که بیشترین تاثیر را از هیچکاک گرفته با بازی کاترین دونو و ژان پل بلموندو که به تازگی در ۸۸ سالگی درگذشت، در این بخش نمایش داده می‌شود.

با این حال بخشی به موضوع زنان و کودکان که در آثار تروفو حضوری پررنگ دارند، اختصاص نیافته است. گربه‌ها نیز در فیلم‌های متاخرتر تروفو حضوری پررنگ داشتند.

موسسه فیلم بریتانیا آثار فرانسوا تروفو را از یکم ژانویه تا ۲۸ فوریه در شماری از سینماهای منتخب در سراسر بریتانیا بازپخش می‌کند. پس از آن در بهار این آثار به صورت بلو-ری در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرند.

تروفو زاده ۶ فوریه ۱۹۳۲ در پاریس در ۲۱ اکتبر ۱۹۸۴ درگذشت. وی فیلمساز، نظریه‌پرداز و منتقد سینمایی برجسته فرانسوی و از پیشروان جریان موج نوی فرانسه بود. اولین اثر سینمایی وی فیلم «چهارصد ضربه» از شاهکارهای سینمای دنیا و از سه فیلم بلند آغازین موج نو محسوب می‌شود. در فیلم «چهارصد ضربه» تروفو نگاهی به کودکی ناشادش دارد. در این فیلم که آنتوان در نقش تروفو بازی کرده او از مادرش می‌گوید که وی را نادیده می‌گرفت و مادر بزرگ محبوبش که وقتی هنوز بچه بود از دنیا رفت.

منبع: مهر

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.