اکنون هشت روز از وقوع ۲ زلزله وحشتناک ۶.۴ و۶.۳ ریشتری روستاهای فین بندرعباس که در روز ۲۳ آبان ماه جاری رخ داد؛ می گذرد و هر روز خبر های خوشحال کننده ای از تلاش ها برای کمک رسانی به مردم شامل نصب چادر تا آواربرداری و بتن ریزی برای ساخت خانه های زلزله زدگان به گوش می رسد.

تداوم امداد رسانی و سیل کمک ها به زلزله زدگان روستاهای فین بندرعباس

به گزارش قدس آنلاین، به طور طبیعی وقتی زلزله ای با این ابعاد آن هم در منطقه ای روستایی رخ دهد نباید انتظار خسارت کم جانی و مالی را داشت اما خدا به دل این مردم تهیدست رحم کرد که وقوع آن تنها ۲ کشته و حدود ۱۰۰ مصدوم درپی داشت و از لحاظ جانی به طور واقع به خیر گذشت؛ چرا که تجربه چنین زلزله ای در بم کرمان ۴۰ هزار کشته برجای گذاشت.

در حال حاضر روستاهای بخش فین بندرعباس شامل «رضوان»، «ذرتو»، «کوه سیاه»، «گیشان غربی و شرقی»، «آب بالا و آب پایین»، «آب شیرین بالا و آب شیرین پایین»، «مزرا بالا و پایین» و«سیاهو» بیشترین آسیب از زلزله ۲۳ آبان ماه امسال دیده اند که تلاش برای آواربرداری و بازسازی جریان دارد.
در زمان رخداد زمین لرزه های شدیدی از این دست بیشترین توجه به فعالیت های پزشکی و درمانی، امدادرسانی و اسکان حادثه دیدگان است، امری که در ساعت‌های اولیه پس از زلزله، طبیعی و مورد نیاز است اما جنبه دیگری از این حادثه، وضعیت روانشناختی کسانی است که این تجربه هیجانی منفی و شدید را پشت سرگذاشته اند.

بسیاری از خانواده ها در بندرعباس و شهرها و روستاهای زلزله زده در زمان وقوع زمین لرزه، در منزل به سر می بردند و لرزش های وحشتناک زمین لرزه را بر ارکان خانه‌های خود به تجربه زیسته اند.

در این شرایط  بسیاری از افراد به خصوص کودکان، پدیده ای را تجربه می کنند که بسیار فراتر از تجربه معمول است، هجوم هیجان های ناخوشایند ترس، وحشت و استرس آن هم در زمان بسیار کوتاه تاثیرات منفی ماندگاری بر وضعیت جسمانی و روانی افراد به جای می گذارد.

تاکید استاندار هرمزگان برهمکاری همه دستگاه ها ونهادها بویژه صنایع و همچنین برخدمات رسانی به مردم مناطق زلزله زده فین بندرعباس بوده؛ زیرا مردم این مناطق در فشار هستند وهمه صنایع باید در جریان بازسازی این مناطق پای کار باشند و کمک کنند.

مهدی دوستی در آیین اهدای یک هزار دستگاه چادر توسط شرکت فولاد هرمزگان به زلزله زدگان، اظهارداشت: در این برهه حساس که مردم در تنگنا قرار دارند، به حرمت نجابت و پاکی مردم شریف هرمزگان باید همه ظرفیت های دستگاه های اجرایی و بنگاه های اقتصادی استان به سمت مناطق زلزله زده گسیل شود.

وی تصریح کرد: بر اثر زلزله خسارات زیادی به استان هرمزگان وارد شده که موجب تخریب نزدیک به سه هزار واحد مسکونی شد و همه باید دست به دست هم دهیم و با خلوص نیت برای رفع نیازهای مردم مومن و کم توقع هرمزگان تلاش کنیم.

۲ هزارو ۲۰۸ واحد احداثی و ۸۰۰ واحد تعمیری زلزله زدگان شناسایی شده است

استاندار هرمزگان شنبه شب در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله زده روستاهای فین بندرعباس که با حضور دستگاه های اجرایی خدمات رسان برگزار شد، گفت:تا کنون دوهزار و ۲۰۸واحد احداثی و ۸۰۰ واحد تعمیری کارشناسی و اطلاعات خانوارها در سیستم ثبت شده وتمام دهیاری ها و شهرداری ها مکلف هستند در مناطق متأثر از زلزله، پروانه ساخت واحدهای آسیب دیده را بدون دریافت هیچ هزینه ای صادر کنند.

 دوستی افزود: برخی از منازل روستاهای سیاهو نیز در اثر وقوع زلزله دچار آسیب شده است که شهروندان نباید در این خصوص نگرانی داشته باشند و کار جمع آوری اطلاعات و بررسی منازل آسیب دیده تا اخرین مورد ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۹ پیمانکار در شش منطقه به صورت همزمان مشغول به کار هستند، اضافه کرد: به منظور تسهیل خدمات دهی به روستائیان و برای پیشگیری از تردد مردم به مرکز استان برای تشکیل پرونده، سرتیم های بنیاد مسکن در دهیاری های روستاهایی که به دفاتر پیشخوان دسترسی ندارند، مستقر و پرونده متقاضیان دریافت تسهیلات را تشکیل می دهند.

استاندار هرمزگان همچنین از پیوست محدوده به شهر فین و روستای رضوان خبر داد و گفت: این محدوده برای ساخت خانه هایی در نظر گرفته شده که در بافت ناکارآمد و یا در مسیر رودخانه های فصلی و مسیل ها قرار گرفته اند.

نحوه تأمین آب برخی از روستاهای زلزله زده، طرح مطالعه گسل های مناطق زلزله زده، پیش بینی راه اندازی ۳۰ چشمه سرویس بهداشتی و حمام پیش ساخته در مناطق و تأمین سوخت تانکرهای آبرسان، از دیگر موضوعات مطرح شده و مورد بررسی در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله زده هرمزگان بود.

استقرار کاروان سلامت در مناطق زلزله‌زده شمال بندرعباس

استاندار هرمزگان روز شنبه درخصوص مناطق متاثر از زلزله‌ در فین و رضوان در نشست ویدئوکنفرانسی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به ریاست رییس جمهوری گفت: از روز پنجشنبه ۲۷ آبان جاری نیز عملیات غربالگری در مناطق زلزله‌زده شمال بندرعباس آغاز شد که تاکنون مورد جدیدی از ابتلا به کرونا در این مناطق یافت نشده است اما کاروان سلامت با تمام تجهیزات پزشکی از شب گذشته در مناطق زلزله‌زده مستقر شد.

مهدی دوستی با ارائه گزارشی از اقدام‌های لازم در زمینه واکسیناسیون، غربالگری، تخصیص کیت های تشخیص سریع کرونا و استقرار کاروان سلامت با تجهیزات پزشکی در مناطق زلزله‌زده استان هرمزگان بیان داشت: تاکنون ۹۵ درصد مردم  مناطق زلزله هرمزگان دز اول واکسن کرونا و ۸۲ درصد نیز دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.
وی ادامه داد: ۴۲ هزار کیت تشخیص سریع کرونا به مناطق زلزله‌زده استان اختصاص یافت و علاوه بر آن کیت های جدید نیز امروز ۲۹ آبان ماه تحویل خواهد شد و واکسیناسیون سرخک هم در مناطق متاثر از زلزله به صورت مراجعه خانه به خانه انجام شد و ۹۶ درصد استان هرمزگان از نظر واکسیناسیون سرخک پوشش داده شده است.
استاندار هرمزگان درادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر در فصل مناسب ارائه خدمات اقتصادی در استان قرار داریم از ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا درخواست داریم که مجوز اعمال محدودیت بیشتر برای افرادی که واکسن نزده‌اند، به ما بدهند تا فرصتی برای فعالیت‌های اقتصادی به ویژه در زمینه خدمات در هرمزگان ایجاد شود.

کمک های ارسالی به زلزله زدگان هرمزگانی باید از مسیر هلال احمر باشد

استاندار هرمزگان در نشست ستاد پیشگیری و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران هرمزگان در بخشداری فین گفت: همه کمک های ارسالی به زلزله زدگان فین و سیاهو در شمال بندرعباس باید از مسیر هلال احمر باشدتا اطمینان بخشی به مردم در توزیع عادلانه امکانات، زمینه مشارکت مردم بیشتر را برای کمک رسانی به مناطق زلزله زده فراهم می کند.
دوستی بیان داشت: توزیع آب معدنی و براورده کردن نیازهای اولیه کار صنایع نیست؛ صنایع وظیفه سنگین تری دارند و باید در بازسازی مناطق زلزله زده مشارکت کنند و همه کمک های صنایع به صورت ریالی باید تجمیع و برای بازسازی و نوسازی منازل و خرید تجهیزات منزل مردم که توان مالی لازم را در شرایط کنونی ندارند استفاده شود.
وی ادامه داد: از محل کمک های صنایع باید صندوقی تشکیل و کمک ها هم عادلانه توزیع شود و روی یک روستا تمرکز نشود،زمان بر بودن فرآیند ساخت و بازسازی منازل بخشی از نگرانی ماست که باید برنامه زمان بندی داشته باشیم و عملکرد دستگاه ها به صورت ویژه پیگیری و رصد شود.
وی گفت: واحدهای مسکونی که دچار ترک خوردگی شده تا زمان ساخت واحدهای جدید تخریب نشود؛ مگر اینکه تیم مهندسی به این تشخیص برسد که واحد مسکونی استحکام لازم را ندارد و امکان تخریب و آسیب های بعدی وجود دارد.

آوار برداری در پنج روستای زلزله زده فین بندرعباس

طبق برآورد کنونی ۲ هزار و ۴۹۸ واحد آسیب دیده فین بندرعباس در زمین لرزه‌های ۲۳ آبان ماه باید آواربرداری و احداث شوند که ۸۰۲ واحد نیاز به تعمیر دارند البته احتمال تغییر و افزایش وجود دارد. از این تعداد ۹۰۰ واحد مسکونی مربوط به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده که در زلزله اخیر خسارت دیده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان در توضیح آخرین وضعیت مناطق زلزله زده در فین بندرعباس گفت: عملیات آواربرداری منازل تخریب شده ساکنان مناطق زلزله زده هرمزگان در پنج روستا شامل گیشان غربی، ذرتو بالا و پایین، رودشور و رضوان فین بندرعباس براساس برنامه زمان بندی و درخواست اهالی با استفاده از ماشین آلات بنیاد مسکن درحال انجام است.

شهریار نورزی زاده با بیان اینکه ۳۰ روستا در زمین لرزه‌های ۶ و چهار دهم و ۶ و سه دهم ریشتری هرمزگان آسیب دیده اند، ادامه داد: همزمان با آوار برداری؛ عملیات اجرایی منازل تخریب شده در زمین لرزه‌های ۲۳ آبان ماه در روستاهای متاثر از این زمین‌ لرزه از روستای گیشان غربی آغاز شده است.

وی اضافه کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تا زمان تصویب مبالغ پیشنهادی برای منازل احداثی و تعمیری توسط هیات دولت از محل کمک‌های حساب ۱۰۰ مصالح مورد نیاز را تهیه و به مناطق زلزله زده منتقل می‌کند تا عملیات اجرایی منازل مردم متوقف نشود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هرمزگان یادآورشد: سه هزار و ۲۰۰ واحد در زمین لرزه‌های ۲۳ آبان خسارت دیدند که ۲ هزار و ۴۹۸ واحد احداثی و ۷۰۲ واحد هم تعمیری هستند که پیشنهاد این بنیاد به هیات دولت و وزارت کشور اختصاص ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال وام بانکی است.

نورزی زاده ادامه داد: برای واحدهای احداثی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال وام‌های قرض الحسنه با نرخ سود چهار درصد و بقیه آن بلاعوض است، همچنین برای واحدهای تعمیری پیشنهاد ۵۰۰ میلیون ریال وام شده که ۳۰۰ میلیون  ریال آن وام قرض الحسنه چهار درصد و ۲۰۰ میلیون ریال بلاعوض است.

وی اضافه کرد: همچین با توجه به تخریب ۲۰۰ واحد دامی، پیشنهاد شده وام بانکی در اختیار صاحبان آن ها گذاشته شود تا نسبت به تعمیر یا احداث آن اقدام کنند.

کمک ۱۰۰ میلیارد ریالی فولاد هرمزگان برای بازسازی مناطق زلزله زده فین

در راستای عمل به مسوولیت های اجتماعی و همدلی با زلزله زدگان هرمزگان و طی مراسمی با حضور استاندار و دیگر مسوولان، ۱۰۰ میلیارد ریال کمک از سوی شرکت فولاد هرمزگان به بازسازی مناطق زلزله زده فین بندرعباس اختصاص یافت.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در این مراسم اظهارداشت: کمک های این شرکت شامل یک هزار دستگاه چادر امدادی ، ۲ هزار بسته بهداشتی ،پنج هزار دست غذای گرم است.

عطاالله معروفخانی خاطرنشان کرد: علاوه بر این موارد، تیم های فنی این شرکت جهت کمک به برق رسانی مناطق زلزله زده و تامین روشنایی معابر به منطقه اعزام شده و همچنین ماشین آلات سنگین شرکت برای کمک به بازسازی واحدهای مسکونی آسیب دیده اختصاص یافته است.

۵هزار تخته چادر درمناطق زلزله زده فین بندرعباس توزیع شد

طبق اعلام اداره مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان؛ تاکنون پنج هزار تخته چادر در روستاهای زلزله زده بخش فین شهرستان بندرعباس توزیع شده است، اکنون گروه‌های هلال احمر در حال بررسی منطقه و شناسایی افرادی هستند که تاکنون چادر دریافت نکرده اند.

مهرداد حسن زاده به ورود سامانه بارشی به مناطق شمالی، مرکزی و غربی استان اشاره کرد بیان داشت: توزیع پلاستیک هم در منطقه شروع شده است و تا اوایل امشب حدود ۱۰ تن پلاستیک بین زلزله زدگان توزیع می‌شود.

وی  اظهارداشت: در مناطق زلزله زده بخش فین شهرستان بندرعباس، ساخت ۲ هزار و ۴۹۸ واحد مسکونی نیاز است  و۷۰۰ واحد نیز باید تعمیر شود.

ارسال سوخت مورد نیاز به مناطق زلزله زده فین با اولویت ادامه دارد

مدیر منطقه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هرمزگان در خصوص گزارش آخرین وضعیت سوخت‌رسانی به مناطق زلزله گفت: ارسال سوخت مورد نیاز به مناطق زلزله زده استان با اولویت ادامه دارد واز روز پنجشنبه ۲۷ آبان ماه  تاکنون سوخت نفت ‌گاز پنج نانوایی رضوان، سه نانوایی فین و یک نانوایی گهره تامین شده است.

فضل الله اکبری افزود:همچنین به میزان کافی نفت سفید به تعاونی های روستایی سیاهو، فین و رضوان ارسال شده تا این تعاونی ها با نظر و تشخیص دهیاران و فرمانداران اقدام به رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله زدگان کنند، ۲ محموله ویژه درحال اعزام به گیشان غربی گهره و ذرتو است.
رییس ناحیه مرکزی همراه نفتکش برای مدیریت توزیع مناطق مورد نیاز حضور دارد و  مدیر منطقه هرمزگان به همراه معاون فنی و عملیاتی و تیمی از کارشناسان در منطقه زلزله زده حضور دارند و از نزدیک و بطور میدانی بر روند توزیع و شناسایی نیازها نظارت دارند.

تداوم روند امداد رسانی جمعیت هلال احمر به زلزله زدگان هرمزگانی

 رییس جمعیت هلال احمرکشور نیز از تداوم روند امدادرسانی به زلزله‌زدگان هرمزگانی خبرداد و گفت: تا روز گذشته ۲۹ آبانماه پنج هزار و ۸۴۹ دستگاه چادر و ۱۱۵۹ تخته موکت در میان زلزله زدگان هرمزگانی توزیع شده است و در راستای این که به روزهای سرد سال نیز نزدیک می شویم، بالغ بر سه هزار و  ۷۰۰ تخته پتو و ۵۴۴ والور نیز در اختیار شهروندان قرار گرفت.

کریم همتی، در خصوص آخرین وضعیت مناطق زلزله زده هرمزگان افزود: زمین لرزه یکشنبه هفته گذشته هرمزگان تا صبح امروز  شنبه ۲۹ آبان‌ماه، ۱۸۶ پس لرزه داشته که خوشبختانه خسارتی در پی نداشته اند اما آمادگی لازم در راستای مقابله با حوادث احتمالی وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: به دنبال وقوع زمین لرزه در استان هرمزگان، سختی هایی نیز برای شهروندان آسیب دیده بوجود آمد که در این راستا ۶۲۸ بسته غذایی ۷۲ ساعته در میان شهروندان توزیع شد.
همتی ادامه داد: ۲۰ هزار و ۸۹۱ قوطی کنسرو، ۷۶۰ کیلوگرم نایلون پوششی و ۳۱۴ عدد گالن ۲۰ لیتری از جمله اقلام دیگری است که در میان متاثرین از لزله توزیع شده است که ارزش ریالی مجموع این کمک ها بالغ بر ۲۶۰ میلیارد ریال است.
رییس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: ۲ فروند بالگرد جمعیت هلال احمر همچنان در منطقه حضور دارند تا امر امدادرسانی به مردم زلزله زده هرمزگان با سرعت بیشتری صورت گیرد و اقلام امدادی را زلزله زدگان هرمزگانی به سهولت دریافت کنند. از سوی دیگر زمینه اسکان اضطراری همچنان برای شهروندان فراهم است و حدود ۱۰۰۰ نفر شب گذشته در محل اسکان اضطراری جمعیت هلال احمر ساکن بودند.

توزیع ۷۰ مخزن آب در مناطق زلزله زده بخش فین بندرعباس

معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام خمینی(ره) هرمزگان گفت: ۷۰ مخزن آب هزار لیتری به مبلغ یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون ریال از محل اعتبارات کمیته امداد تهیه و بین نیازمندان تحت حمایت این نهاد در مناطق زلزله زده «رودشور»، «کووه» و «ذرتو» بخش فین بندرعباس توزیع شد.

احمد پایان در خصوص تامین مخازن آب به نیازمندان زلزله زده فین بندرعباس اظهارداشت: پس از بازدید مدیرکل کمیته امداد هرمزگان از مناطق آسیب دیده از زلزله و با عنایت ایشان، تعداد ۷۰ مخزن آب هزار لیتری برای نیازمندان تحت حمایت این نهاد در مناطق زلزله زده بخش فین تهیه و توزیع شد.

مدیران برای عکس و فیلم  به مناطق زلزله زده نروند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان که از همان ابتدای حادثه زلزله در منطقه حضور داشته با بیان اینکه مردم می‌گویند برخی مدیران برای عکس و فیلم به دیدن ما می آیند گفت: قرار نبود مدیران برای نمایش در بین مردم ظاهر شوند، امروز میدان کار وعمل است و باید از هر توانی برای بازسازی مردم زلزله زده استفاده کرد.

مهرداد حسن زاده  افزود: این جای تاسف دارد که برخی مدیران با وجود تاکیدی که به آن ها برای حل مشکل مردم می‌شود، کاری انجام نمی‌دهند که نتیجه آن ایجاد نارضایتی و عصبانیت مردم است لذا با توجه به مشکلات باقی مانده، مدیران موضوع را جدی بگیرند و پیگیر حل مساله باشند.

وی ادامه داد: مردم شرایط روحی خوبی ندارند که برخی برای دیدن آن ها دست خالی بروند چرا که مردم مظلوم در چادر و فقر زندگی می‌کنند و این مردم آسیب دیده اکنون نیاز به حمایت دارند که اگر کار برای آن ها انجام نشود روحیه شان را از دست می‌دهند.

زمین لرزه ۶.۴ و ۶.۳ ریشتری حدود ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ بخش فین هرمزگان را به لرزه درآورد، این لرزه پس لرزه‌های متعددی به دنبال داشت. شدت این زمین لرزه به حدی بود که در سایر استان‌های همجوار از جمله فارس و کرمان نیز احساس شد.برخی منازل بخش فین بر اثر این زمین لرزه بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

زمین لرزه ای که در نزدیکی زمین و در عمق ۱۵ کیلومتری ثبت شد، قدرت این ۲ زمین لرزه آنقدر بالا بود که علاوه بر استان های همجوار هرمزگان در برخی از کشورهای همسایه از جمله امارات و عربستان نیز احساس شد و تاکنون بیش از ۹۰ مصدوم و ۲ فوتی داشته است.

سفر محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری که با دستور آیت الله سید ابراهیم رییسی در سریع ترین زمان ممکن در محل وقوع زلزله در هرمزگان حضور یافت و از نزدیک مسائل و مشکلات ناشی از این حادثه را بررسی کرد، عصر دوشنبه هفته گذشت با تصویب مصوبات مهم برای زلزله زدگان این استان پایان یافت.

احداث، بازسازی و تعمیر منازل آسیب دیده، جبران خسارت دامداران آسیب دیده از زلزله، راه‌اندازی بنگاه های کوچک به منظور تامین اشتغال مردم با کمک بنیاد برکت، احداث سوله بحران، راه‌اندازی پایگاه های امداد روستایی، تعمیر مدارس آسیب دیده ، کمک به توسعه امکانات درمانی و افزایش تخت های بیمارستانی، از جمله مصوبات مهم سفر محمد مخبر به هرمزگان بود.

مخبر به همراه وزرای نیرو و بهداشت، رییس سازمان مدیریت بحران کشور و دیگر مسوولان ارشد کشوری در ابتدا پس از ورود به بندرعباس به اتفاق مهدی دوستی استاندار هرمزگان و هیات همراه عازم منطقه زلزله زده بخش فین شد و از شب گذشته تا سحرگاه امروز (دوشنبه) از مناطق زلزله زده روستاهای بخش فین و بندرعباس بازدید و به صورت میدانی وضعیت را بررسی کردند.

وی از آخرین وضعیت راه‌های شمال بندرعباس و مناطق زلزله زده فین و مصدومان زلزله در بیمارستانهای  این شهربه صورت میدانی بازدید کرد و از تلاش نیروهای امدادی و خدماتی برای خدمت رسانی به مردم قدردانی کرد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.