امام‌جمعه کاشمر گفت: کارخانه روغن این شهر یکی از کارخانه‌هایی است که با سرمایه ملت ایران احداث شده اما سال‌هاست مورد بی‌مهری قرار گرفته است. حتی بانک عامل با وجود تعطیلی کارخانه جریمه دیرکرد نیز گرفته است.

برخی بانک‌ها بدون حساب و کتاب از کارخانه‌ها سود می‌گیرند/کارخانه روغن کاشمر مورد بی مهری قرار گرفته است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام جواد طاهری در بازدید و بررسی مشکلات تنها کارخانه روغن منطقه ترشیز افزود: تنها کارخانه روغن کاشمر سال‌هاست مورد بی‌مهری قرار گرفته و این موجب شده در رکود به سر ببرد.

وی تصریح کرد: به رغم اینکه کارخانه روغن یکی از کارخانه‌هایی است که با سرمایه ملت ایران احداث شده اما سال‌هاست مورد بی‌مهری قرار گرفته است. حتی بانک عامل با وجود تعطیلی کارخانه جریمه دیرکرد نیز گرفته است.

طاهری با بیان اینکه با اعمال مدیریت جهادی و میدانی این سرمایه و کارخانه قابل فعال شدن است، اظهار کرد: دشمن از تعطیلی این کارخانه‌ها و بیکاری جوانان خوشحال می‌شود و این مصیبتی برای همه است.

امام‌ جمعه کاشمر با تأکید بر اینکه باید به سمت تولید حرکت کرد و جوانان را از بحران بیکاری نجات داد، تصریح کرد: کارخانه روغنی که بیش از یک دهه در رکود به سر می‌برد، زمانی بیش از ۵۰۰ کارگر داشت اما اکنون این تعداد به ۵۰ کارگر تقلیل یافته است. بدون شک در صورت حمایت‌ از این مجموعه می‌توان این کارخانه را فعال نمود.

وی افزود: برخی از مشکلات کارخانه به دلیل مسائل مدیریتی و بخشی ناشی از سودهای کلانی است که بانک علی‌رغم تعطیلی کارخانه گرفته است.

طاهری با انتقاد از اینکه اگر چه کارخانه سال‌هاست تولیدی نداشته اما بانک عامل حتی جریمه دیرکرد از آن گرفته است، گفت: بانک‌ها باید تابع شرع اسلام باشند نه اینکه مانند کشورهای اروپایی عمل کنند. شاید اگر کارخانه تعطیل شود، بانک پولی را به دست آورد اما در طولانی مدت خود بانک‌ها هم فشل می‌شوند. اگر سیستم اقتصادی غرب رو به افول است چون مبتنی بر رباخواری و دریافت جریمه‌هایی هستند که حساب و کتاب شرعی و عقلی ندارد.

امام جمعه کاشمر عنوان کرد: مدیران کارخانه برای اینکه کارخانه‌شان روی ریل بیافتد، نیازمند حمایت اولیه هستند. هر جوانی که در این کارخانه مشغول به کار شود، یعنی یک نسل حفظ می‌شود.

وی تصریح کرد: اگرچه در زمینه روغن جزو کشورهای وارد کننده هستیم اما از سویی این کارخانه که حدود ۱۰ درصد روغن کشور را تأمین می‌کرده، در تعطیلی به سر می‌برد. اگر مسئولان قصد خدمت دارند، تنها به بازدیدها اکتفا نکنند و در عمل به میدان بیایند و در رفع مشکلات تلاش نمایند.

طاهری گفت: در هر کجایی که حضور پیدا می‌کنیم، خانواده‌ها از بیکاری جوانانشان می‌نالند. وقتی جوانی بیکار باشد، برای خانواده و جامعه آرامشی نمی‌تواند به ارمغان بیاورد.

در این جلسه مدیرعامل کارخانه روغن فرآیند کاشمر گفت: در صـورت رفـع مشکلات و بازگشت مجدد بزرگترین کارخانه روغن شرق کشور به چرخه تولید زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر از جوانان مهیا خواهد شد.

محمدرضا شریعت جعفری افزود: اگر مشکلات کارخانه بر اساس مصوبات بانک مرکزی برطرف و سهمیه روغن بیشتری اختصاص یابد، شاهد ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بیشتری در منطقه خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در این مجموعه ۵۰ کارگر بیمه‌ شده و ۱۵ نفر به‌ صورت روزمزد در کارخانه مشغول به کار هستند، اظهار کرد: ظرفیت اشتغال این کارخانه بیش از ۵۰۰ نفر است که اگر مدیران بانک عامل بر اساس مصوبات بانک مرکزی عمل کرده و بهره‌های مرکب لحاظ شده در بدهی این شرکت و ۶ درصد جرائم مرتبط با آن را حذف کنند، بیشتر مشکلات این کارخانه برطرف می‌شود.

شریعت جعفری بیان کرد: از قضات دادگاه تقاضا می‌کنیم برای تعیین تکلیف بدهی‌های کارخانه برابر مدارک ارائه‌ شده کارشناس رسمی بانکی را تعیین نمایند. اگر قوانین بانک مرکزی لحاظ شود، مشخص خواهد شد که بانک عامل در سال ۹۷ مطالبات خود را برخلاف مصوبات بانک مرکزی، حدود ۹۸ میلیارد تومان اعلام کرده در حالی که فقط ۶۰ میلیارد تومان بدهکار بوده و اقدامات بانک بر اساس مطالبات غیرواقعی بوده است که همین موضوع موجب بروز خساراتی به شرکت شده و هم ‌اکنون نیز بانک عامل با اقدامات و دعاوی متعددی که به‌ طور موازی مطرح می‌نماید، مانـع فعـالیت شرکت شده و مانند گذشته مدعی مبالغی است که هیچ انطباقی با مقررات بانک مرکزی و مطالبات واقعی بانک ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد، قوه قضائیه همچون گذشته با درایت و صبر و دقت نظر در مصوبات بانک مرکزی و قوانین موجود و با عنایت به سیاست‌های نظام نسبت به مشکلات این کارخانه وارد شده و فرصتی به مدیران این کارخانه داده شود تا مجدد چرخه اقتصاد و تولید منطقه به حرکت درآید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.