مدیر یک شرکت دانش بنیان داروسازی در خراسان رضوی گفت: اگرچه در سال ۹۸ از محل صندوق توسعه ملی که مخصوص شرکت‌های دانش ‌بنیان است از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری به برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدیم اما مدت دو سال است که در کش‌وقوس دریافت تسهیلات و بروکراسی اداری معطل هستیم.

معطلی دو ساله برای دریافت تسهیلات / تولید کنندگان درسال حمایت از تولید انتظار پشتیبانی بیشتری داشتند

به گزارش قدس آنلاین، عبدالرحیم مطهری گفت: با حمایت‌های دولت و با راه‌اندازی طرح توسعه، توانایی تولید بیش از ۳۰۰ قلم دارو را خواهیم داشت که تولید این رقم دارو در کشور برای یک شرکت ایرانی بی‌سابقه خواهد بود.

وی بیان داشت: صادرات ما به کشورهای تاجیکستان، افغانستان، عراق، آذربایجان و گرجستان بوده و محصولاتی از جمله انواع قرص، سرم، پمادها، و انواع محلول‌ها و پودرهای خوراکی برای طیور و همچنین داروهای سوسپانسیونی است.

مطهری در ادامه افزود: در سال ۹۸ برای دریافت تسهیلات ۷۲۰ میلیارد ریالی طرح توسعه بازسازی و نوسازی تجهیزات و تأسیسات شرکت دانش ‌بنیان داروسازی نصر فریمان از محل صندوق توسعه ملی که مخصوص شرکت‌های دانش ‌بنیان است از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری به بانک صادرات معرفی شدیم اما مدت دو سال است که در کش‌وقوس دریافت تسهیلات و بروکراسی اداری هستیم.

وی با بیان این‌ که با وجود تأکیدات فراوان مسئولان استانی بر تسریع در پرداخت تسهیلات، بانک صادرات ایران درخواست وثیقه ملکی و ۲۰درصد سپرده نقدی کرده است، گفت:بانک صادرات با وجود سپردن وثیقه ملکی بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و مشکلات کارآفرینان پافشاری زیادی برای دریافت سپرده نقدی سنگین دارد که دور از انصاف است چرا که با این شرایط عملاً باید از خیر دریافت تسهیلات بگذریم.

مطهری با اشاره به این‌ که تسهیلات بانکی یکی از راه‌های تأمین منابع مالی واحدهای صنعتی و تولیدی به ‌خصوص در شرایط تحریم است، گفت: در این شرایط تولیدکننده‌ای که به‌ زحمت مواد اولیه خود را تهیه می‌کند و با وجود فشارهای اقتصادی چرخ‌های صنعت را می‌چرخاند توقع همکاری و همراهی دستگاه‌های مختلف را دارد و همکاری بانک‌ها با تولیدکنندگان نیز اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند چرا که تورم، افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی، قدرت مالی شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی را تضعیف می‌کند که در این میان پرداخت تسهیلات و تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی که از وظایف ذاتی بانک‌هاست باید با سرعت و دقت انجام شود.

وی با اشاره به این‌ که امسال توسط رهبر انقلاب سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی نام‌ گذاری شده است، گفت: امیدوارم امسال چوب لای چرخ تولید گذاشته نشود، متأسفانه بانک‌ها آن طور که شایسته است به تولید داخل بها نمی دهند و به ‌جای حمایت از تولید و تولید کننده و مانع زدایی با اشکال تراشی و بهانه‌های واهی مانع ایجاد می‌کنند.

مطهری خاطرنشان کرد: از دستگاه‌های مرتبط خواهشمندیم از شرکتی که هم اکنون ۳۰۰ نفر نیرو دارد و آنان را ثابت نگه داشته و مشکل مالی در خصوص نیروهایش ندارد و حتی ارزآوری قابل توجهی برای کشور داشته است اگر حداقل حمایت نمی‌کنند به عناوین مختلف بانک برایش مشکلات ایجاد نکند.

وی گفت: در شرایطی که در شرکت به دنبال تامین مواد اولیه و حقوق نیروها هستیم و از طرفی طرح توسعه شرکت را نیز از محل سرمایه درگردش شرکت تا حد قابل قبولی پیش برده ایم اما کارشناسان بانک به دنبال سپرده‌های سنگین نقدی و وثیقه ملکی خارج از طرح هستند که البته ما در این شرایط سخت اقتصادی با مشقت فراوان وثیقه ملکی را به بانک ارائه کردیم و حتی مراحل ترهین را حدود ۱۴ ماه پیش با هزینه نزدیک به ۵ میلیارد ریال انجام دادیم ولی گویا بانک به بهانه های مختلف علاقه ای به پرداخت تسهیلات به  طرح های ایجادی ندارد.

مطهری با بیان این که درخواست تسهیلات در سال ۹۸ مطابق با ارزیابی و شرایط اقتصادی آن زمان نرخ دلار بوده است، افزود: با گذشت دو سال و از طرفی تورم بالای کشور و افزایش نرخ دلار هم اکنون حتی پرداخت تسهیلات مصوب، کارایی لازم را مطابق برآوردهای جدید ندارد، لذا تقاضای تسریع در پرداخت تسهیلات و کارشناسی مجدد طرح را دارم.

وی گفت: اولین درخواستی که از دستگاه‌های مرتبط و مدیران بالادستی کشور دارم این است که شرایطی را ایجاد کنند تا با تولید کنندگان و صنعتگران مدارا شود و شرایط سختی راکه در حوزه اقتصادی کشور موجود است درک و سخت گیری‌ها را کم کنند.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان،ما طرح توسعه شرکت را با قدرت هرچه تمامتر و با هدف کمک به اقتصاد کشور کلید زدیم و این درخواست را داریم تا مشکلات کمتری را در سر راه تولید با شرایط خاص تحریم‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.