۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 778311

نتایج غیررسمی انتخابات محلی ونزوئلا از پیروزی احزاب نزدیک به دولت حکایت دارد. فرایند انتخابات فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها با مشارکت‌ بیش از 8 میلیونی واجدان شرایط (42درصد کل واجدان) در بیش از ۱۴ هزار مرکز رأی‌گیری برگزار شد. جبهه انقلابی در ۲۰ ایالت از 24 ایالت کشور و نیز در پایتخت پیروز شد که بردی بزرگ برای نیکلاس مادورو محسوب می‌شود. رئیس جمهور ونزوئلا در پی این اتفاق با بیان اینکه نمایندگان اپوزیسیون، کم‌کم نتایج و پیروزی چاویسم را به رسمیت شناختند تأکید کرد پس از برگزاری این انتخابات که در امنیت کامل سپری شد، دوران جدیدی آغاز خواهد شد. رویداد اخیر اما از سه بعد دارای اهمیت بسیاری است. دلیل نخست، به نمایش قدرت مادورو در مقابل دیدگان نمایندگان غربی بازمی‌گردد. پیروزی جریان نزدیک به دولت در انتخابات محلی ونزوئلا در حالی بود که ناظرانی از اتحادیه اروپا هم در جمع ناظران بین‌المللی حضور داشتند.

اهمیت این موضوع هنگامی بیشتر می‌شود که بدانیم حدود ۱۵ سال از آخرین حضور ناظران اروپایی در ونزوئلا برای نظارت بر انتخابات این کشور نفت‌خیز آمریکای لاتین می‌گذرد. از سویی این پیروزی برای مادورو در شرایطی رقم خورد که بخشی از جامعه بین‌الملل انتخاب دوباره او به مقام ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۸ را به رسمیت نشناخته است. یعنی تلویزیون دولتی ونزوئلا در حالی از «پیروزی تاریخی انقلاب و وفاداران چاوز» خبر داده که خوان گوایدو از سوی دست‌کم ۵۰ کشور دنیا به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا شناخته می‌شود. اما این برد بزرگ آن هم در حضور ناظران اروپایی علاوه بر اینکه اعتبار داخلی مادورو و مشروعیت بین‌المللی وی را به رخ جهانیان کشید، اعلامی بر فروپاشی رسمی جریان اپوزیسون نیز بود.  دلیل دیگر اهمیت به حضور مخالفان در این رقابت بازمی‌گردد. مخالفان دولت چپ‌گرای مادورو که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ و پارلمانی ۲۰۲۰ را تحریم کرده بودند در نهایت در انتخابات نوامبر ۲۰۲۱ شرکت کردند. این اتفاق البته آزمونی برای نیروهای مختلف سیاسی بود که می‌خواهند برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ خیز بردارند. در این میان نیروهای اپوزیسیون به خاطر حضور ناظران بین‌المللی از اتحادیه اروپا تا حدی جسورتر شده بودند، با این حال نتیجه انتخابات میزان وزن و اثرگذاری داخلی مخالفان به رهبری خوان گوایدو را به نمایش گذاشت. گوایدو، روز دوشنبه در نخستین واکنش به این تحول گفت: اپوزیسیون پس از شکست سنگینی که در انتخابات منطقه‌ای متحمل شد باید راهبرد خود را بازسازی کند.

نکته سوم منبعث شده از انتخابات ونزوئلا، واقعیت کاهش اثرگذاری سیاست خارجی ایالات متحده است. همین دو روز پیش بود که فرانسیس فوکویاما نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی با انتشار یادداشتی در وبگاه «جهانِ پیش‌رو» به پایان هژمونی جهانی ایالات متحده اذعان کرد. ونزوئلا به عنوان کشوری در حیاط خلوت آمریکا با ذخایر نفتی گسترده که همواره مورد طمع یانکی‌ها قرار داشته این روزها شاهد رویدادی بود که به بهترین شکل پایان عصر آمریکایی را ترسیم کرد؛ عصری که دیگر آمریکا نه تنها یکه ابرقدرت جهانی نیست بلکه از پیشبرد اهدافش حتی در مناطق نزدیک حوزه جغرافیایی به خود هم ناتوان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.