عضو کمیساریای عالی انتخابات عراق در سخنانی از احتمال اعلام نتایج نهایی انتخابات این کشور طی هفته آتی خبر داد.

احتمال پایان بازشماری آرای انتخابات عراق تا فردا

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از المعلومه، عماد جمیل محسن، عضو کمیساریای عالی انتخابات عراق امروز (چهارشنبه) اعلام کرد: کمیساریای انتخابات سه شنبه بازشماری دستی آرای ۳۸۹ حوزه رأی گیری در استان ذی قار را با حضور نمایندگان نمایندگان معترضان و ناظران بین‌المللی و رسانه‌ای به اتمام رساند.

وی افزود: نتایج شمارش دستی آرای حوزه‌های مذکور تقدیم شورای کمیساریا می‌شود تا پس از اتخاذ تصمیمات لازم به کمیسیون قضایی انتخابات ارائه شود.

عماد جمیل ابراز امیدواری کرد که طی پنجشنبه بازشماری دستی آرای ۴۸۱ حوزه باقی مانده شامل ۲۱۷ حوزه در نینوا، ۴۹ حوزه در المثنی، ۳۱ حوزه در نجف و ۱۸۴ حوزه در بغداد تکمیل شود.

وی در ادامه احتمال داد که نتایج نهایی انتخابات عراق طی هفته آتی و پس از تصمیم‌گیری دستگاه قضا درباره تمامی شکایات اعلام شود.

این مقام عراقی یکشنبه نیز به خبرگزاری دولتی عراق «واع» گفته بود که شکایات ارائه شده درباره نتایج اولیه انتخابات، تأثیر زیادی روی نتایج داشته است؛ چراکه صندوق‌های رأی که توسط  شورای عالی قضایی ابطال شده، تعدادی از کرسی‌های برخی از احزاب سیاسی را تغییر داده است.

پیشتر، احزاب سیاسی عراق از قوه قضائیه خواستار رسیدگی به تمامی اعتراضات به نتایج انتخابات پارلمانی شده بودند.

بسیاری از این احزاب از جمله گروه‌های شیعی عراق تأکید کردند که در انتخابات پارلمانی زود هنگام ۱۸ مهر، تقلب گسترده‌ای صورت گرفته است.

معترضان به نتایج انتخابات پارلمانی، می‌گویند که کمیسیون انتخابات عراق که باید طبق قانون بیطرف باشد، در فرایند شمارش و نتایج اولیه انتخابات بیطرفانه عمل نکردند.

گروه‌های شیعی عراق در چندین جلسه با ارائه مستندها و مدارک بر بروز تقلب و دستکاری در آرا تأکید کردند.

گروه‌های سیاسی شیعی عراق انتخابات پارلمانی عراق و نتایج آن را رد کردند و از قوه قضائیه خواستند اولا تمامی اعتراضات را بررسی کند، دوما اتلاف عامدانه صدها هزار آرای رای‌دهندگان را متوقف کند و در نهایت بازشماری دستی همه آرا را بر اساس معیارهای واقعی انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.