براساس آخرین آمار از سازمان خصوصی‌سازی از مجموع ۸۸ هزار میلیارد ریال مبلغ تأمین شده سود ناشران مبلغ ۸.۶ هزار میلیارد ریال تأمین و پرداخت نشده است.

 جزئیات سود سال ۹۸ سهام عدالت/ ۱۰درصد سود پرداخت نشد

به گزارش قدس آنلاین، در آخرین روز آبان امسال، حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در توئیتی اعلام کرد: از سود کسب شده شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت در سال ۹۸ به میزان ۹۰ درصد سود کسب شده به حساب سهامداران عدالت واریز شد و متأسفانه ۱۰ درصد از سود سهام عدالت مردم به حساب‌شان واریز نشد.

سازمان بورس و اوراق بهادار در روز ۳ آذرماه اعلام کرد: از سود کسب شده شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت در سال ۹۸ به میزان ۹۴ درصد به حساب سهامداران عدالت واریز شد و نیز به میزان ۴ درصد از سود کسب شده در قالب سهام شرکت گل‌گهر سیرجان به سهامداران عدالت اختصاص یافته و فقط ۲ درصد از میزان سود کلی مربوط به شرکت مخابرات ایران پرداخت نشده است. 

وزارت امور اقتصادی و دارایی  بر اساس اطلاعات سازمان خصوصی سازی عنوان کرد: کل سود محاسبه شده تجمیعی برای عملکرد سال ۱۳۹۸ شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت به میزان ۹۶ هزار و ۶۷۴ میلیارد ریال بوده است که از این میزان مبلغ تأمین وجه شده توسط ناشران یا همان شرکت‌های سرمایه‌پذیر به میزان ۸۸ هزار میلیارد ریال بوده است و مبلغ تأمین نشده به میزان ۸ هزار و ۶۶۱ میلیارد ریال بوده است.

طبق این گزارش به استناد اعلام ناشران بورسی مبنی بر عدم واریز مبالغ و همچنین افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران در مجموع مبلغ ۸ هزار و ۶۶۱ هزار و ۳۰۱ میلیارد و ۸۸۴ میلیون و ۸۷۲ ریال از کل مبلغ سود نقدی سهامداران عدالت تأمین نشده است.

در رابطه با عدم واریز نقدی سود سهام عدالت چندین شرکت همچنین تمام یا قسمتی از سود نقدی را به شرکت سپرده‌گذاری پرداخت نکرده‌اند که از این میان شرکت مخابرات ایران هیچ مقدار از سود نقدی را پرداخت نکرده است.

شرکت مخابرات ایران باید مبلغ ۲ هزار و ۹۹۲ میلیارد تومان سود برای سهامداران عدالت واریز می‌کرد که این مقدار را واریز نکرده است.

همچنین شرکت گل‌گهر سیرجان مبلغ ۴ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان سود برای سهامداران عدالت باید واریز می‌کرد، اما به جای آن پرداخت از طریق افزایش سرمایه انجام داده است.

شرکت پتروشیمی جم ۶۲۲ میلیارد تومان سود واریز نشده دارد که به جای آن پرداخت از طریق افزایش سرمایه انجام داده است. 

شرکت ملی مس ایران ۶۸ میلیارد تومان سود واریز نشده دارد که از طریق افزایش سرمایه به نوعی پرداخت کرده است.

شرکت سیمان داراب ۵۰ میلیارد تومان سود واریز نشده دارد که پرداخت به شرکت‌های استانی انجام شده است.

شرکت حمل و نقل پتروشیمی ۴۰ میلیارد تومان سود واریز نشده که به جای آن پرداخت شرکت‌های استانی داشته است.

شرکت فولاد آلیاژی ایران ۱۵ میلیارد تومان و بانک ملت هم ۱۵ میلیارد تومان سود واریز نشده سهام عدالت دارند که هر دو شرکت اعلام کرده‌اند در قالب پرداخت شرکت‌های استانی جبران کرده‌اند.

همچنین در مسئله فروش سهام عدالت تاکنون تعداد ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار و ۹۷۴ نفر تاکنون موفق به فروش بخشی از سهام عدالت خود شده‌اند.

سازمان خصوصی  مبنی بر میزان سود نقدی هر سهامدار عدالت نیز اعلام کرد: سهامداران عدالت که روش مدیریت غیر مستقیم با ارزش اولیه ۵۳۲ هزار تومانی را انتخاب کرده‌اند تعداد ۱۲۵ هزار و ۵۱۴ سهم، سهم هزار ریالی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در اختیار گرفته‌اند که در سال مالی ۱۳۹۸ به هر سهم هزار و ۵۶۷ ریال سود نقدی تعلق گرفت. بنابراین سود نقدی سال مالی هر سهامدار عدالت با ارزش اولیه ۵۳۲ هزار تومانی مبلغ یک میلیون و ۹۶۷ هزار و ۶۰۱ ریال بوده است که بیش از ۹۰ درصد این مبلغ طی دو مرحله به حساب دارندگان سهام عدالت واریز شد.

همچنین سود نقدی سهامدارانی که روش مدیریت مستقیم انتخاب کرده‌اند با تجمیع سود نقدی ۳۶ شرکت بورسی داخل سبد سهام عدالت حاصل می‌شود که مجموع سود نقدی سهامداران عدالت در روش مستقیم نیز به میزان یک میلیون و ۹۶۷ هزار و ۶۰۱ ریال بوده است که سهامداران عدالت در روش مستقیم نیز بیش از ۹۰ درصد مبلغ سود نقدی خود را دریافت کرده‌اند.

در مورد سود نقدی سال مالی ۹۹ با توجه به برگزاری مجامع شرکت‌های داخل سبد سهام عدالت سود سهامداران عدالت به تدریج از این شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت و در ماه‌های آینده به حساب سهامداران عدالت واریز خواهد شد.

براساس آخرین آمار سازمان خصوصی‌سازی در سوم مهرماه سال جاری تعداد دارندگان سهام عدالت به میزان ۴۹ میلیون و ۱۴۸ هزار و ۷۷۵ نفر هستند. آنهایی که در قید حیات هستند ۴۵ میلیون ۸۷۰ هزار و ۱۲۰ نفر و متوفیان ۳ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۶۵۵ نفر بوده‌اند. از افراد زنده دارنده سهام عدالت ۲۷ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۵۴۴ نفر در روش مدیریت غیر مستقیم یعنی از طریق شرکت‌های استانی باقی مانده‌اند و تعداد ۱۸ میلیون و ۷۰۳ هزار و ۵۷۶ نفر روش مدیریت مستقیم یعنی مدیریت توسط خودشان را انتخاب کرده‌اند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.