قرار است از این ماه با صدور قبوض جدید و جریمه چهار برابری مشترکان پرمصرفِ پردرآمد، ترمز مصرف گاز در کشور کشیده شود، در این صورت ۲۵درصد از طبقات برخوردار که ۵۰ درصد گاز تولیدی ایران را مسرفانه مصرف می‌کنند باید بخشی از قیمت تمام‌شده این انرژی را از جیب خودشان بپردازند.

از پاداش به صرفه‌جوها تا جهش نرخ پرمصرف‌ها

همه ساله با رشد تقاضای گاز در بخش‌های مختلف روبه‌رو هستیم که به گفته کارشناسان به دلیل رشد اقتصادی نبوده بلکه ناشی از مصرف بی‌رویه است. در روزهای اخیر نیز طبق روال سال‌های گذشته؛ مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده به بیش از ۵۱۷ میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۲ درصد افزایش داشته است.

تأمین گاز بخش خانگی با محدودیت صنایع

تجربه نشان داده است با وجود آنکه تلاش برای نهادینه کردن فرهنگ مصرف و استفاده بهینه از انرژی در بلندمدت، نتایج ارزشمندی دارد ولی به‌کارگیری ابزارهای اقتصادی برای بالا بردن بهره‌وری در کوتاه‌مدت، آثار بهتری بر جای می‌گذارد. در این راستا با تقویت احتمال پیشی گرفتن مصرف از تولید، دولت در اقدامی پیشگیرانه دست به اصلاح تعرفه‌های گاز برای مشترکان پرمصرف یا مسرف زده است.

آن طور که اوجی وزیر نفت گفته دولت با محدود کردن گاز صنایع سیمانی و ارائه سوخت مایع به صنایع، سوخت مصرفی برای بخش خانگی تأمین کرده است و مشترکانی که دست به اصلاح مصرف گاز نزنند بهای این کار را در قبض دی‌ماه خویش مشاهده می‌کنند و نباید از دولت گله‌مند باشند.

تعرفه گاز در قبض ۷۵ درصد مردم بدون تغییر

از جایی که به طور متوسط همواره میزان مصرف گاز ۷۵ درصد مردم در سه پله اول مصرفی قرار می‌گیرد قبوض سه گروه نخست مشتریان تغییری نمی‌کند. مقایسه تعرفه‌گذاری جدید با تعرفه‌ای که پیش از این برای ماه‌های سرد سال ۱۴۰۰ تصویب شده بود نشان می‌دهد قیمت گاز مصرفی برای سه پله نخست در پنج اقلیم، ثابت باقی مانده است.

البته با ابلاغ مصوبه جدید یک چهارم از مشترکان گاز کشور در بخش خانگی در صورت ادامه روند مصرف به صورت گذشته، باید منتظر افزایش هزینه قبوض گاز خود باشند، مگر آنکه در روند مصرف خود بازنگری کنند. مطابق جدول ۱۲ پلکانی تعرفه گاز بخش خانگی، از پله ۴ تا ۱۲، به ازای هر پله ۴۰ درصد به مبلغ گازبها اضافه شده است در واقع، مشترکان بدمصرف که تعرفه مصرف گاز آن‌ها در پله یازدهم و دوازدهم قرار می‌گیرد، هزینه قبض گاز آن‌ها نسبت به گذشته، سه تا چهار برابر خواهد شد.

جهش نرخ پرمصرف‌ها از ۴۱۴ به هزار و ۹۹۵ تومان

براساس آنچه نورموسوی، مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز گفته است در پله دوازدهم مبلغ هر مترمکعب گاز به هزارو۹۹۵ تومان رسیده که نسبت به پله نخست که ۴۱۴ تومان است حدود چهار برابر تفاوت دارد. به گفته وی، در کشور پنج اقلیم‌بندی داریم که براساس آن در اقلیم یک که سردترین منطقه کشور است، شرایط آسان‌تر در نظر گرفته شده است.

بر پایه سخنان این مقام مسئول در اقلیم یک مشترکان تا ۵۰۰ مترمکعب مصرف، بدون تغییر تعرفه گاز هستند، تعرفه گاز در اقلیم ۲ تا ۴۵۰ مترمکعب مصرف و در اقلیم ۳ تا ۴۰۰ مترمکعب مصرف بدون تغییر خواهد ماند.

پاداش به مشترکان صرفه‌جو با تخفیف در قبوض

براساس آیین‌نامه برای مشترکان گاز طبیعی بخش خانگی که مصرف گاز آن‌ها در دوره زمانی ۱۶ آبان‌ تا ۱۵ اسفند هر سال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته کاهش پیدا کند به ازای هر یک واحد درصد کاهش، تخفیف یا پاداش صرفه‌جویی در نظر گرفته شده به طوری که معادل سه واحد درصد و تا سقف ۴۵ درصد در گازبهای صورتحساب دوره مشمول تخفیف می‌شوند.

مشترکان صنعتی هم در این تخفیف‌ها از نظر دور نمانده‌اند، برپایه تصمیم دولت، در صورتی که مشترکان صنعتی گاز طبیعی با مصرف ۵هزار مترمکعب در ساعت و بالاتر با درخواست شرکت ملی گاز ایران در دوره زمانی ۱۶آبان تا ۱۵اسفند هرسال، حداقل برای پنج روز متوالی، مصرف خود را به میزان ۳۰درصد نسبت به روزهای مشابه قبل کاهش دهند، متناسب با میزان کاهش مصرف گاز، مشمول تخفیف معادل ۱۰ درصد گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد.

گاز رایگان برای کم‌مصرف‌ها و اقشار کم درآمد

آن طور که مسئولان شرکت ملی گاز ایران می‌گویند قبض مشترکان در اقلیم‌های یک، ۲ و ۳ که در ماه‌های سرد سال (ماه‌های دی، بهمن و اسفند و نیمه اول فروردین سال آینده) کمتر از ۲۰۰ مترمکعب در ماه مصرف گاز داشته باشند رایگان خواهد بود. مشترکان اقلیم ۴ نیز در ماه‌های سرد سال چنانچه  برای هر واحد مسکونی خود کمتر از ۱۵۰ مترمکعب گاز مصرف کنند از بخشودگی ۱۰۰درصدی که شامل؛ گازبها، مالیات، عوارض ارزش افزوده و عوارض گازرسانی است، برخوردار خواهند شد. میزان مصرف مجاز برای اقلیم ۵ نیز ۱۰۰ مترمکعب در هر ماه تعیین شده است.

شرکت ملی گاز در خصوص اقشار زیر پوشش نهادهای حمایتی نیز برنامه جداگانه‌ای دارد به این صورت که قرار است براساس اطلاعات دریافتی، تعرفه مشترکان در دامنه مصرف یک تا سه خانوارهای محروم زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور را از ابتدای سال به نرخ صفر محاسبه کند.

خوب است بدانید ایران با داشتن یک درصد جمعیت جهان و سهم ۳/۰ درصدی از اقتصاد جهان، بیش از ۶ درصد گاز جهان را مصرف می‌کند. این در حالی است که آمریکا با ۶ درصد جمعیت جهان و سهم ۲۵ درصدی از اقتصاد جهانی، ۲۱ درصد گاز تولیدی جهان را مصرف می‌کند. چین نیز با داشتن ۱۶ درصد جمعیت جهان و سهم ۱۵ درصدی از اقتصاد جهانی، ۵.۸ درصد گاز جهان را مصرف می‌کند. این ناموزونی موجب شده ایران بخشی از گاز مصرفی خود را وارد کند که جدا از ملاحظات اقتصادی قابل‌قبول، از توجیه لازم برخوردار نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.