مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تئاتر و نمایش از میان رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری بیشترین آسیب را از شیوع ویروس کرونا دید.

تئاتر بیشترین آسیب را از کرونا دید

به گزارش قدس آنلاین، قادر آشنا در نشست خبری سی‌ویکمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی که شنبه، ۶ آذر، در دفتر امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: علت این موضوع این است که نمایش همراه با برخی دیگر از گروه‌های هنری در گروه‌های سوم و چهارم دسته‌بندی مشاغل قرار گرفت و به همین دلیل صاحبان این هنرها در شرایط نارنجی و قرمز نمی‌توانستند فعالیت کنند.

وی ادامه داد: نهایتا با تلاش‌های انجام شده و همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالن‌های سینما و تئاتر در دسته‌بندی مشاغل از گروه سه به گروه ۲ تغییر پیدا کرد و از همیندرو امکان فعالیت آن در شرایط نارنجی مهیا شد. با این حال همواره این نگرانی در میان اهالی تئاتر وجود داشت که چگونه با توجه به شیوع بیماری در سالن‌ها اجرا کنند و استقبال مردم از اجرای نمایش‌ها چگونه خواهد بود. در مجموع نگرانی از این موضوعات آسیب زیادی به هنرمندان وارد کرد.

آشنا با اشاره به تهیه لیست گروه‌های تئاتری آسیب دیده از کرونا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: با این حال این مصیبت ادامه پیدا کرد و تلاش شد در حد مقدوراتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود داشت، بسته کاملی از حمایت‌ها شامل اعطای هنر کارت، ارائه تسهیلات بانکی و پرداخت‌های مالی به گروه‌هایی که اجرا رفتند، بخشی از ضررهای آنان را جبران کنیم تا بخشی از آلام هنرمندان کاسته شود.

وی افزود: با این وجود این کمک‌ها به هیچ‌ وجه جوابگوی نیازهای هنرمندان نیست و نمی‌تواند توقع آنان را برآورده کند.

جواد روشندل، سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: شرایط مناسبی برای تولید آثار هنری و برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و هنری که رکن آن اجتماع است، وجود ندارد. هنگامی که دغدغه ما فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انجام فعالیت‌ در فضای مجازی باشد، کار کردن در نمایش و تئاتر کار آسانی نیست.

وی ادامه داد: وقتی آسیبی وارد شده و شرایط بحرانی می‌شود، این شرایط بر تمام عناصر جامعه به ویژه فرهنگ و هنر تأثیر می‌گذارد. در این شرایط باید همه کسانی که فعالیت فرهنگی می‌کنند، بپذیرند که به سبک دیگری بتوانند مروج فرهنگ و هنر باشند.

روشندل با اشاره به اینکه امروز بسیاری از مخاطبان آثار هنری در فضای مجازی حضور دارند، خاطرنشان کرد: بر این اساس باید از این طریق به سمت مردم حرکت کرد چراکه حضور مردم رکن و شرط هر فعالیت هنری است. اگر اثر هنری تنها در ویترین باشد، دردی از جامعه دوا نمی‌کند.

وی اضافه کرد: باید توجه داشت هنرهای نمایشی اهمیت ویژه‌ای دارد چراکه تولید می‌شود تا دیده شود. در هنر نمایش اصل اثر با صاحب اثر در پیوند است و هر جا که بخواهد عرضه شود، عوامل تولید آن اثر هنری نیز باید حضور داشته باشد و با اثر خود در معرض مخاطبان قرار گیرد. شاید یکی از عوامل اهمیت هنر نمایش همین نکته باشد که فراتر از سایر هنرها بر جامعه تاثیرگذار می‌گذارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.