همزمان با نزدیک شدن به دومین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، مستند «۳۶۰ درجه محاصره» که به روایت فرماندهی شهید سلیمانی در عملیات نجات مردم آمرلی از چنگال داعش می‌پردازد، رونمایی شد.

«۳۶۰ درجه محاصره» رونمایی شد

به گزارش قدس آنلاین، در ابتدای این نشست و پس از پخش تیزری از مستند ۳۶۰ درجه محاصره،  حامد هادیان روزنامه نگار و خالق این مستند به توضیح چگونگی ساخت این اثر پرداخت و گفت: در زمان حیات حاج قاسم سلیمانی کار کردن درمورد ایشان سخت بود و ما اگرچه تمایل به کار کردن در مورد ایشان را داشتیم ولی شرایط آسان نبود اما پس از شهادت ایشان زمینه و زمان را مناسب دیدیم و با این که در ابتدا ایده مشخصی نداشتیم وارد میدان شدیم.  

وی افزود: به همین دلیل به عراق رفتیم و در ابتدا هیچ ذهنیتی در مورد داستانی که می‌خواستیم بسازیم نداشتیم اما پس از اطلاع از ماجرای آمرلی همانجا ماندیم و این داستان را روایت کردیم. چرا که این عملیات بسیار پرحادثه و مهم بود.

هادیان تاکید کرد: اهمیت این عملیات از آن جهت است که اولین عملیاتی است حاج قاسم فرمانده تمام نیروهای عراقی بود.  

وی ادامه داد: پیشتر هم ایشان عملیات زیادی را سازمان داده و پیش برده بودند اما در این داستان تمام نیروهای عراقی و ایرانی باهم زیر نظر و فرماندهی حاج قاسم به مقابله با دشمن پرداختند.  

هادیان با اشاره به اطلاعات تازه ای که این مستند به بیان آنها می‌پردازد، گفت: پیشتر مستندهایی از آمرلی و نحوه آزادسازی این شهر در تلویزیون پخش شده بود اما قبل از شهادت سردار سلیمانی نیروهای قدس ترجیح می‌دادند چیزی از جزئیات و فرمانده این عملیات نگویند.  

وی افزود: ساخت این مستند کاری گروهی و دسترسی پیدا کردن به آدم‌های این عملیات بسیار سخت بود. دوستان ما در نیروهای قدس از همان ابتدا ما را در عراق پیدا و تا انتهای این کار در دسترسی به مصاحبه شوندگان و هماهنگی ها و... به ما کمک کردند.  

این کارگردان تصریح کرد: بسیاری از مصاحبه شوندگان در این مستند برای اولین بار جلوی دوربین آمدند و حرف زدند (مثلا شخص ابوفدک که یکی از آدم‌های اثرگذار این عملیات بود و پیش‌تر هرگز جلوی دوربین نیامده بود، به صورت اتفاقی در مسیر تولید این مستند قرار گرفت و در این مستند صحبت کرد)؛ راش های این مستند که امروز در آرشیو ما قرار گرفته است کاملا خاص و یگانه هستند.

هادیان یادآور شد: ساخت این مستند تمام شده است و تنها چند اصلاح رنگ و صدا و جزئیات فنی از آن باقی مانده تا به اتمام برسد.  

وی خاطرنشان ساخت: تمام مصاحبه هایی که در این مستند (مصاحبه‌ها با حدود ۱۵ فرمانده ایرانی و عراقی و برخی دیگر) به دلیل محدودیت سینمایی امکان پرداخت کامل و تمام نداشتند در آینده به صورت یک کتاب منتشر خواهند شد.  

کمیل کریمی تصویرساز پوستر این مستند هم در ادامه به توضیحی کوتاه از چگونگی تصویرسازی این مستند پرداخت.

در انتهای این مراسم پوستر این مستند با همراهی کارگردان و تصویر ساز این مستند رونمایی شد.  

این نشست امروز سه‌شنبه (۹ آذرماه) در محل بنیاد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار شد.

نگاهی به عملیات آمرلی 

همزمانی تقریبی آزادسازی آمرلی توسط نیروهای مردمی عراق که با حضور فیزیکی سردار شهید سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران همراه بود با ماجرای محاصره کوبانی یکی از وقایع برجسته سال‌های اخیر به است.

زمانی که داعش در اوج قدرت بود و نیرویی در سوریه و عراق حریف آن‌ها نبود، پس از حمله داعش به عراق و سقوط موصل و تمام شهرهای شمالی، کل عراق در آستانه اشغال و سقوط به دست داعش قرار گرفت، در این میان یک شهر به اسم آمرلی که ساکنان آن اقلیت ترکمان شیعه عراق هستند به مدت ۸۰ روز در محاصره کامل و ۳۶۰ درجه داعش قرار گرفت.

سردار سلیمانی در حالی که شهر در محاصره‌ کامل داعش بود، شبانه به وسیله بالگرد در اقدامی خطرناک از بالای سر نیروهای داعش گذشت، وارد شهر شد و به سازماندهی نیروهای مدافع شهر پرداخت و باعث مقاومت شهر و جلوگیری از سقوط و قتل عام فجیع مردم و شیعیان شهر گشت.  

آزادسازی شهر شیعه نشین آمرلی و مجاهدت‌ها و ایثار نیروهای حشد الشعبی در نجات اقلیت ترکمن ساکن این شهر از چنگال داعشیان، بر محبوبیت بسیج مردمی عراق و «حاج قاسم» افزود.

خبرگزاری رویترز، شکست داعش در آمرلی را پیروزی عمده‌ای برای دولت عراق، نیروهای امنیتی و حشدالشعبی عراق دانست.

در پی شکست داعش در آمرلی و مناطق شرقی استان صلاح‌الدین با فرماندهی مستقیم «سرلشکر سلیمانی»، تروریست‌های داعشی روحیه خود را از دست دادند و در موصل پایتخت خودخوانده خود نیز فرار را بر قرار ترجیح دادند.

مقام معظم رهبری در نماز جمعه مورخ ۲۷ دی ماه ۱۳۹۸، یکی از کارهای بسیار شجاعانه و متهورانه سردار شهید سلیمانی را ذکر کردند و فرمودند: «چه کسی هست که بتواند با بالگرد وارد شهری که در محاصره‌ی ۳۶۰ درجه دشمن است بشود (یعنی محاصره کامل و بدون راه فرار) و با سازماندهی جوانان آن شهر، محاصره را بشکند؟»

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.