در آستانه دهم آذرماه، سالروز شهادت آیت الله شهید سید حسن مدرس(ره) آثار تاریخی نفیس مرتبط با آن شهید بزرگوار در کاشمر رونمایی شد.

رونمایی از قدیمی‌ترین اسناد و آثار شهید مدرس(ره) در کاشمر

به گزارش قدس آنلاین، این مراسم رونمایی در قالب یکصدوپنجمین سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد و طی آن، آثاری همچون مکاتبات شهید مدرس(ره) و فرزندانش در زمان تبعید، دست‌نویس شهید برای فرزندش فاطمه در پشت قرآن شخصی و سه توصیه به او درباره «ترک نکردن نماز و قرآن»، «دعا کردن برای پدر و مادر» و «قناعت در زندگی» و ۲۴ نمونه سکه تاریخی ضرب شده در دوره زندگانی شهید مدرس(ره) رونمایی شد.

همچنین قدیمی‌ترین این اسناد مربوط به طرح لایحه راه سیستان در مجلس و اشکالات شهید مدرس(ره) به آن در سال ۱۳۴۴ هجری قمری و سند دیگر با موضوع تصویر درخواست مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی، مبنی بر واگذاری اداره امور آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) به آستان قدس رضوی، در سال ۱۳۷۳شمسی در این مراسم رونمایی شد.

در این مراسم همچنین از تمثال شهید آیت الله مدرس(ره) که توسط مرتضی هاشم آبادی هنرمند کاشمری، در سبک رئال، با رنگ و روغن و در ابعاد ۱۰۰ در ۷۰ ساخته شده رونمایی شد.

شهید مدرس(ره) وابسته به دنیا و مسئولیت‌ها نبود

امام جمعه کاشمر در این مراسم با تأکید بر اینکه شهید مدرس(ره) به تنهایی به عنوان الگویی قوی مطرح و راهگشا است، گفت: این مجاهد فقیه علاوه بر ایستادن در مقابل زیاده‌خواهی رضاخان، مجتهدی به روز بود و  مسائل جامعه را برای مردم تبیین می‌کرد.

حجت الاسلام طاهری با بیان اینکه ابعاد شخصیتی و زندگی آن شهید، یک الگوی مناسب در تمامی زمینه‌هاست افزود: زهد و تقوایی که آیت الله مدرس(ره) داشت به او کمک می‌کرد وابسته به دنیا و مسئولیت‌ها نباشد و نتیجه این زندگی الگویی برای زندگی زاهدانه است.

وی در این باره گفت: مسئولان ما باید شهید مدرس(ره) را الگوی خود قرار دهند و وابسته به دنیا نباشند و ترس از دست دادن جایگاه نداشته باشند.

امام جمعه کاشمر به یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی آیت‌الله مدرس(ره) اشاره و تصریح کرد: این بزرگمرد عرصه دیانت و سیاست، با نگاه عمیقی که به موضوع اقتصاد داشت توجه ویژه‌ای به استفاده و حمایت از تولیدات داخلی داشت و تلاش می‌کرد کشور وابسته به خارج نشود.

ضرورت تبیین ابعاد شخصیتی شهید مدرس(ره)

وی بر دسترس قرار دادن اسناد و آثار شهید مدرس(ره) به عنوان یک الگوی غنی در جامعه تأکید کرد و یادآور شد: وجود زیارتگاه شهید مدرس(ره) در کاشمر فرصت و ظرفیت خوبی برای پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی این شهید زنده تاریخ است تا با الگو قرار دادن شخصیت ایشان و عمل به دیدگاه‌هایش، به موفقیت‌های روزافزون در جامعه دست یابیم.

معرفی شهید مدرس(ره) به عنوان اسطوره علمی و فرهنگی

مدیرعامل موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی نیز در این مراسم به جایگاه شهید مدرس(ره) اشاره کرد و گفت: اگرچه ٨۴ سال از شهادت شهید مدرس(ره) می‌گذرد، اما فرمایش دقیق امام که فرمودند مدرس زنده است تا تاریخ زنده است به عینه قابل مشاهده و درک است به‌طوری که همواره مراسم ارزشمند و فاخری به یادش برگزار می‌شود و همگان از او به بزرگی یاد می‌کنند.

حجت الاسلام عطاران طوسی اختصاص برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس به نام شهید مدرس(ره) را اقدامی ارزشمند برشمرد و افزود: شهید مدرس(ره) بهترین انتخاب برای معرفی به عنوان یک شخصیت و اسطوره علمی و فرهنگی است و دقت در تعابیری که امام راحل درباره جایگاه علمی این عالم نستوه بکار برده‌اند، درستی این انتخاب را تایید می‌کند.

آیت الله مدرس(ره)، الگویی برای نمایندگان مجلس

وی ادامه داد: آیت الله مدرس(ره) به دلیل جایگاه علمی و فقهی که داشت، از سوی بزرگان نجف و ایران به عنوان یکی از پنج نماینده برای نظارت بر مصوبات مجلس شورای ملی انتخاب شده بود.

عطاران طوسی گفت: این شهید راه حق و حقیقت، دارای شخصیت علمی، سیاسی و مجاهدی برجسته بود که با گذشت ٨۴ سال از شهادت، همچنان الگویی مناسب برای نمایندگان مجلس، حوزه‌های علمیه قم و جوانان است.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و بقاع متبرکه آستان قدس رضوی ادامه داد: شهید مدرس(ره) در کنار جایگاه برجسته علمی، دارای اقتدار و صلابتی بود که هیچ‌گاه زیر بار خواسته‌های رضاخان نمی‌رفت و یک‌تنه در برابر او می‌ایستاد.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس، روحانیون و اقشار مختلف مردم باید بدانند که شهید مدرس(ره) با وجود این جایگاه، اعتبار و صلابت، ساده‌زیست بود و در کاخ زندگی نمی‌کرد.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.